قاچاق دام زنده موجب تهدید امنیت غذایی و سلامت انسانهاست

قاچاق دام زنده موجب تهدید امنیت غذایی و سلامت انسانهاست
به گفته یک روزنامه پاکستانی، قاچاق دام زنده از پاکستان به ایران در حالی انجام می‌شود که سه سال پیش، ‌ورود دام زنده به کشور 6 میلیون رأس دام را از بین برد و 7200 میلیارد تومان خسارت زد و سلامت انسان‌ها را هم تهدید کرد.
به گفته بیزینس ریکوردر روزنامه پاکستانی، مقامات گمرکی پاکستان نمی‌توانند کنترل قاچاق دام زنده  به ایران را کنترل کنند، زیرا با شیوه  جدید انجام می‌شود.
این روزنامه پاکستانی نوشته است: قاچاقچیان در این شیوه، مجوز انتقال از ادارات محلی مناطق پاکستان می‌گیرند و با آن مجوز دام زنده را به ایران به صورت قاچاق منتقل می‌کنند. یعنی حمل دام در پاکستان با مجوز انجام می‌شود و به ایران قاچاقی وارد می‌کنند.
قاچاق دام زنده یعنی تهدید امنیت غذایی  
دام زنده می‌تواند باعث انتقال بیماری شود، این بیماری‌ها بعضی موقع آنچنان فراگیر می‌شود که کل تولید محصول را تهدید می‌کند.
سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید: سالهای 88 و 89 مجوز واردات دام زنده به کشور داده شد که در کنار آن قاچاق و نیز ورود دام‌های مبتلا به بیماری نیز صورت گرفت و از بین رفتن 6 میلیون راس دام کشور را براساس آمار سازمان دامپزشکی رقم زد و دام‌های مبتلا نیز 20 تا 25 درصد تولید گوشت و شیرشان کاهش یافت.
این دام‌ها بیماری تب برفکی را در کشور شیوع دادند.
کنترل سلامت محصولات وارداتی و صادراتی را سازمانی به نام حفظ نباتات در کشور به عهده دارد و مسئول کنترل و قرنطینه آنها است، اما زمانی که دامهای قاچاق خارج از این روال و کنترل‌ها وارد می‌شوند، امکان حمل هر گونه بیماری و آلودگی را با خود دارد.
اگر وزن متوسط یک دام زنده (سنگین) را متوسط 150 کیلوگرم در نظر بگیریم و وزن دام زنده را آن زمان 8 هزار تومان فرض کنیم، این بیماری 7200 میلیارد تومان خسارت زد، البته کاهش 20 تا 25 درصدی تولید شیر و گوشت هم جای خود دارد.
قاچاق دام زنده و تهدید سلامتی انسان‌ها
قاچاق دام زنده سلامتی انسانها را هم تهدید می‌کند، بیش از  800 بیماری مشترک شناخته شده انسان و دام وجود دارد که برخی بسیار خطرناک هستند، بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای مرغی ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، هاری ، شاربن ، تب مالت ، سل انسانی ، لپتوسپیروز ، سالمونلوز از آن جمله است.
در سال 1918 میلادی شیوع آنفلوآنزا ماه‌ها مردم جهان را گرفتار ساخت و جان دست‌کم 50 میلیون نفر را گرفت در آن سال یک پنجم جمعیت جهان و بیش از 25 درصد از جمعیت آمریکا به این بیماری مهلک مبتلا شدند.
امروزه نیز این بیماری‌ها وجود دارد و اگرچه شدت شیوع همانند سابق نیست، اما خسارات زیادی را به بار می‌آورد، گاه‌گاهی برای جلوگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و غیره هشدارهایی در کشور می‌دهند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com