مازندران قدیمی ترین ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی است

مازندران قدیمی ترین ایستگاه اصلاح نژاد مرغ بومی است
مدیر کل دفتر امور طیور، زنبورعسل وکرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مازندران قدیمی ترین ایستگاهی است که کار اصلاح نژاد مرغ را در طی 25 سال و با تلاش زیاد انجام داده است .
حمیدرضا ترکاشوند پیش از ظهر سه شنبه در کمیته فنی طیور بومی کشور در ساری، با بیان این که تاکنون تولید گوشت مرغ در کشور دومیلیون تن بوده افزود: امسال با برنامه ریزیهای انجام شده سعی بر این است که این میزان را به 2 میلیون و 100 تن برسانیم.
وی گفت : در سال گذشته 900 هزار تن تولید تخم مرغ کشور بوده که سعی شده علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور این میزان برای  صادرات خارجی افزایش یابد .
ترکاشوند با اشاره به صادرات 45 هزار تنی گوشت مرغ در سال گذشته افزود : 37 هزارو 500 تن نیز صادرات تخم مرغ در سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد : در بخش گوشت مرغ بیش از 150 هزار تن مازاد تولید در سال گذشته جمع آوری و در سبد کالا بیش از 60 هزار تن از این مقدار در اختیار مردم قرار گرفت.
ترکاشوند گفت : در سال گذشته ما با ذخیره سازی بسیار خوب گوشت مرغ به استقبال سال نو رفتیم و با شروع سال جدید هم بیش از 70 هزار تن ذخیره داشتیم.
مازاد تولید به سمت صادرات رود
مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد با اشاره به مازاد تولید گوشت مرغ در کشور افزود : باید مازاد تولید گوشت مرغ در کشور به سمت صادرات بازار منطقه هدایت شود و این مازاد تولید در کشور نباید باعث افت قیمت و ضرر برای تولید کننده شود.
ترکاشوند تصریح کرد: برنامه صادرات گوشت مرغ به منطقه در سال جاری میزان 100 هزار تن است که این میزان یک هدف آرمانی نیست بلکه هدف آرمانی ما یک میلیون تن است چرا که واردات مرغ منطقه 3 میلیون تن است و ایران باید از این بازار به خوبی استفاده کند .
وی با اشاره به این که از تولید کننده گان و صادر کنندگان باید حمایت شود افزود : مسیر باید هموار شود تا صادر کننده و تولید کننده بتواند در بازار منطقه حضور و بخشی ازبازار را در اختیار خود گیرد.
ضرورت اصلاح ساختار صنعت طیور
این مقام مسئول در ادامه افزود : اصلاح ساختار صنعت طیور به ما این امکان را می دهد که یک تولید مناسب، رقابت پذیر و پایدار داشته باشیم .
وی  با ابراز تاسف از ساختار کسب و کار موجود، آن را یک ساختار جزیره ای و مستقل از هم برشمرد و تصریح کرد :اگر یکپارچه و زنجیره ای عمل کنیم این امکان را به ما می دهد که از تمام ظرفیتها به خوبی استفاده کنیم .
ترکاشوند در زمینه صادرات تخم مرغ گفت : امسال علاوه بر رفع نیاز کشور، صادرات تخم مرغ به صورت آزاد در دستور کار قرار گرفته است و این برنامه ریزی برای حمایت از تولید کننده گان و در اختیار گرفتن بازار تخم مرغ منطقه است .
وی تکثیر و اصلاح نژاد مرغ بومی را به عنوان یک فعالیت حاکمیتی برشمرد و افزود : در اقتصاد مقاومتی یکی از سرمایه ها مرغ بومی است که در اختیار بهره برداران روستایی است .
مدیر کل دفتر امور طیور وزارت جهاد سازندگی با بیان این که رویکرد و ابلاغ سیاست مقاومتی باید به عنوان یک فرصت ویژه در نظر گرفته شود گفت : تولید مرغ و تخم مرغ باید به عنوان یک ارزش افزوده برنامه ریزی شود.
ترکاشوند تصریح کرد : در سالهای اخیر اصلاح نژاد با یک برنامه بلند مدت و به صورت کاملا علمی در حال انجام است و در بخش عملیاتی با ورود بخش خصوصی از وابستگی به بخش دولتی هم کاسته شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com