فقط 4/3 هزینه تمام شده تولید مرغ، در ارتباط با مصرف انرژی است

فقط 4/3 هزینه تمام شده تولید مرغ، در ارتباط با مصرف انرژی است

خبرگزاری موج - مدیر کل دفتر توسعه تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: فقط 4/3 درصد از هزینه تمام شده تولید مرغ، در ارتباط با مصرف انرژی است.
محمد رضا شافعی نیا، مدیر کل دفتر توسعه تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با موج با اعلام این مطلب تصریح کرد: از کل هزینه های صرف شده در واحدهای پرورش مرغ، 70 درصد صرف دان، 1/6 درصد دستمزد، 2 درصد هزینه های متفرقه، 16 درصد جوجه ریزی و بیش از 3 درصد صرف مسایل بهداشتی می شود.
وی در ارتباط با اظهارات تولیدکنندگان مرغ که حذف یارانه حامل های انرژی را عامل افزایش بیش از 20 درصدی قیمت تمام شده مرغ می دانند، گفت: بحث هدفمندی یارانه ها هنوز در مجلس در دست بررسی است. اما با توجه به درصد کم هزینه ناشی از حامل های انرژی، به طور قطع تاثیر بر این صنعت اندک خواهد بود.
وی اظهار داشت: نباید روی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نظر منفی داشت. آنچه مسلم است در این طرح، یارانه ها به طور کامل حذف نمی شود، بلکه ساماندهی خواهد شد.
وی افزود: ساماندهی یارانه ها باید از بخش هایی آغاز شود که کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده محصولات کشاورزی داشته و سپس برای سایر عوامل تاثیر گذار در بخش برنامه ریزی شود.
مدیر کل دفتر توسعه تجارت و بازار وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اصلاح زیر ساخت های بخش کشاورزی در قالب طرح هدفمندی یارانه ها خاطر نشان ساخت: ارزش افزوده ناشی از اصلاح زیر ساخت ها بسیار زیاد است و اثرات منفی ناشی از این طرح را خنثی خواهد کرد.
وی طرح تحول اقتصادی را طرحی بسیار پیشرفته دانست و گفت: اثرات این طرح شاید به قدری زیاد باشد که اگر با موازین پیش بینی شده حرکت کنیم، در برخی موارد سبب کاهش قیمت ها شود.
شافعی نیا تصریح کرد: در بسیاری از موارد افزایش قیمت مواد غذایی به دلیل عدم وجود زیر ساخت مناسب نظیر سردخانه ها در قطب های تولید است، کشاورزان در چنین شرایطی قادر به نگهداری محصولات خود نبوده و آن را به واسطه ها می فروشند.
وی گفت: گردش محصول در بازار سبب افزایش قیمت ها شده و تعادل بازار را از بین می برد، در حالی که با وجود زیر ساخت ها بسیاری از مشکلات مرتفع شده و از گردش محصولات در دست واسطه ها جلوگیری می شود.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com