قیمت گوشت گاو صادراتی شمال استرالیا همچنان بالا است

قیمت گوشت گاو صادراتی شمال استرالیا همچنان بالا است
صادر کنندگان گاو زنده شمال استرالیا همچنان برای خرید گاوها مبلغی بالا پرداخت می کنند در حالی که در جنوب این کشور قیمت ها با کاهش رو به رو شده است.
عدم توازن قیمت باعث شده تا خریدان گاو در شمال کشور برای خرید دام به مناطق دور دستی همچون ایالت ویکتوریا سفر کنند.
امسال پرورش دهندگان گاوهای پرواری در بندر داروین این کشور گاوهای خود را با قیمت 3.30 دلار در کیلو به فروش رسانده اند در حالی که در ایالت های شرقی و جنوبی پرورش دهندگان در ماه های اخیر تلاش کرده اند تا بتوانند با قیمت بالاتر از 3 دلار در کیلوگرم به فروش برسانند.
استوارت کمپ (Stuart Kemp) مدیر اجرایی اتحادیه صادرکنندگان دام در بخش شمالی استرالیا اظهار داشت غیرعادی است که گاو صادراتی قیمتی بالاتر از گاو داخلی داشته باشد که برای پروارگاه و کشتارگاه ارسال می شود.
آقای کمپ اظهار داشت: «این مسئله چند سال پیش نیز چندین بار اتفاق افتاده است. ناکافی بودن عرضه و الزامات سرسختانه صادرات موجب شد تا صادرکنندگان گاو زنده هزینه بیشتری را پرداخت کنند. اگر چه این اتفاق چند وقت پیش نیز رخ داده بود اما قطعا رایج نبوده است»
مشکل دیگری که امسال رخ داد این بود که قیمت صادرات گاو زنده از میانه مارس تاکنون به شکل مداومی بالا بوده است.
آقای کمپ در ادامه گفت:«ما معمولا الگوی خاصی را در طول سال انتظار داریم که در آن قیمت ها در ماه آوریل، مه و ژوئن به پایین ترین میزان می رسد و سپس در ماه های سرد سال افزایش پیدا می کند. با این حال، چیزی که امسال مشاهده نمودیم احتمالا به دلیل کاهش عرضه و کاهش تقاضا بوده است و ارتباطی با ظرفیت صادرات نداشته است زیرا قیمت تقریبا ثابت بوده است.»

تامین سخت و دشوار گاوها
در حالی که قیمت گاو زنده همچنان بالا می باشد، صنعت صادرات گاو زنده همچنان به تلاش های خود ادامه داده است تا صادرات در جریان باشد.
به طور کلی ماه اوت تا اکتبر برای صادر کنندگانی که خارج از شمال استرالیا قرار دارند زمانی بسیار شلوغ است اما امسال تقریبا زمانی آرام بوده است و تعداد گاوهای حمل شده به طور غیر معمولی کم بوده است.
آقای کمپ در حالی که این مشکل را ناشی از عرضه کم دانسته است، اظهار داشت: «نباید انتظار داشت که همه مشکلات یک دفعه حل شود».
وی ادامه داد: «عرضه گاو نسبتا پایین بوده است، تقاضا از سوی کشورهای آن سوی دریا کم بوده و ظرفیت حمل ما نیز نسبتا پایین بوده است. گاوها معمولا با فصول سرد سازگاری ندارند. تصور ما بر این است که مردم گاوها را بیش از زمان عادی نگهداری کرده اند. اما اگر مسئله این بود، زمانی که خوراک در ماه جولای تا ماه اوت در دسترس نبود باید شاهد عرضه این گاوها به بازار می بودیم اما این اتفاق نیفتاد پس گاوها در دست مردم نیستند.»
آقای کمپ گفت که در قسمت شمال استرالیا، صادرات گاو زنده نسبتا آرام بوده است.
وی گفت: «در انتهای ماه اوت سال 2016 میلادی، 565 هزار راس گاو و بوفالو از بندرهای شمالی، از بندر بروم تا تاونزویل، به مناطق مختلف ارسال شده اند. سال گذشته در همین تاریخ، 425 هزار راس داشتیم، یعنی در حال حاضر نسبت به سال گذشته 140 هزار راس گاو کم داریم».
ولارد (Wellard) شرکت صادرات دام زنده گفت تامین مقدار کافی گاو از شمال استرالیا برای پاسخگویی به سفارشات بسیار دشوار است.
کمپانی MV Ocean Drover که یکی از بزرگ ترین شرکت های کشتیرانی حمل دام است و ظرفیتی معادل 20 هزار راس گاو دارد تلاش کرد تا امسال بتواند کشتی خود را پر کند.
جما لومکس، مدیر کل کمپانی ولارد، اظهار داشت که این کمپانی مجبور بود تا از تمامی سه بندر گاو بارگیری کند تا فقط بتواند یکی از سفارش های امسال را تامین کند.
وی گفت: «این میزان نسبت به آن چه که برای این زمان از سال انتظار داشتیم سخت تر بوده است. پر کردن این کشتی های بزرگ کار دشواری بود و به همین دلیل ما از چند بندر بارگیری داشتیم».

قیمت گاو استرالیا کاهش خواهد یافت
قیمت های بالای گاو در استرالیا باعث شده که کشور اندونزی، یکی از مهم ترین مشتریان دام زنده استرالیا، برای تامین پروتئین خود به منابع دیگری رجوع کند.
این بدان معناست که گاو زنده استرالیا آن قدر برای واردکنندگان اندونزیایی گران بوده است که یا نمی توانستند آن را خریداری کنند یا در صورت خرید باید گاو را با ضرر و زیان به کشتارگاه ها می فروختند.
بالا بودن قیمت ها همچنین نشان می دهد که چرا اندونزیایی ها به سمت مصرف گوشت بوفالوی هندی که پروتئینی ارزان تر است روی آورده اند. گوشت بوفالوی هندی در حال حاضر رقیبی برای گاو زنده استرالیایی به حساب می آید.
با این حال، اقای کمپ اظهار داشت که قیمت گوشت گاو از این قیمت بالاتر نخواهد رفت.
وی همچنین اظهار داشت که حتی ممکن است قیمت ها کاهش نیز داشته باشد زیرا رقابت در بازار گاو شمال و جنوب استرالیا افزایش داشته است.
وی گفت: «چیزی که اتفاق افتاده این است که اگر قیمت های ما در شمال استرالیا پایین باشد و قیمت های جنوب استرالیا بالا باشد، جنوبی ها به شمال کشورمی آیند و گاو را از ما می خرند و این امر باعث توازن قیمت ها می شود. »
به همین ترتیب اگر صادر کنندگان به جنوب کشور بروند تا بازار ما را تغذیه کنند این باعث می شود که بازار آن ها بالا کشیده شود و بازار ما پایین بیاید و به این ترتیب توازن برقرار می شود»


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com