قاچاق 170 هزار راس دام به عراق

قاچاق 170 هزار راس دام به عراق
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز به صورت دام زنده است، سال گذشته 690 هزار راس دام از مبادی رسمی و 170 هزار راس دام به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.
سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور، در خصوص ورود دام سبک به کشور جهت اصلاح نژاد اظهار داشت: بنده بعنوان کارشناسی که بیش از 25 سال در این حوزه تخصص و تجربه کاری دارم به هیچ‌عنوان با ورود دام سبک و اصلاح نژاد به کشور موافق نیستم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی که این دام ها در آن پرورش یافته‌اند و شرایط خشکسالی که در کشور حاکم است، ممکن است، مشکلاتی بوجود آید.
سروستانی در این ‌خصوص ادامه داد: به طور مثال گوسفند رومانو که در کشور روسیه و با شرایط میانگین بارندگی سالانه 800 میلی متر پرورش می‌یابد و 2 بار در سال و هر بار 3 قلو زایی دارد در شرایط جوی ایران با میانگین بارش سالانه 200 تا 220 میلی متر حتی ممکن است تک قلو زایی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 35 نژاد دام سبک در کشور داریم که سالها طول کشیده تا این دام‌ها با شرایط جوی یک استان منطبق شوند و حتی دام‌هایی که موجود است، با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت هر استان با استان دیگر ممکن است، برای پرورش و تولید مثل با مشکل مواجه شود.
سروستانی ادامه داد: برخی اذعان دارند ، که این دام‌ها در شرایط بسته نگه داری خواهد شد و به این ترتیب با مشکلی مواجه نمی شوند ولی این در حالی است که پرورش در شرایط بسته به هیچ‌ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و همچنین هیچ تضمینی برای ورود این دام‌ها به شرایط باز  وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور در خصوص تهیه و تولید خوراک دام بصورت بومی سازی اظهار داشت: کارخانه‌های تولید خوراک دام خوشبختانه رو به افزایش است و اتحادیه کشوری توانسته در استان‌های مختلف با آموزش دام‌داران آنها را به سمت استفاده از کنسانتره به جای خوراک خام سوق دهد که این امر موجب جلوگیری از هدر رفت خوراک دام می شود و از نظر اقتصادی برای دامدار به صرفه‌تر است.
وی تصریح کرد: استفاده از کنسانتره به دلیل رعایت اصول خاص و علمی موجب بهبود وضعیت تولید می‌شود.
سروستانی گفت: در حال حاضر بسیاری از اتحادیه‌ها در استان‌ها یک کارخانه تولید خوراک دام دارند و با ارائه کنسانتره با قیمت پایین‌تر به دام‌داران کمک می کنند.
صادرات دام زنده به جای گوشت قرمز
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر صادرات گوشت قرمز به صورت دام زنده است، سال گذشته 690 هزار راس دام از مبادی رسمی و 170 هزار راس دام به صورت قاچاق به کشور عراق و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده و چیزی بالغ بر 50 تا 60 هزار گوساله از شیر گرفته شده و آماده پروار به ترکیه قاچاق شده است.
سروستانی در اینخصوص ادامه داد: این در حالی است که اگر این میزان دام در کشور می‌ماند و می توانستیم در شرایط پروار یک گوساله 120 کیلوگرمی را به یک گاو 500 کیلوگرمی برسانیم هم ایجاد اشتغال در کشور می‌شد و هم می توانستیم با صادرات گوشت قرمز برای کشور ارزآوری کنیم.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com