لابی دامداران برای تبدیل شیر خام به شیر خشک

لابی دامداران برای تبدیل شیر خام به شیر خشک
از اوایل دی ماه و آغاز شروع فصل زمستان مباحث پیرامون فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و احتمال افزایش مجدد برخی خدمات دولتی و غیردولتی و برخی کالاها از جمله شیر و لبنیات آغاز شده است .
در این حال زمزمه ها پیرامون افزایش قیمت شیر نیز از همین روزها آغاز و همایون باهری عضو انجمن صنفی لبنی ایران از احتمال افزایش قیمت شیر به 700 تومان و به دنبال آن افزایش قیمت فرآورده های لبنی خبرداده است .
احتمال افزایش مجدد قیمت شیر به 700 تومان
عضو انجمن صنفی لبنی ایران گفته است : با توجه به احتمال افزایش مجدد قیمت شیر از 630 به 700 تومان تا یک ماه آینده، به طور قطع قیمت سایر فرآورده‌های لبنی هم افزایش می‌یابد.
باهری می گوید : به طور قطع افزایش قیمت شیر و رسیدن آن به 700 تومان منجر به افزایش قیمت فرآورده های لبنی می شود.
افزایش قیمت شیر از 410 به 630 تومان در سالجاری منجر به کاهش تولید شده و از سوی دیگر، دامداران از فروش شیر خام با این قیمت راضی نیستند، زیرا آنان مجبور هستند علوفه را کیلویی 550 تومان خریداری کنند و با فروش شیر با این قیمت تنها باید ضرر بدهند.
عضو انجمن صنفی لبنی ایران با یادآوری اینکه احتمال دارد قیمت شیر خام تا ماه آینده به 700 تومان نیز برسد، می گوید: با این شرایط می توان پیش بینی کرد که روند افزایش قیمت فرآورده های لبنی ادامه داشته باشد.
ارایه قیمت تمام شده شیر و 15 قلم محصول به سازمان حمایت
عضو هیات مدیره صنایع لبنی در این خصوص می گوید : مطابق یک صورت جلسه 10 روزه فردا قیمت تمام شده شیر و 15 قلم کالای اساسی تولیدی فرآورده های لبنی به سازمان حمایت برای اعلام نظر کارشناسی ارایه خواهد شد .
محمد فربد در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش قیمت شیر تا 700 تومان فرآورده های لبنی چه تغییری می کنند ، اظهار می دارد: افزایش قیمت فرآورده ها تا سقف 22 درصد در صورت افزایش قیمت شیرخام قطعی خواهد بود و درصورت جلسه ای که 10 روز قبل در سازمان حمایت به تصویب رسیده قیمت تمام شده تولید شیرخام و 15 قلم کالای اساسی لبنی فردا به سازمان حمایت ارایه خواهد شد.
مجاز به خرید شیر بالاتر از 600تومان نیستیم
فربد با بیان اینکه براساس تایید سازمان حمایت مجاز به خرید شیر با قیمت بالاتر از 600 تومان نیستیم ، اظهار می دارد : براین اساس چون مبنای قیمت گذاری ما در قبل 520 تومان بوده است باید در اصلاح قیمت فرآورده ها و تجدید نظر آن اعمال شود .
عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح می کند: افزایشی قیمت فرآورده ها برمبنای افزایش قیمت مورد تایید سازمان حمایت بوده است .
افزایش قیمت شیر خام مورد تایید سازمان حمایت نیست
وی ادامه می دهد : اما در ارتباط با پیگیری هایی که در حال حاضر توسط اتحادیه دامداران برای افزایش قیمت تا سقف 700 تومان در حال انجام است باید گفت، بعید به نظر می رسد این افزایش به تایید سازمان حمایت برسد .
فربد با تاکید براینکه هزینه تمام شده اعلامی از سوی واحدهای دامدار به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست ،می گوید : برخی واحدهای تولیدی دامدار در آمدهای غیرعملیاتی تولید را در هزینه های تمام شده محاسبه نمی کنند .
فربد اظهار می دارد: ما اطلاعاتی در خصوص واحدهای تولیدی دامدار در دست داریم که نشان می دهد قیمت تمام شده شیر 550تا 580 تومان است و بعید می دانم که درخواست افزایش قیمت شیرخام دامداران به تایید سازمان حمایت برسد .
لزوم آزادسازی قیمت گذاری در صنایع لبنی
عضو هیات مدیره صنایع لبنی تصریح می کند: تولید شیر در کشور تا 20 درصد کاهش یافته و این امر بر بهم خوردن عرضه و تقاضا در این بخش تاثیرگذار بوده بنابراین صنایع تبدیلی و تولید کنندگان فرآورده های لبنی در نظام قیمت گذاری باید آزاد باشند .
فربد ادامه می دهد: عرضه و تقاضا باید تعیین کننده نظام قیمت گذاری باشد و با کاهش عرضه شیر توسط واحدهای دامداری که بخش مهمی از آن به دلیل تولید شیر خشک توسط این واحدهاست شرایطی انحصاری ایجاد شده که موجب کاهش سوددهی شرکت ها و کارخانجات صنایع لبنی شده است .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com