قیمت گوشت مرغ سقوط کرد

قیمت گوشت مرغ سقوط کرد
کمتر کسی باور می‎کرد به رغم تمهیدات، گفته‎ها، مصاحبه‎ها و تعهدات متعددی که مسئولان دولتی اعم از مهندس حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونت امور دام آن در مورد حفظ تعادل قیمت فرآورده‎های دام و طیور به نفع تولید و مصرف، اینگونه به طرز بسیار نگران‎کننده‎ای قیمت گوشت مرغ سقوط کند و مرغداران مجبور شوند پس از نگهداری بیش از 2 ماهه و بعضاً بیشتر، مرغ‎های خود در واحدهای پرورشی را حداقل با 500 تومان زیر قیمت تمام شده در مقابل چک‎های 2 تا 3 ماهه به ثمن بخش بفروشند ؛ مصرف‎کنندگان نیز که احتمالاً از کاهش نسبی قیمت گوشت مرغ لبخندی بر لب دارند، با حجم انبوهی از چربی زائد و غیرقابل استفاده مرغ‎های خریداری شده از واحدهای صنفی مواجه می‎شوند. ظاهراً همه گفته‎ها و اقدامات و ادعاها بر این پایه بود که داستان اشک‎ها و لبخندها در فضای کسب و کار و مبادله میان تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان تکرار نشود، که متأسفانه اینگونه شد.
حسن‎زاده، رئیس هیات‎مدیره اتحادیه مرغداران سراسری کشور که از سوی مرغداران در سراسر کشور به ویژه استان‎های شمالی به شدت تحت فشار است، فغانش به آسمان بلند شده و می‎گوید یک کسی به دادِ ما برسد و ما را از این مخمصه‎ای که گمان می‎کردیم یک نوسان قیمت زودگذر است نجات دهد. دکتر حسن مهربانی یگانه نیز در یکی از پربیننده‎ترین برنامه‎های تلویزیونی به نام "پایش" فرصت می‎یابد تا با ارائه آمار و ارقام و نمودارهای مطالعه شده به ضرر و زیان حلقه‎های متعدد زنجیره تولید گوشت مرغ، تخم‎مرغ و تولیدکنندگان جوجه یکروزه اشاره کند و اعلام دارد: اگر مرغ‎های مادر مولد به دلیل زیان‎های بازرگانی در انتهای فرآیند تولید، به ناگزیر در چرخه زنجیره حذف شوند، علاوه بر اینکه 7 ماه طول می‎کشد که تعداد حذف شده‎ها را جایگزین کنیم، قیمت مرغ به دلیل  کمبود در عرضه به زیان بازار مصرف به ده هزار تومان افزایش می یابد.
آمار و ارقام مستند نیز صحت گفته‎های مرغداران و مدیران تشکل‎های آنان را اثبات می‎کند. حتی نگرانی آنان در مورد افزایش قیمت در آینده‎ای نه چندان دور و در ماه‎های پایانی سال‎ کاملاً منطقی و واقعی و به دور از فضاهای احساسی یا روانی متداول است. مرغداران می‎گویند با ضریب تبدیل نسبتاً خوب یعنی میان 8/1 تا 1/2، میانگین قیمت تمام شده هر کیلو مرغ به 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 300 تومان می‎رسد، در حالیکه به ناگزیر باید آنرا به طور میانگین با 3 هزار و 700 تومان روانه کشتارگاه کنیم. به عبارتی مرغداران رقمی بین 400 تا 500 تومان از هر کیلو زیان می‎بینند. آمار مأخوذه از منابع موثق در استان‎های مختلف کشور نیز صحت این گفته‎ها را تأیید می‎کند، زیرا در تاریخ 6/8/1393 قیمت مرغ زنده تحویل به کشتارگاه حداقل 3500 و حداکثر 4250 تومان خریداری و مرغ کشتار شده نیز حداقل 5200 تا 6300 تومان به واحدهای صنفی از طرف کشتارگاه‎ها عرضه شده است. از سوی دیگر آمار مندرج در آی تی پی (موسسه اطلاعات مرغداری) در تاریخ 4/4/1393 یعنی حدود 5 ماه پیش نشان می‎دهد قیمت هر کیلو گوشت مرغ زنده حداقل 4400 و حداکثر 5050 تومان خریداری و قیمت هر کیلو گوشت مرغ کشتار شده حداقل 6300 و حداکثر 7450 تومان از کشتارگاه‎ها عرضه شده است. {tor_sutitle}حسن زاده : یک کسی به دادِ ما برسد و ما را از این مخمصه‎ای که گمان می‎کردیم یک نوسان قیمت زودگذر است نجات دهد{/tor_sutitle}
اینکه در تاریخ‎های ذکر شده واحدهای صنفی مرغ را با چه قیمتی به مصرف‎کنندگان عرضه کرده‎اند موضوعی است که کمترین ارتباط با تولیدکنندگان گوشت مرغ دارد، ولی کاملاً آشکار است مرغداری که در 5 ماه پیش (4/4/1393) مرغ خود را حداقل 4400 تومان و یا حدود 5000 تومان به صورت زنده فروخته است، امروز ناگزیر است حداقل 3500 و حداکثر 4200 تومان بفروشد. اگر فرض کنیم تورمی وجود نداشته است، قیمت اقلام مختلف در مسیر تولید به ویژه اقلام سربار و هزینه‎های مختلف هیچکدام افزایش نداشته‎اند، یعنی تورم درصد صفر بوده است، در این قیاس نیز مرغداران کالای خود را حدود 800 تومان پائیین‎تر از 5 ماه پیش به فروش می‎رسانند. این نوسان از هر زاویه که دیده شود شکننده، ویران کننده و بیش از آن است که اعلام کنیم قیمت مرغ "سقوط کرده" است.
دولت باید فکری عاجل اقدامی فوری و بدون تعلل انجام دهد. این بحران آشکار می‎سازد که تصمیمات متخذه، برنامه‎های اعلام شده، داستان‎ها و هیاهوهایی همچون گسترش، راه‎اندازی و تقویت زنجیره‎های تولید که مصاحبه و سخنان بسیاری درباره آنها با شور و هیجان گفته می‎شد چندان عمیق و همه جانبه نبوده‎اند. اینک کارزار واقعی در صحنه نبرد برای بقا و نابودی مرغداران فرا رسیده است. آنانی که فکر و چاره‎ای دارند به میدان آیند! گوشت مرغ و تخم‎مرغ کمتر از شیر که دولت برای کمک به دامداران، برایش یارانه مستقیم و نقدی تعیین می‎کند، نیستند!
 
نظرات شما
  •  

    اهوازی گفت : ۹۳/۰۸/۱۴

    کو گوش شنوا برادر .

    پاسخ...
  •  

    oooooo گفت : ۹۳/۰۸/۱۴

    اخه ابن چه وضعشه ... 2 ماه کار سخت و پر استرس ... کارگر به زور پیدا میشه .. نه شب داشته باشی نه رور ... کلی سرمایه بند کنی ... اخرشم بیان مرغ منجمد وارد کنن و قیمت اینطوری بشه ضرر کنی ....... اخه این مسیولین کجان ؟؟؟؟ چیکا می کنن ؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    دراوی پور گفت : ۹۳/۰۸/۱۵

    پدر بی کفایتی بسوزه،،،فعلا بچسبیم به انرژی هسته ایی وداعش کشون کوربابای مرغدار یهای ایروون

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۳/۰۸/۱۶

    باسلام مرغ از تولید تا مصرف دارای 3 واسطه است و تنها یکی از آنها کافی است متاسفانه قوانین کشور به نحوی است که واسطه ها بیشترین سود وکمترین ریسک وضرر رادارند خود دولت وقوانین مشکل اساسی هستند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com