قاچاق دام زنده به عراق باعث بی‌ثباتی بازار گوشت شده است

قاچاق دام زنده به عراق باعث بی‌ثباتی بازار گوشت شده است
از نیمه دوم سال 91 تاکنون به‌دلیل اختلاف قیمت ارز در داخل و خارج از کشور، قاچاق دام زنده به کشور عراق و حتی به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث بی‌ثباتی قیمت گوشت قرمز سطح بازار و خروج بی‌رویه دام (حتی خروج دام مولد) شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت: عدم خرید تضمینی محصولات دامی به‌رغم ابلاغ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی که دولت مکلف به اجرای خرید تضمینی محصولات کشاورزی شده است، به‌موقع و کامل اجرا نمی‌شود که مشکلات بسیاری را در پی دارد.
بهرام خانی افزود: عدم تأمین و توزیع نهاده‌های تولید به‌ویژه اقلام پرمصرف خوراک دام و طیور توسط شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان تنها عامل تأمین‌کننده نهاده‌های دام و طیور در سطح کشور که این امر باعث عدم ثبات قیمت، افزایش کاذب قیمت نهاده‌های تولید در سطح بازار، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات دام و طیور، بی‌اعتمادی مالکان واحدهای تولیدی و پراکنش نامناسب در بهره‌برداری از واحد تولیدی خود شده است.
وی با اشاره به چالش دیگر بخش دامپروری استان خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال 91 تاکنون به‌دلیل اختلاف قیمت ارز در داخل و خارج از کشور، قاچاق دام زنده به کشور عراق و حتی به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث بی‌ثباتی قیمت گوشت قرمز سطح بازار و خروج بی‌رویه دام (حتی خروج دام مولد) شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ادامه داد: با توجه به مازاد تولید گوشت قرمز در سطح استان، پیشنهاد می‌شود به‌منظور بهره‌مندی حداکثری از این مازاد تولید با وضع تعرفه صادراتی از طریق مبادی قانونی نسبت به واردات دام زنده با برنامه‌ریزی در طول سال و ارزآوری برای استان به‌عنوان یکی از کالاهای صادراتی غیرنفتی و حفظ ذخایر ژنتیکی (به‌عنوان سرمایه ملی) در کرمانشاه اقدام شود.
خانی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات دامپروری استان عدم اجرای قانون انتزاع شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق به وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور تجمیع وظایف است که این امر نیز هرازچندگاه برای تولیدکنندگان مشکلاتی به‌وجود می‌آورد.
وی یادآور شد: عدم پذیرش اسناد زراعی و ملکی روستاییان توسط بانک‌های عامل بابت تضامین تسهیلات بانکی به‌رغم ابلاغ قوانین بودجه سالانه از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان دام و طیور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
خانی در پایان تأکید کرد: به‌منظور پُر کردن خلاء کمبود نیروی انسانی مورد نیاز سازمان جهاد کشاورزی در جذب و به‌کارگیری کارشناسان کشاورزی در قالب استخدام مهندسان ناظر تسریع و اقدام شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com