متضرر شدن مرغداران گیلانی به دلیل نبود تناسب هزینه تولید و قیمت فروش مرغ

متضرر شدن مرغداران گیلانی به دلیل نبود تناسب هزینه تولید و قیمت فروش مرغ

ایسنا - رییس اتحادیه مرغداران استان گیلان گفت: باید هرچه سریع‌تر موانع صادراتی گوشت مرغ از میان برداشته شود.
حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در استان گیلان با جوجه‌ریزی 9 میلیون و 600 هزار قطعه سالانه 80 هزار تن مرغ تولید می‌شود که 35 درصد آن مازاد نیاز استان است این در حالی است که طی 8 ماه گذشته تنها یک دوره مرغ به قیمت واقعی به بازار عرضه شد و طی دوره‌های دیگر به علت نبود تناسب هزینه تولید و قیمت فروش بسیاری از مرغداران استان متضرر شدند و این امر موجب کاهش توان تولید مرغ در گیلان شده است.
وی با بیان این مطلب که درحال حاضر در کشورهای همسایه از قبیل آذربایجان، ارمنستان و کشورهای عربی به علت کیفیت بسیاری بالای گوشت مرغ گیلان متقاضی واردات از کشور ما هستند، افزود: برای صادرات مرغ باید موانع را از سر راه برداریم تا ضمن پایداری و به صرفه بودن تولید مرغ برای مرغداران ارز آوری خوبی را برای کشور از صادرات مرغ بوجود آوریم.
وی در ادامه گفت: تعیین کمیته بودجه مرغ، جلوگیری از صدور بی رویه مجوز مرغداران و هم‌چنین اصلاح ساختار مرغداری‌ها از جمله اقداماتی است که در حمایت از تولید مرغ استان باید صورت گیرد.
وی با بیان این مطلب که در کشور ما قیمت تمام شده تولید مرغ 30 درصد از قیمت جهانی بالاتر است و این مطلب که قیمت فروش مرغ در دنیا 20 درصد بالاتر از فروش کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان هفت واحد جوجه ریزی وجود دارد که قیمت تولید جوجه برای آنها 350 تومان تمام می شود و آن را به دو برابر قیمت یعنی 710 تومان به مرغداران می‌فروشند که باید توجه جدی‌تری به این امر صورت گیرد.
وی با اشاره به این‌که مردم بیشتر از نوسانات قیمت مرغ ناراضی هستند نه از گران شدن مرغ، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید با سیاست‌گذاری‌های مناسب دست واسطه‌ها را در توزیع مرغ کوتاه کند و با ارائه توان تسهیلاتی حمایت بیشتری از مرغداران استان داشته باشد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com