ماجرای گم‌شدن 50 هزار نهاده مرغ و دلایل اتهام گران‌فروشی به مرغداران

ماجرای گم‌شدن 50 هزار نهاده مرغ و دلایل اتهام گران‌فروشی به مرغداران
مدیرعامل مرکز پشتیبانی امور دام بااشاره به سرنوشت نامعلوم توزیع 50هزار تن کنجاله سویا بین مرغداران، از تخلف اتحادیه مرغداران در تحویل نهاده‌ و قیمت فروش مرغ خبر داد وگفت: سری دوم نهاده‌ها را به اتحادیه تحویل ندادیم.
بعد از حرف و حدیث فراوان در مورد عدم تامین نهاده‌ مرغداران و دامدارن، تفاهمنامه‌های اجرا نشده و اتهام اتحادیه سراسری مرغداران به فروش 50 هزار تن کنجاله سویا در بازار آزاد و به دنبال آن گرانی‌هایی که مردم به شدت از آن گله دارند با مصیب محمدیان شمالی مدیر عامل مرکز پشتیبانی امور دام که مسئول تامین نهاده و ذخیره‌سازی برای روز مبادا است، گفت‌وگو کردیم.
وی معتقد است: 50 هزار تن سویای تحویلی به اتحادیه مرغداران معلوم نیست کجا رفته، زیرا فاکتوری از سوی اتحادیه تحویل داده نشده، مرغداران گران فروشند و یک هزار تومان بیشتر از قیمت تمام شده می‌فروشند، وضعیت مرحله اول توزیع خوراک از سوی اتحادیه روشن نیست و به این دلیل در توزیع مرحله دوم دخالت داده نمی‌شوند.
محمدیان افزود: تولید مرغ کمتر از مصرف است و نیاز سالانه مرغ تا 150 هزارتن برآورد می‌شود که نیاز به واردات است، جلوگیری از واردات بیشتر مشکلات تامین نهاده و گرانی را سبب شده است.
وی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت از 40 روز قبل مسئول تنظیم بازار شده، گفت: بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید از قبل خودش به فکر تامین نهاده و تنظیم بازار می‌بود.
مصیب محمدیان شمالی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار اقتصادی فارس اظهار داشت: کنجاله سویا 8-5 درصد خوراک مصرفی دام و طیور را تشکیل می‌دهد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بسته شده، این میزان توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توزیع خواهد شد.
مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای 100 هزار تن کنجاله سویا برای مرغداران و 50 هزار تن برای دامداران داشتیم، اتحادیه سراسری مرغداران 50 هزار تن تحویل گرفته‌اند و باید در قبال آن گوشت مرغ ارزان تحویل می‌داد که تاکنون هیچ پاسخی نداده‌اند.
این در حالی است که مسئولان اتحادیه سراسری مرغداران ماهانه نیاز ماهانه به 500 هزار تن خوراک طیور دارند که تنها یک دهم آن تامین شده است. به گفته آنها روزانه 15 هزار تن خوراک طیور باید به این صنعت تزریق شود.  
محمدیان گفت: برای دریافت 54 هزار تن بقیه هم باید به سازمان‌های صنعت استان‌ مراجعه کنند و نیاز مصرفی خودشان را تحویل بگیرند.
وی در پاسخ به اینکه اتحادیه سراسری اعلام می‌کند که پول 54 هزار تن کنجاله سویا را حدود دو ماه است واریز کرده‌اند اما نهاده تحویل نگرفته‌اند، گفت: اگر این بخش کنجاله را هم بدهیم بدون اینکه بدانیم مرحله اول چطور توزیع شده است شما خبرنگاران و مردم به من خرده می‌گیرید.
وی گفت: لیست توزیع مرحله اول را تاکنون به ما تحویل نداده‌اند اگر بخواهیم همان روند اول را تکرار کنیم کار عبثی است.
محمدیان افزود: زمانی که بین قیمت تمام شده با نرخ آزاد که 5200 تومان است یک هزار تومان فاصله است چه کسی باید پاسخ دهد.
مدیر عامل مرکز پشتیبانی امور دام گفت: اگر این نهاده به مرغداران داده می‌شود به این دلیل است که گوشت مرغ ارزان تحویل دهند.
محمدیان گفت: تولید‌کنندگان مرغ به بهانه عدم تامین کنجاله سویا که کمتر از 25 درصد در قیمت تمام شده نقش دارد تا 200 درصد هزینه به مردم تحمیل می‌کنند و این منطقی نیست.
وی افزود: با فرض اینکه اینها از اول سال کنجاله را کیلویی 1600 تومان هم گرفته باشند قیمت تمام شده بیش از 5 هزار تومان نمی‌شود.
محمدیان گفت: قیمت مرغ زنده هم بیشتر از 3 هزار  تا 3200 تومان با تمامی هزینه‌ها می‌شود در حالی که آنها به قیمت 3400 تومانی که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده پایبند نیستند و اعلام می‌کنند قیمت تمام شده 3700 تومان است.
محمدیان در پاسخ به اینکه شما اعلام می‌کنید توزیع 200 هزار تن سویا از دو روز پیش آغاز شده اما رئیس اتحادیه سراسری مرغداران اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، گفت: ‌نباید هم ایشان اطلاع داشته باشد، یک بار کالا دادم و الان نمی‌دانم کجا رفته است الان که نمی‌توانم بگویم بیا دوباره بگیر.
وی ادامه داد:‌ کالا را بردم استانها، تحت نظارت و کنترل سازمان‌ صنعت استانها و معاون استانها هم حضور دارند و تصمیم‌گیری می‌کند و مجموعه عوامل سازمان صنعت، جهاد کشاورزی، پشتیبانی امور دام و استانداری در آن کمیته حضور دارند.
وی گفت: این نهاده‌ها داده می‌شود و در مقابل مرغ ارزان تحویل می‌گیریم.
از محمدیان سوال شد گفته می‌شود اتحادیه سراسری 50 هزار تن کنجاله را به قیمت آزاد فروخته و 38 میلیارد تومان به جیب زده است، گفت: آقای مقدم نیا حکم پدری به من دارند، سالیان سال معاون وزیر بوده؛ قابل احترام است اما ما هر طوری خواستیم ایشان گفتند، 50 هزار تن کنجاله‌ای که گرفتیم حق ما بوده است.
وی گفت: این حق را چه کسی برای ایشان ایجاد کرده است.
محمدیان افزود: آنها لیست توزیع بین مرغداران را تحویل نداده اند و اگر تحویل دهند مرغدار موظف است 40 درصد آنرا گوشت ارزان تحویل دهد، به قیمت 4400 تومان در میادین عمده‌فروشی یا 3400تومان مرغ زنده.
وی ادامه داد: پس اگر تحویل گرفته‌اند چه بهانه‌ای دارند که مرغ زنده را 4100 تا 4300 تومان بفروشند.
آمارهای اعلامی تولید مرغ با هم نمی‌خواند
وی افزود: در حال حاضر عرضه کمتر از تقاضا است و ما مسئول آن نیستیم. آنها می‌گویند 95 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است و مرغ مازاد دارند اینها با همدیگر نمی‌خواند و من مسئول آن نیستم.
*منع واردات عامل مشکلات گرانی و عدم تامین نهاده
محمدیان با بیان اینکه طبق آمار کشاورزی در کنجاله سویا 90 درصد وابسته‌‌ایم گفت:  اینها ریشه در گذشته هم دارند و مربوط به امروز و فردا نیست. زمانی که دروازه واردات را به کشور می‌بندید این طور می‌شود.
وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری هم جلوگیری از واردات بی‌رویه بوده نه هر وارداتی که مورد نیاز کشور است.
محمدیان گفت:  6ماه بعد از اینکه واردات به کشور بسته شد این مشکلات بوجود آمد.
*40 روز است مسئول تنظیم بازار هستیم
محمدیان تصریح کرد: مسئولیت تنظیم بازار را از اردیبهشت تحویل گرفتیم و قبل از آن به عهده وزارت جهاد بوده و اگر تنظیم نشده مشکل خودشان است.
وی گفت: 40 روز است مسئولیت تنظیم بازار از وزیر جهاد کشاورزی گرفته شده و به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده‌اند.
محمدیان گفت: بعد از ابلاغ قانون بهره‌وری کشاورزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار ورود نداشت، بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 50 درصد در موردنهاده‌ها وابسته هستیم.
وی گفت: نهاده‌ای که وارد شده چون با ارز مرجع استفاده شده مشمول قیمت‌گذاری است و طبق نظر حاکمیت باید توزیع شود.
به گفته محمدیان در حال حاضر مسئولیت محصولات تنظیم بازار به عهده وزارت صنعت گذاشته‌ شده است.
*اگر واردات داشتیم این مشکلات بوجود نمی‌آمد
وی افزود: سالانه حدود 150-100 هزار تن کسری گوشت مرغ و 100 هزار تن کسری گوشت قرمز داریم که باید از طریق واردات تامین شود و زمانی که 8-7 ماه جلوی واردات آنرا می‌گیرند الان می‌رسیم به جایی که به مشکل برخوریم و دنبال مقصر بگردیم.
 
نظرات شما
  •  

    آرش گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    دقیقا درسته. مردم له شدن زیر بار این گرونی مرغ. خواهشا هر چه سریعتر واردات کنید. مقام معظم رهبری والا هدفشون از حمایت از تولید تحمیل فشار به مردم نبوده. این حق نیست که مرغدار با گرون فروشی سود کنه و مردم گوشت مرغ هم نخرند.

    پاسخ...
  •  

    ضرغامی مرغدار گوشتی گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    در مطلب بالا اشاره کردید 5تا 8درصد خوراکمرغ را تشکیل میدهد.در حالی که در حدود 33درصد جیره طیور را تشکیل می دهد.
    درضمن مطالبی که قرمودید به من تولید کننده مربوط نیست اگر کسی تخلف کرده باید پاسخگو باشد.
    کار شما نیز درست نیست ما پول را نزول میکنیم سویا میخریم وشما به هر دلیل وبا زور سز نیزه تحویل نمی دهید
    پول ما را پس بده .تا ازکشتارگاه ها یعنی واسطه های جدید خرید کنیم.
    من اگر جای شما بودم حداقل از دوتا مرغداری دیدن میکردم وبا دو تا مرغدار حرف میزدم انوقت اینطور مرغداری ها را بدون دان میگذاشتم ودنبال حرف بودم.
    لطفا پول ما را بدهید .

    پاسخ...
  •  

    ضرغامی مرغدار گوشتی گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    اقا ی شمالی مرحلی اول را توزیع کردیدوما من هم به عنوان تولید کننده در مرخه 1/3/1391مرغ رابه قیمت 3200الی3400تومان فروختم .
    چرا دنبال داستان هستی مرغ گوشتی بعد یک هفته کمبود پروتیین دجار انواع بیماری می شود در صورت شیوع انفلا نزااویا نیوکاسل گوارشی شما دنبال حرف هستید وصنعت در حال ورشکیتگی اکر خیلی مسولیت پذیر باشید عذر خواهی میکنید .
    ولی ان موقع دیگر دیر است افای عزیز هر کس تخلف کرده در دادگاه پاسخ دهد شماجرا پول ما را پس نمی دهید تا ازعوامل کشتارگاه سویا 1800تومانی بخریم.
    در پایان از اینکه قیمت سویا را به حدود 20000ریال رسانده اید کمال تشکر را داریم

    پاسخ...
  •  

    دکتراحمدظهیرنیا گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    روزی که مژده برکناری صدرالله دولت درمملکت پیچیدمرغداران بسیارشادمان شدندزیراکه فکرمیکردندحتماجناب وزیربااین اقدام خودتبدیل به احسن میکنندولی نمیدانستندکه فردی راآورده اندکه اولاازالفبای تولیدومسائل دام وطیوربی اطلاع بوده وطرفدارشدیدواردات وپرداخت یارانه ازجیب ملت شریف وهمیشه درصحنه امان به تولیدکننده خارجی هستندایشان نه میدانندکه تولیدجوجه ومرغ دراین مملکت چه قدراست ونه میدانندکه نیازبه سویاونهاده چه میزان است فقط آسانترین وسهل ترین روش راپیشنهادمیکنندیعنی واردات تحلیل اینجانب نیزازاین همه شلوغ بازی هااینست که آقایان تنهاقصد به کرسی نشاندن امرواردات رادارند ایشان ضمن اینکه فرمایش مقام معظم رهبری راتفسیربه رای کرده ووارونه جلوه میدهندقصدفرافکنی درموردسومدیریت خوددارندسویارادراختیارکشتارگاه قرارمیدهند وکشتارگاه امروزسویارابه قیمت 21000ریال میفروشدشمااگردرگفته خودصادق هستیدسویای فراوان دراختیارتولیدکننده قراردهیدتانسبت به صادرات مرغ اقدام شودایشان دغدغه اشتغال وبیکاری راندارندایشان باتولیدملی (انشائالله ) ناآگاهانه سرناسازگاری دارندایشان اگرمختصری اعتقادبه علم وآماروتولیدداشتندهرگزاین سخنان غیرواقعی رابرزبان نمیراندنددرخاتمه شماای دلسوزان این کشوروای میهن پرستان وای دنیداران این صنعت بسیارعظیم راکه ملیونهانفرازآن ارتزاق میکنندازدست نامحرمان ونااهلان نجات دهیدبه جوانان جویای کاررحم نمائیدونگذاریدعوامل پشت پرده برای منافع شخصی خود ریشه این صنعت راخشک کنند

    پاسخ...
  •  

    dr...petros گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    vaghean moteasefam ke yek masule mamlekat hanuz nemidanad ke meghdar suyaye masrafi 28 ta 32 darsad ast na 5 ta 8 darsad....aghaye masalan masul..avval bayad etelaate kafi dasht va sepas modiriyat kard

    پاسخ...
  •  

    توليد كننده مرغ گفت : ۹۱/۰۴/۲۲

    ازاقاي محمدي با توجه ليسانس ايشان در الهيات وعدم سابقه در سازمان پشتيباني امور دام ونداشتن پيشينه كاري درامر توليد انتظار بيشتري از گفته ها نا صحح وغير كارشناسي ايشان نيست اما باتو جه به اينكه ازقاريان ممتاز كشور هستند وحتما بارها قر ان را خوانده اند بهتر ميدانند تهمت زدن از گنا هان كبيره است و دروغ گفتن سراغاز تمام كجي هاست اقاي محمدي شمالي 1تاريخ واريز پول از 91/1/19 وتحويل سويا از 91/2/14 لغايت 91/2/19بوده شما فقط يك نمونه قرارداد نشان دهيد كه اين سويا درقبال دريافت گوشت مرغ بوده 2-ميزان مورد نياز سويا فقط درصنعت مرغ گوشتي حداقل 600/000 تن در سه ماه ونيم گذشته بوده وشما 50/000 تن سويا تحويل داده ايد يعني 8 درصد چطورشما40 درصدمرغ ميخواهيد لطفا اين حساب وكتاب ومنطق را به ما هم ياد دهيد 3-مرغ توليد شده با بخشي از سوياي تحويلي شما حداكثر تا 91/3/20 به بازار عرضه شده 4-ايا ميدانيد بقيه سوياي مورد نياز مرغداران يعني 550/000 تن كه با سختي وقيمت 1500 الي 1800 تن ولي مهندسي شده دركشور توزيع وبه دست مرغداران رسيد توسط چه كسي كساني سازماني انجام گرفته حتما انها گران فروش وخلافكار نبوده تنها مرغداران وتشكلها ي انها گران فروش فاسد هستند5-چه كساني سويادر اختيار برخي كشتارگاه هها خاص قرارداد ه ودست انها درفروش ان تاقيمت 2000 تومان بازگذاشته 6-قيمت تمام شده مرغ با ميانگين تلفات26 درصد طبق امار رسمي دامپزشكي بدون احتساب سود 4200تومان ميباشد جهت اثبات ادعا اماده مناظر ازسيماي سراسري باحضور كار شناسان مستقل پرورش طيور دامپزشك واقتصادي ميباشيم 7-مرغداران با قرض ازسيستم بانكي ويا بازار ازاد اقدام به خريد واريزي سويا چه براي مرحله دوم وياسويا باقمتهاي متفاوت از بازار كرده وشما بجاي حمايت ازتوليد وتوليدكننده ورفع نگراني انها از ريسك هاي توليد سوياي انها را مصادره و به واسطه ها و كشتارگاه ميدهيدوبراي مرغ دار شمشير از رو مي بنديد 8-....... توليد كنند گان وتشكلها انان ومردم باهوش ايران ميدانند كه اين همه هيا هو براي به انحصار دراوردن واردات نهادها توسط افرادي كه در طرح سا مان دهي مرغ 830 ميليارد تومان پول مملكت را بر باد داده و هم چنين مجوز واردات مرغ منجمد به ادتحاديه وارد كنندگان گوشت وگوشت مرغ اين ادتحاديه نور چشمي وزارت صنعت معدن وتجارت ميباشد

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۱/۰۴/۲۴

    همکار محترم (تولید کننده مرغ)
    20 مرتبه مطلب شما را خواندم ولذت بردم .از تمام تولید کنندگان دعوت میکنم این بخوانند.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گدای سویا گفت : ۹۱/۰۴/۲۴

    سال تولید ملی وقتی از طرف امام اعلام شد نور شادی در دل تولید کننده روشن شد.
    ولی بعضی از مسشولین به صورت عمدی سویا را که جایگزین ندارد در انحصار گرفتند واشک مرغدار بیچاره را در اوردند.
    حال ما باید 50 کیلو یا 100کیلو سویای گدایی کنیم ومرغ تولید کنیم وبعد درگیر بیمایهای جدید مثل نیوکاسل گوارشی شویم واقایان مرغ وارد کنند وسویای ما را به کشتارگاه بدهند.
    امان از دست مسولین بی تعهد به تولید وتولیدکننده .

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com