قیمت نهاده ها و انرژی مختل کننده صنعت مرغداری

قیمت نهاده ها و انرژی مختل کننده صنعت مرغداری

ITPNews خارجی:صنعت مرغداری تنها از قیمت بالای نهاده ها ضربه نمی خورد بلکه این صنعت از خط مشی اقتصادی دولت در وارد کردن مرغ مادر و مرغ زنده و گوشت مرغ از خارج نیز در حال ضربه خوردن است.این جملات بخشی از گزارش اقتصادی در شرح حال صنعت مرغداری پاکستان است که توسط کارشناسان اقتصادی این کشور منتشر شده است.
رئیس انجمن تولید کنندگان مرغ پاکستان عبدل بسیط می گوید: قیمت تولید مرغ بسیار افزایش یافته است و دلیل این افزایش، بالا رفتن قیمت کنجاله سویایی است که در خوراک مرغ  بکار می رود، که طی سال گذشته از 200 دلار به ازای یک تن به 460 دلار رسیده است. ترکیبات دانه های سویا که در رژیم خوراکی مرغ بکار می رود 25 درصد از نظر قیمت افزایش داشته است.
او افزود قیمت یک کیسه دان مرغ در یک زمان کوتاه  از 600 روپیه پاکستان ( در حدود 8280 تومان) به 1100 روپیه ( در حدود 15180 تومان)رسیده است که این افزایش قیمت دان مرغ ، شوک قیمتی به صنعت وارد کرده است.
مظفر رضوی تولید کننده دیگری می گوید: قیمت واکسن برای مرغهای گوشتی از 5 روپیه (69 تومان)برای هر مرغ به 8 روپیه (110 تومان)رسیده است.در مورد مرغ های مادر این افزایش قیمت واکسن از 25 روپیه (145 تومان) به 40 روپیه (552 تومان) بوده است و این درحالی است که قیمت جوجه یک روزه تنها 20 روپیه (276 تومان) می باشد.
او در ادامه سخنانش افزود:به تمامی مشکلات بالا نوع مسکن مرغ ها در پاکستان را نیز بیافزایید. اغلب پرورش دهندگان مرغ، دارای سوله هایی سربسته می باشند که این سوله ها توسط دستگاهای فن و کولرهای برقی تهویه هوا را انجام می دهند.با بحران انرژی که هر ساله در پاکستان رخ می دهد و امسال به دلیل قیمت نفت نیز دولت با آن دست گریبان است، قطع برق به مدت 1 ساعت برابر است با تلفاتی وحشتناک در سوله ها، آن هم در فصل تابستان و گرمای وحشتناک پاکستان.در نتیجه پرورش دهندگان رجوع کرده اند به خرید ژنراتورها تا بتوانند در مواقع قطع برق جریان برق سیستم تهویه مرغداریهای خودرا زنده نگه دارند.
آقای بسیط می گوید:در پاکستان سه میلیون مرغ با وزن متوسط 1 کیلو تولید می شود. این صنعت می تواند نیاز داخلی را تأمین نماید و کشور نیاز به واردات در این بخش ندارد. عوارضی که بر روی اجداد وضع گردیده است در حدود 5 درصد است.او می گوید این قیمت بسیار کم است و عوارض گمرکی بر روی آن بایستی از 5 درصد به 25 درصد افزایش یابد و جوجه یکروزه نیز بایستی دارای چنین تعرفه ای باشد اما گویا دولت نیازی به افزایش عوارض در این بخش احساس نمی کند.

 
کلمات کلیدی خارجی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com