قاچاق دام افزایش یافته است

قاچاق دام افزایش یافته است
به‌دلیل تفاوت نرخ دلار در ایران و کشورهای همسایه در چند سال اخیر روند قاچاق دام به خارج از کشور افزایش یافته که با بالا رفتن نرخ دلار این امر سرعت گرفته است.
مدیرعامل مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) با اعلام این مطلب گفت: بنا بر آمار جهاد کشاورزی، سالانه 970 هزار تن گوشت قرمز و 10 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که این میزان، با توجه به سرانه مصرف در کشور، پاسخگوی نیاز داخل است.
محمدجواد وکیل گیلانی افزود: سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور 12 کیلوگرم است و در صورتی که در جمعیت کشور ضرب شود، رقمی کمتر از 970 هزار تن به‌دست می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: یا باید به این آمار شک کرد، یا سالانه رقم بالایی دام از کشور خارج می‌شود که برای تأمین مصرف داخلی نیازمند واردات هستیم.
گاو 500 کیلوگرمی قاچاق می‌شود
مدیرعامل مرکز همکاری‌های امور دام (مهاد) ادامه داد: در چند سال اخیر روند قاچاق دام به خارج از کشور افزایش یافته که با بالا رفتن نرخ دلار این امر سرعت گرفت.
وکیل گیلانی تصریح کرد: وقتی که قیمت دام در آن روزها گران‌تر و کشورهای عربی حاضر به پرداخت پول بیشتر بابت بره و گوسفند ایرانی هستند از هر طریقی که شده قاچاقچیان آن را از کشور خارج می‌کنند.
وی یادآور شد: جدیداً مشاهده می‌شود که قاچاق گوساله‌های 500 و 400 کیلوگرمی نیز به ترکیه مرسوم شده و از آن طرف مازاد نیاز کشورهای پاکستان و افغانستان، به ایران آورده می‌شود.
وکیل گیلانی تأکید کرد: به‌دلیل اینکه قرنطینه‌های لازم برای قاچاق دام وجود ندارد، با ورود خود به کشور انواع بیماری‌ها را به همراه می‌آورند.
وی اظهار داشت: به‌تازگی بعضی از بیماری‌ها مانند سل گاوی و تب برفکی در بعضی از استان‌های کشور به‌ویژه شهرهای مرزی رسوخ کرده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com