قیمت مرغ در گرو حذف ارز مرجع

قیمت مرغ در گرو حذف ارز مرجع
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان گفت: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و ابلاغ حذف ارز مرجع نرخ مرغ با روند افزایشی روبه‌رو است و در آستانه گرانی قرار دارد.
بهرام پاکزاد با اشاره به افزایش قیمت مرغ در اصفهان اظهار کرد: قیمت نهاده‌های دامی در طول یک هفته اخیر بازار سیاه پیدا کرده است و دلالان این کالا را با قیمت‌هایی گزاف به تولیدکنندگان مرغ می‌فروشند.
وی با بیان اینکه برخی از دلالان با شایعه پراکنی و ایجاد تنش در بازار مرغ سعی در گران کردن این محصول دارند، تاکید کرد: برخی از دلالان با شایعه پراکنی و احتکار نهاده‌های دامی سبب افزایش قیمت‌ها شده‌اند و این وضعیت باعث کمبود نهاده‌های دامی، افزایش تقاضا و گرانی آن شده است.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان به وضعیتی که دلالان برای مرغداران ایجاد کرده‌اند اشاره کرد و ادامه داد: دلال‌ها نهاده‌های دامی را به همه کس نمی‌فروشند و علاوه بر ایجاد بازار سیاه، این کالا را به صورت نقدی و با قیمتی گران می‌فروشند.
پاکزاد با اشاره به کاهش 35 درصدی فعالیت مرغ‌داران و کم شدن رغبت آنها برای تولید تصریح کرد: به دلیل عدم تحقق وعده‌های مسئولان و نامعلوم بودن وضعیت ارز تولیدکنندگان هم میل و رغبتی برای افزایش تولید ندارند.
سوء مدیریت سبب تشدید مشکلات شد
وی سوء مدیریت در بخش کشاورزی و به خصوص صنعت و معدن را عامل اصلی تشدید مشکلات تولیدکنندگان دانست و گفت: از زمانی که بیشتر اختیارات به دست وزارت صنعت و معدن و تجارت داده شده مشکلات شدیدتر شده است.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان ادامه داد: تنها راه حل بهبود وضع موجود بازگرداندن نظارت بر روی این اتحادیه به جهاد کشاورزی است.
وی از اقدامات مهمی که برای رفع مشکلات مرغداران باید انجام گیرد را دادن اختیارات به تشکل‌ها دانست و گفت: یکی از بزرگ‌ترین کالاها در کشور که حساسیت بسیار بالایی دارد مرغ است و این موجب شده تا این کالا تبدیل به یک کالای سیاسی شود که با این وجود تنها کالایی است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های آنها هیچ مسئولیتی نداشته و حتی ابتدایی‌ترین خواسته‌های آنها نیز برآورده نمی‌شود.
احتمال افزایش قیمت مرغ در مهر ماه
پاکزاد بیان کرد: در حال حاضر میزان جوجه ریزی در استان اصفهان 6 میلیون قطعه است و این میزان جوجه ریزی  نسبت به  گذشته کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به میزان کاهش جوجه ریزی در استان اظهار کرد: اگر وضعیت  جوجه ریزی به همین نحو ادامه یابد احتمال افزایش قیمت مرغ در مهر ماه دور از انتظار نیست.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان اضافه کرد: اگر مرغ بخواهد با نهاده‌های فعلی و حذف نرخ ارز مرجع قیمت واقعی خود را داشته باشد باید با قیمت 12هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
وی اضافه کرد: قیمت مرغ نسبت به دیگر کالاهای پروتئینی مناسب است، اما با حذف ارز مرجع قیمت آن افزایش و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.
پاکزاد در پایان متذکر شد: این روند افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه به نفع مردم نیست و مسئولان باید اقداماتی برای کنترل بازار داشته باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com