قیمت گوشت گرم ۲۵ درصد و گوشت منجمد ۱۱۴ درصد افزایش یافت

قیمت گوشت گرم ۲۵ درصد و گوشت منجمد ۱۱۴ درصد افزایش یافت
رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان اراک از افزایش نرخ گوشت گوسفند هر کیلو ۲ هزارتومان و گوشت گاو و گوساله هر کیلو۲ هزار و ۵۰۰ تومان از اواسط دیماه تاکنون خبر داد.
امیرزندی با اشاره به اینکه افزایش گوشت منجمد تقریباً ۲ برابر گوشت گرم در این مدت هر کیلو ۴ هزارتومان از دیماه تاکنون و هر کیلو ۸ هزارتومان از سال ۸۸ تا ۹۰ افزایش داشته افزود: افزایش قیمت گوشت گوسفند و گاو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده در حالی که در گوشت منجمد شاهد افزایش ۱۱۴ درصدی هستیم.
وی افزایش نرخ گوشت‌های وارداتی را به سود واسطه‌ها، دلالان و تجار دانسته و افزود: ورود گوشت به کشور با سیاست دولت برای جبران تقاضا و کمبود عرضه در بازار انجام شد که در این رابطه همه سردخانه‌ها اشباع از گوشت منجمد است و در واردات گوشت به هیچ وجه اتحادیه دامداران یا قصابان دخالتی ندارند بلکه اساساً ورود این ماده پروتئینی مورد نیاز مردم توسط تجار و هرگونه افزایش نیز توسط آنان به صورت عدم عرضه به موقع و یا ارتباط دادن آن به حباب ارز صورت می‌گیرد.
رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان اراک درباره افزایش نرخ گوشت گرم در شهرستان اراک گفت: افزایش نرخ دام در تمام نقاط کشور در فصل زمستان امری عادی است که علت آن علاوه بر افزایش نرخ علوفه دام، خشکسالی، تلفات دام‌ها به خصوص دام‌های روستایی در اثر بیماری‌ کمبود عرضه دام در این فصل است.
زندی ضمن تاکید برلزوم ایجاد ثبات در بازار مصرف تصریح کرد: گرانی گوشت نه به نفع تولیدکننده، نه عرضه کننده و نه مصرف کننده است و اتحادیه صنف قصابان نیز به هیچ وجه موافق هر گونه گرانی‌ نیست و همه تلاش خود را برای تثبیت نرخ گوشت دارد.
وی افزایش نرخ گوشت منجمد را به نفع تجار و واسطه‌ها و برنامه‌ای تنظیم شده از سوی آنان دانست و تصریح کرد: ارتباط دادن این افزایش به بحث ارز منطقی نیست چرا که در بررسی‌هایی که داشتیم این گوشت‌ها از ۵ ماه قبل وارد کشور شده و در این یک ماهه هیچگونه گوشت منجمدی وارد کشور نشده است بنابراین عرضه گوشت ۶ هزارتومانی به نرخ ۱۳ هزار تومان نرخ کاذب و سودجوایانه است.
رضامحمدی تولیدکننده دام سنگین سنتی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از افزایش نرخ گوشت گاو و گوشاله گفت: افزایش ۱۱۴ درصدی نرخ گوشت‌های منجمد برزیلی از سال ۸۸ تاکنون را در حالی شاهد هستیم که گوشت گاو و گوساله گرم ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش در این مدت داشته اما گوشت منجمد از ۵ هزارتومان سال ۸۸ به هر کیلو ۱۳ هزارتومان در روزهای اخیر رسیده و تجار و واسطه‌ها محدودشدن واردات گوشت و دام زنده را علت این گرانی عنوان می‌کنند.
به گفته این تولید کننده دام سودگرانی گوشت قرمز در جیب دامدار نمی‌رود بلکه در این میان واسطه‌ها و دلالان هستند که سودزیادی نصیبشان می‌شود.
محمدی ضمن یادآوری وظایف دولت برای حمایت از تولیدکننده گفت: هزینه‌های نگهداری و پرورش دام در این شرایط با افزایش نرخ علوفه و خشکسالی بدون یارانه دولتی باعث تعطیلی بسیاری از دامداریهای صنعتی شده چرا که دامداران دام زنده را از طریق واسطه‌ها گوساله زنده هر کیلو حداکثر ۵ هزار و ۳۰۰ تومان، گوسفند هر کیلو ۷ هزارتومان و گاو ماده پیر را کیلوئی ۲ هزار ۸۰۰ تومان می‌فروشند و کسانی که بازار را در اختیار دارند قیمت‌ها را تغییر داده و سود بیشتری می‌برند.
به گفته وی تفاوت قیمت دام زنده با گوشت قرمز در بازار ۴۰ درصد و در گوشت‌ها بسته‌بندی تا ۶۰ درصد است. بر اساس مقایسه قیمت‌ها در اواخر دیماه گوشت گوسفندی با چربی و استخوان از هر کیلو ۱۵ هزارتومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و گوشت گاو و گوساله مخلوط هم از کیلوئی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته اما این تمام ماجرا نیست با شروع بهمن ماه و رکوردهای بی‌سابقه دلار نرخ گوشت منجمد به بهانه آن از هر کیلو ۹ هزارتومان به ۱۳ هزارتومان رسید که این گرانی بسیاری خانوار‌ها را از گوشت تازه و حتی گوشت‌های تاریخ مصرف گذشته وارداتی محروم کرده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com