لغو تحریم ها و کالبد شکافی اقتصاد کشاورزی

لغو تحریم ها و کالبد شکافی اقتصاد کشاورزی
گرچه هنوز عده ای از" صاحب نظران تحلیل گر" مسائل جهان چه در داخل ، چه در صحنه جهانی و کشورهای مختلف ، با ارزیابی از شاخص های قابل استناد و اتکا بر این باورند که در متن توافق "وین"و شرایط تقابل جوئی موجود جهان زمینه های واقعی بازگشت به نقطه آغازین این مناقشه تاریخی 12 ساله بلکه 30 و چند ساله وجود دارد و این" توافق" برای رسیدن به مرحله نهایی و تبدیل به یک" پیمان" قابل اتکا فاصله ای زیاد و راهی دشوار در پیش دارد ؛ حتی این احتمال را می دهند که به دلایلی ، یکباره با شکست مواجه شودو گرچه عده ای از دو سوی این توافق به دلیل منافعی که در فرآیند تبدیل این مناقشه کهنه و مزمن به تقابل و جنگی بی سر انجام سود می برند و با عمده قوای خود سعی در انهدام این تحول تاریخی را دارند؛گرچه همین جنگ طلبان که از مناقشات و تنش های منطقه ای و جهانی کسبشان رونق می گیرد و با طرح معادلات کمی عامه پسند که " چه داده ایم" و چه گرفته ایم" و استفاده از تعصبات و مفاهیمی که دیگر در قرن جاری کارآیی خود را از دست داده اند ، سعی دارند تعلل و چند گانگی و انشقاق ایجاد کنند.
با این همه باید گفت مرغ از قفس "تند روی ستیزه جویانه" و حیطه آنان پریده است و بستر واقعی معادلات دیپلماسی جهانی و نحوه آرایش قوا و صف بندی کشورهای مختلف در صحنه ؛ همچنین وجدانهای بیدار ملت ها مانع از گسترش تداوم مناقشه و جنگ های کلاسیک قاره ای شده است . مردم از زورمداری و تند روی تقابل جویانه هر دو به یکسان خسته شده اند . در عین حال که باید تحلیل صاحب نظرانی که وضع این توافق را شکننده و آسیب پذیر می دانند جدی گرفت ولی می توان امیدوارانه گفت این توافق با همه نقاط آسیب پذیری که دارد به هر حال نهایی و لامحاله در قالب پیمانی قابل اتکا موجب تحول در کشورمان و بسیاری از کشور های منطقه و حتی مناسبات سیاسی میان کشورهای مختلف جهان می شود. زیرا خود آغاز رویکردی نوین در حوزه مناسبات دیپلماتیک است و یکی از نشانه های تغییر در تقابل جوئی های عرصه جهانی است، زیرا دولت های زورگو و زور مدار در هر قالب و شکل متاثر از خواست افکار عمومی دریافته اند زبان دیگری برای حل مناقشات و تضادهای موجود بر روی میزهای تصمیم گیری به میان آمده است که به دشواری می توانند آنرا دور بزنند و مناقشات موجود را به عرصه جنگ ها سوق دهند. با این توصیف و با این فرض نظری قریب به یقین که توافق لامحاله نهایی و در قالب یک پیمان برقرار و تحریم ها لغو می شود کشاورزی کشورمان همچون سایر عرصه های تولید ،بازرگانی و اقتصادی در مسیر دگرگونی و تحول قرار می گیرد.
قیمت مواد اولیه مورد نیازبرای تولید غذا و فرآورده های کشاورزی و دام طیور همچون گندم و جو ، کنجا له سویا ، ذرت ، روغن خام، شکر خام ،کود، سم ، بذر، مواد اولیه مورد نیاز راه اندازی و گسترش صنایع مرتبط و حتی تکنولوژیهای مدرن و به روز برای توسعه پایدار، به دلیل شفاف شدن معاملات و انجام آنها از طریق شبکه بانکی سوئیفت و سهولت انتقال ارز، گشایش حساب در بانک های بین المللی ، گرفتن پرو فرما، سهولت و همراهی شرکت های معظم بیمه کالا و  حمل و نقل های دریائی و غیر آن و موارد متعدد دیگر حداقل18 تا 25 درصد کاهش مستقیم خواهند داشت . همچنین قیمت تمام شده آنها در وضعیت و شرایط رقابتی بازار جهانی این کالاها3تا 6درصد نیز کاهش می یابد در یک تحلیل بایدگفت توافق "وین" و لغو تحریم ها موجب کاهش رقمی حدود 21 تا 26 درصد از قیمت نهایی کالاهای مورد اشاره می شودو این کاهش در صورتی بر زندگی اقتصادی و معشیت مردم تاثیر گذار خواهد شد که نرخ ارز مبادله ای افزایش نیابد. اگر دولت بخواهد با هدف یکسان کردن نرخ ارز قیمت ارز را افزایش دهد طبعا" این کاهش قیمت ها بخاطر افزایش نرخ ارز قابل احصاء  نیست و به همان میزانی که نرخ ارز افزایش خواهد داشت از میزان این کاهش ها کسر می شود.
همچنین اگر دولت به رغم سرازیر شدن دلارهای بلوکه شده،برای کسر بودجه خود باز هم  سیاست های تعرفه ای کالاهای واسطه ای و یا مواد اولیه به بهانه حمایت از تولید داخل به سمت بالا تغییر دهد، بازرگانی، صنایع خرد ، متوسط و ملی هرگز به رونق قابل اتکا دست نخواهند یافت . لازم است گفته شود یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین سیاست های اقتصادی در شرایط کنونی ، استفاده مجموعه فعالیت های تولیدی از این سطوح کاهش قیمت است بی آنکه دولت مجبور باشد نقدینگی به اقتصاد تزریق کند، چون  همگان می دانند تزریق نقدینگی و تبدیل ارزهای بلوکه شده به ریال وسرریز آنها به بدنه اقتصاد همانند یک سم مهلک ، کشنده و بحران آفرین است. به عبارتی صنایع، کشاورزی و مجموعه تولید با استفاده از کاهش قیمت مواد اولیه ناشی از لغو تحریم ها همانطور که توصیف شد بدون افزایش نرخ ارز و تعرفه ها می توانند با کمترین میزان تورم دیوار بلند رکود را بشکنند.
خوشبختانه در عرصه کشاورزی و در چند معاونت وزارت جهاد کشاورزی از بدوفعالیت و حتی قبل از بحث توافقات هسته ای نگرش های مثبت برای بهره گیری از دانش موجود جامعه جهانی و تعاملات سازنده وجود داشت و به اشکال مختلف ساختارهای لازم مناسبات در عرصه تعاملات با کشورهای صاحب تکنولوژی اعم از بذر و درختچه یا حتی نژادهای برتر دامی،فن آورهای مدرن ماشین ها و ادوات کشاورزی بعضی تجهیزات سامانه های آبیاری را در راهبردهای خود دنبال کرده و می کنند و این خود امیدواری بسیار به وجود آورده است که کشاورزی کشور ، پس از رفع تحریم ها  بیش از سایر بخش های اقتصاد بتواند از وضعیت پیش آمده بهره برداری کند . تردیدی نیست اگر تشکل های موجود کشاورزی هر کدام به صورت جداگانه یا با تجمیع بتوانند از توانایی های یک شرکت بازرگانی قدرتمند و کار آشنا به تجارت بین الملل برخوردار شوند رفع تحریم ها و گشایش بازارهای جهانی به روی کشورمان عرصه های موفقیت آمیزی برای آنان ایجاد خواهد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com