قیمت مرغ همچنان در دست دلالان

قیمت مرغ همچنان در دست دلالان
در شرایطی که از امروز وبه گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت 50 هزار تن مرغ ذخیره‌سازی شده براساس جدول استانی در سراسر کشور توزیع می‌شود که این بازارشاهد افزایش قیمت مرغ تا مرز 7 هزار تومان نیزبوده است.
درآستانه ماه مبارک رمضان و همچنین زمزمه تعیین قیمت سقف و کف مرغ بخشی از بازار خیلی زود به پیشواز این جریان رفت و نتیجه ان افزایش ناگهانی قیمت مرغ بود همین امر باعث شد که مسئولین از تعیین قیمت سقف وکف مرغ پیش از ماه رمضان منصرف شوند.اما دلالان که افزایش قیمت زیر دندانشان مزه کرده فعلا قصد ندارد بازار مرغ را از دست بدهند.
تعیین قیمت جدید مرغ به بعد از رمضان موکول شد
در همین باره رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ با اشاره به توزیع مرغ ذخیره سازی شده برای برقراری تعادل در بازار گفت: قرار است قیمت سقف و کف مرغ بعد از ماه مبارک رمضان تعیین شود.
حسین مقدم نیا ، درمورد برخی تخلفات در بازار مرغ اظهار داشت: اطلاعی از این مسئله ندارم ولی ممکن است تخلفات در زمینه افزایش قیمت و یا شبکه توزیع باشد ولی در حال حاضر قیمت مرغ زنده 3900 تومان است که اگر نهاده‌ها همان طور که وعده داده شده بود با قیمت سال گذشته به مرغداران داده شود قیمت‌های فعلی مناسب است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مرغ در بازار گران شده است، گفت: افزایش قیمت ممکن است در برخی از جاها به صورت موردی رخ داده باشد و یا در برخی موارد نیز کمبود‌هایی وجود داشته باشد ولی بر اساس تصمیم روز گذشته، ستاد تنظیم بازار قرار است با استفاده مرغ های ذخیره سازی شده بازار را متعادل کند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ با اشاره به اینکه وقتی تقاضا بیش از مصرف باشد باید میزان توزیع افزایش پیدا کند تا بازار متعادل شود، در مورد تعیین قیمت سقف و کف مرغ که مدتها است به دنبال آن هستند، خاطر نشان کرد: در مورد تعیین قیمت سقف و کف برای مرغ که به منظور جلوگیری از ضرر بیش از حد مرغداران و مصرف کننده به دنبال تعیین آن هستیم، در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان این مسئله را بررسی کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به طور کلی با تعیین قیمت سقف و کف موافق هستند، گفت: بله اعلام کردند که این کار را انجام می‌دهند ولی این اقدام را موکول به بعد از ماه مبارک رمضان کرده‌اند.
بازار مرغ بدون توجه به عرضه وتقاضا تنظیم نمی‌شود
از سوی دیگر اگرچه نمایشگاه ضیافت فعلا تنها مکان تهیه مرغ به قیمت مناسب است اما علی رغم تعیین قیمت از سوی کارگروه تنظیم بازار؛خریداران بخصوص بعد از سابقه نوروزی امسال و کمبود میوه وافزایش قیمتها چندان اعتمادی به شرایط بازار ندارند به همین خاطر پیش بینی کمبود مرغ قابل پذیرش است.
عضو کمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از ناکارآمد بودن برنامه‌ریزی‌های دولت برای تنظیم بازار، گفت: دولت برای تنظیم نرخ‌ها و کاهش گرانی فقط قیمت‌گذاری بدون توجه به عرضه و تقاضا را مدنظر خود قرار داده است. رحمت‌الله نوروزی با بیان اینکه نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان وظیفه دولت برای تنظیم بازار را سخت‌تر می‌کند، افزود:مسئولان باید بدانند که بازار مرغ فقط با قیمت‌گذاری تنظیم نمی شود.
نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که توجه به میزان عرضه و تقاضا در هر محصولی قیمت آن را از نوسان و تغییر به دور نگه می‌دارد، تصریح کرد: تا زمانی که شناخت دقیقی از میزان تولید و نیاز مصرف‌کننده وجود نداشته باشد نمی‌توان امیدی به تنظیم بازار با قیمت‌گذاری داشت.
عضو کمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از ناکارآمد بودن برنامه‌ریزی‌های دولت برای تنظیم بازار، گفت: دولت برای تنظیم نرخ‌ها و کاهش گرانی فقط قیمت‌گذاری بدون توجه به عرضه و تقاضا را مدنظر خود قرار داده است.
وی با تأکید بر اینکه علاوه بر قیمت‌گذاری بر هرکیلو مرغ باید نظارت‌ها نیز با دقت صورت بگیرد، افزود: کنترل در بازار است که دست سود جویان را از هر نوع قیمت‌گذاری در بازار کوتاه کرده و نفع مصرف کننده را به دنبال دارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که برای جلوگیری از کاهش میزان مرغ در ایام ماه مبارک رمضان مسئولان باید به میزان جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌ها توجه کنند، تصریح کرد: تعادل قیمت در بازار با حرف یا نرخ‌گذاری صورت نمی‌گیرد بلکه با توجه به نیاز مردم به عنوان مصرف‌کننده و جلوگیری از بروز کمبود در بازار ممکن می‌شود.
عضو کمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی مجلس، یادآور شد: مرغ به عنوان یکی از اقلام اساسی مردم در سبد غذایی آنان نقش مهمی داشته که افزایش بی‌دلیل قیمت آن تبعات بدی برای جامعه به همراه خواهد داشت بنابراین برای کاهش تبعات و پیامد‌های عدم مصرف گوشت قرمز مسئولان باید بیش از پیش تنظیم بازار مواد پروتئینی را مدنظر قرار دهند.
افزایش قیمت مرغ باید دلایل موجه داشته باشد
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخلفات انجام شده طی چند روز اخیر در بازار مرغ و افزایش قیمت این کالا در آستانه ماه رمضان اظهار کرد: با هر کسی که قیمت مرغ را بیش از 5700 تومان در هر کیلو به فروش برساند برخورد قاطع می‌شود.
مجتبی فراهانی برای افزایش قیمت مرغ باید دلایل موجهی وجود داشته باشد اما در حال حاضر به هیچ عنوان دلیلی برای افزایش قیمت این کالا وجود ندارد. زیرا نهاده‌های دولتی تولیدکنندگان تامین، جوجه‌ریزی‌های مناسب انجام شده و ذخیره‌سازی این کالا از محل تولید داخل نیز نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.
دلالان بازار مرغ را ناامن کرده‌اند
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه ذخیره‌سازی مرغ و گوشت در ماه رمضان به اندازه کافی صورت گرفته است، گفت: افزایش احتمالی قیمت‌ها ناشی از کمبود نبوده بلکه پای دلالان و واسطه‌ها در کنار ضعف نظارت مسئولان در میان است.
علی ایرانپور ، با تأکید بر اینکه ثبات قیمت‌ها در ماه رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: با آغاز ماه رمضان افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج از سوی مردم خود عامل تزریق گرانی به بازار خواهد بود که اگر با تدابیر نظارتی کافی همراه نباشد فشار بر مصرف‌کننده را موجب می‌شود.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که ذخیره سازی برای مرغ و گوشت مصرفی مردم در ایام ماه مبارک رمضان از ماه‌های گذشته صورت گرفته است، تصریح کرد: در صورت بروز گرانی در بازار مواد پروتئینی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر متولیان تنظیم بازار باید پاسخ‌گویی اهمال در وظایف خود باشند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه ذخیره‌سازی مرغ و گوشت در ماه رمضان به اندازه کافی صورت گرفته است، گفت: افزایش احتمالی قیمت‌ها ناشی از کمبود نبوده بلکه پای دلالان و واسطه‌ها در کنار ضعف نظارت مسئولان در میان است.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به این مطلب که مشکل اصلی و عامل مهم در بروز گرانی کمبود یا نبود ذخیره‌سازی کالاها و محصولات نیست، افزود: متأسفانه عامل اصلی گرانی رها کردن بازار از سوی مسئولان و دست‌کاری قیمت‌ها از سوی دلالان است.
نماینده مردم مبارکه در مجلس، با تأکید بر اینکه مرغ و گوشت از مایحتاج اصلی مردم برای مصرف در ماه رمضان هستند، گفت: تاکنون ذخیره‌سازی‌ها به خوبی صورت گرفته که با هم‌سو شدن با نظارت قوی مسئولان هر نوع گرانی را قبضه خواهد کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، یادآور شد: تصویب قیمت از سوی مسئولان در خصوص فروش مرغ یا گوشت به تنهایی نمی‌تواند منجر به تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com