قیمت تخم‌مرغ شکست

قیمت تخم‌مرغ شکست
با توزیع تخم‌مرغ‌های وارداتی، بهای آن در عمده‌فروشی‌های تهران و نیز مغازه‌های سطح شهر کاهش یافت.
بهای یک کارتن تخم‌مرغ در عمده‌فروشی‌های بازار تهران دیروز چهارصد و چهل هزار ریال بود که نسبت به روز سه‌شنبه40 هزار ریال کاهش داشته است. عمده‌فروشی‌های بازار نیز پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه توزیع تخم‌مرغ وارداتی‌، بهای آن در روزهای آینده باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.
در مغازه‌های تهران تخم‌مرغ به فراوانی یافت می‌شود و بهای آن نیز به زیر 300 تومان برای هر عدد رسیده است. توزیع تخم‌مرغ وارداتی به بهای هر شانه 30 عددی به قیمت پنج هزار و 100 تومان و نوع ایرانی آن کیلویی دو هزار و 350 تومان (‌شانه‌ای حدودا چهار هزار و 500 تومان) در میادین میوه و تره‌بار و تعاونی‌ها ادامه دارد.
رئیس سازمان بازرگانی استان تهران در این رابطه با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت تخم‌مرغ از آغاز توزیع تخم‌مرغ‌های وارداتی اعلام کرد: فروش تخم‌مرغ با قیمت هر شانه‌ بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تومان تخلف است.
یدالله صادقی در مورد آخرین وضعیت توزیع تخم‌مرغ در تهران گفت: وضعیت تخم‌مرغ در تهران هم مانند دیگر استان‌هاست، فقط این که اتحادیه میهن از چند روز پیش توزیع روزانه 50 تن تخم‌مرغ را با قیمت مصوب هر شانه حدود پنج هزار و ۱۰۰ تومان در میادین میوه‌و تره‌بار آغاز کرده است.
وی در مورد قیمت تخم‌مرغ در سطح شهر تهران نیز اظهار کرد: به دلیل این‌که تهران یکی از کانون‌های بیماری بوده تولید آنچنانی در تهران وجود ندارد و تخم‌مرغ‌ها از بقیه استان‌ها وارد می‌شود و بازرس‌ها براساس فاکتور و مبلغ خرید عرضه‌کنندگان بررسی می‌کنند که در مرحله نخست اگر عرضه‌کنندگان بیشتر از سود قانونی اعمال کرده باشند با آنها برخورد خواهد ‌شد و در مرحله بعد هم پس از پیگیری‌ از مبادی ارسال تخم‌مرغ، هم با تولیدکننده و هم با فرستنده متخلف در مبدا برخورد می‌شود.
صادقی اظهار‌ کرد: حداکثر قیمتی که در حال حاضر با لحاظ کردن منافع تولیدکننده می‌توان اشاره کرد، با توجه به تغییرات قیمتی حدود 5100 تا 5500 تومان است.
وی تاکید کرد: هرچند تولیدکنندگان مدعی رقم بیشتر از این هستند اما آن‌ه وزارت جهاد کشاورزی دو سه ماه پیش اعلام کرده بود، قیمت تمام‌شده دو هزار و 50 تومان است که ستاد تنظیم بازار برای عرضه مرغ‌داران دو هزار و 150 تومان را مصوب کرد اما به دلیل بیماری که به تولیدکنندگان خسارات زیادی زد و براساس ادعای آنها، نتوانستند بیمه ناشی از این خسارات را بگیرند، به‌طور طبیعی با این قیمت‌ها عرضه نمی‌کنند.
رئیس سازمان بازرگانی تهران افزود: ستاد تنظیم بازار قیمت دو هزار و 350 تومان در مرغداری را هم قبول کرده است که با احتساب هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، سود عمده‌ و خرده‌فروشی تقریبا 5100 تومان برای تخم‌مرغ‌های فله‌ای معمولی می‌تواند قیمت منصفانه‌ای باشد.
وی همچنین بیان کرد: برخی تخم‌مرغ‌های برنددار هم وجود دارند که توسط تولیدکنندگان تخم‌مرغ برنددار عرضه می‌شوند. در این نوع تخم‌مرغ، آنها هزینه‌های بسته‌بندی و شست‌وشو را محاسبه می‌کنند که برای این‌که آن‌ هزینه‌ها هم محاسبه شود، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مامور شده که این موضوع را بررسی و حداکثر قیمت را اعلام کند.
صادقی با تاکید بر این‌که فروش تخم‌مرغ‌ هر شانه 8500 تومان تخلف است، افزود: این اتفاق به‌دلیل کاهش شدید عرضه است که متاسفانه ایجاد شده و از طرفی هم تامین اختلاف عرضه و تقاضا باعث شده که وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات تخم‌مرغ را بدهد.
وی بیان کرد: با این مجوز، تعدادی تاجر اقدام به واردات کرده‌اند و فکر می‌کنم اوایل هفته آینده، شنبه یا یکشنبه، کالای آنها برسد و در شبکه‌ها توزیع شود.
رئیس اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار کشور نیز در این رابطه گفته است، قیمت هر شانه تخم‌مرغ پنج هزار تومانی برای مصرف‌کنندگان مناسب است و شهروندان می‌توانند نیاز خود به این محصول را با این قیمت از میادین میوه و تره بار تامین کنند.
هدایت اصغری با اعلام اینکه توزیع مستقیم تخم‌مرغ در سازمان میادین میوه و تره بار از روز شنبه هفته گذشته آغاز شده است، گفت: هم‌اکنون هر شانه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران به قیمت پنج هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود و به زودی قیمت‌ها در واحدهای خرده‌فروشی هم کاهش می‌یابد.
به گفته وی، تاخیر در اعمال نرخ‌های جدید تعرفه گمرکی برای واردات و مشکل بیماری در مرغداری‌های استان‌های قزوین، البرز، تهران و قم باعث کمبود شده بود که با واردات از ترکیه در حال تنظیم و تعادل است و واردات از هند هم در دست بررسی است تا این موضوع در انحصار چند کشور نباشد.
اصغری افزود: بهتر است نهادهای دولتی برای عرضه مستقیم محصول تخم مرغ، مکان‌هایی را در شهر تهران در نظر بگیرند تا قیمت‌ها تحت تاثیر دلال‌ها قرار نگیرد.
رئیس اتحادیه مرغداران میهن افزود: با هماهنگی صورت گرفته با مسوولان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و‌تجارت و جهاد کشاورزی مقرر شد هر کیلوگرم تخم‌مرغ با قیمت دو هزار و 350 تومان تحویل توزیع کنندگان شود.
به گفته اصغری، هماهنگی‌های لازم با مراجع مربوط برای توزیع تخم‌مرغ در دیگر شهرهای کشور نیز انجام شده است که به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.
ستاد تنظیم بازار نیز برای کنترل قیمت تخم‌مرغ با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با تعرفه 4 درصدی واردات تخم‌مرغ موافقت کرده است.
بر این اساس مقرر شده برای تعادل در بازار و ورود تخم‌مرغ از کشورهای خارجی روند ثبت سفارش با سرعت انجام شود.
گفتنی است: برخی کارشناسان کاهش تولید تخم‌مرغ را به علت شیوع بیماری‌های تنفسی در واحد‌های مرغداری و اتلاف حجم بالایی از مرغ‌ها می‌دانند. در این رابطه رئیس سازمان دامپزشکی گفته است، از پارسال تاکنون به علت بروز بیماری‌های تنفسی در واحدهای مرغداری، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ویژه‌ای صورت گرفته که باعث کاهش تولید تخم‌مرغ شده است.
محسن دستور افزود: از اواخر پارسال تاکنون بیماری‌های تنفسی در واحدهای مرغ تخم‌گذار در استان‌های مرکزی، قزوین، البرز، تهران و بخشی از استان قم گزارش شد که اقدامات قرنطینه‌ای را برای این واحد‌ها انجام دادیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com