مازاد تولید تخم مرغ در کشور

مازاد تولید تخم مرغ در کشور
بعد از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور که خسارت زیادی به واحدهای مرغی تخم‌گذار وارد کرد و حتی طیور 4 استان کشور به کلی معدوم شدند،قیمت تخم مرغ روند صعودی گرفت و قیمت هر شانه از حدود 5 هزار تومان به 9 هزار تومان و هر عدد از 150 تومان تا 300 تومان هم افزایش یافت.
با واردات از ترکیه و تقویت جوجه‌ریزی و تولید داخل قیمت در میادین تا حدودی متعادل شده در حالی که به گفته مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن فروش هر عدد تخم مرغ بیش از 200 تومان و شانه‌ای 6 هزار تو مان خلاف است اما خرده‌فروشان همچنان در کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهند.
بعد از تصمیم به تنظیم قیمت تخم مرغ در بازار، هدایت اصغری اظهار داشت: قیمت تخم مرغ در میادین شهرداری تهران فراوان و به قیمت شانه‌ای 5500 تومان عرضه می‌شود.
وی قیمت مصرف کننده را با احتساب سود منطقی برای خرده‌فروشان هر عدد 200تومان و شانه‌ای 6 هزار تومان عنوان می‌کند.
سخنان این مقام مسئول در حالی مطرح می شود که قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار 250 تومان و شانه‌ای 7 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
وی در مورد دلیل بالا بودن قیمت دربازار ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مقصر می داند که به رغم عرضه کافی هنوز قیمت را نمی‌تواند تنظیم کند.
به گفته اصغری اگرچه تولید داخل روبه رشد بوده و نیازی به واردات نیست اما واردات از ترکیه ادامه دارد و مجوز از هند هم صادر می شود.
وی گفت: منعی برای واردات تخم مرغ نیست و بخش خصوصی می‌تواند اقدام به واردات کند.
اخیرا با توجه به میزان انبارداری کم تخم مرغ، نگرانی‌هایی درباره سلامت تخم مرغ‌های وارداتی وجود داشت و استقبال خوبی از آن نمی‌شد.
اصغری در این باره گفت: تخم‌مرغ‌های واردتی به صورت چرخشی توزیع می‌شود و بیش از یک ماه در انبارها نمی‌ماند در حالی که اگر بیش از سه ماه هم بماند مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی با پیش بینی تولید 53 هزار تنی در آذرماه گفت: با توجه به اینکه مصرف ماهانه کشور 50 الی 60 هزار تن در ماه است کشور در ماه آینده با مازاد 3 هزار تنی تخم مرغ مواجه می‌شود که دولت از همین حالا باید به فکر صادرات باشد.
وی این افزایش تولید را پایدار خواند که حداقل طی دو سال آینده دوام خواهد داشت.
به نظر می‌رسد تعادل قیمت تخم مرغ در عمده‌فروشی‌ها که هنوز پای آن به طور کامل به خرده‌فروشی‌ها‌ بیشتر باز نشده کفه سود را به سود مغازه‌داران یا برخی دلالان سوق داده تا مصرف کنندگان.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com