فعالیت 41 واحد مرغ تخمگذار در همدان

فعالیت 41 واحد مرغ تخمگذار در همدان
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان از وجود 41 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار قطعه در همدان خبر داد و گفت: 50 درصد از تولید تخم مرغ استان شناسنامه‎دار شده است.
محمد نظرپور در حاشیه بازدید از واحد 90 هزاری پرورش تخم مرغ روستای یکن‌آباد به مناسبت سالروز جهانی تخم مرغ اظهار کرد: در راستای ترویج مصرف تخم مرغ در جهان کمیسیون بین‌المللی آن، 30 سال قبل تشکیل شده و هم اکنون نیز 17 از سال از نامگذاری روز آن می‌گذرد.
وی با اشاره به تشکیل ستاد کشوری در راستای ترویج مصرف تخم مرغ در کشور، خاطرنشان کرد: ارزش غذایی تخم مرغ نسبت به سایر مواد غذایی بالا بوده و می‌توان به مصرف یک عدد از آن معادل 30 گرم گوشت قرمز اشاره کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اهمیت مصرف تخم مرغ در کاهش لاغری افزود: تخم مرغ می‌تواند اسید آمینه ضروری بدن را تأمین کرده و به رشد جنین در بدن مادر، جلوگیری از کوری و آلزایمر، تقویت‌کننده اعصاب و حافظه و سلامت عروق کمک کند.
وی با اشاره به تأسیس نخستین مرغداری کشور طی سال 1314 در روستای حیدرآباد کرج یادآور شد: در حال حاضر 110 میلیون عدد ظرفیت ماشین جوجه‌کشی در کشور وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه ظرفیت ماشین‎های جوجه کشی در کشور 100 میلیون عدد است، گفت: این ظرفیت در استان همدان یک میلیون عدد است.
این مسئول عنوان داشت: هم‌اکنون 41 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار قطعه در استان وجود دارد در حالی که تا سال 1350 هیچ نوع واحد صنعتی در استان فعال نبود.
نظرپور از رتبه نخست شهرستان ملایر در تولید تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: ملایر با 12 واحد تولید تخم مرغ رتبه نخست تولید تخم مرغ و تویسرکان با 451 هزار قطعه رتبه نخست ظرفیت تخم مرغ را در استان دارد.
وی یادآور شد: با وجود تولید شش نژاد برتر مرغ در کشور تا 10 سال آتی نیاز به تولید واحدهای تخم گذار مادر نیست و پیش‌بینی بر تولید تخم مرغ با ظرفیت 930 هزار تن در سال 93 شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به تولید 88 درصد از تخم مرغ کشور در 11 استان کشور، افزود: استان همدان از جمله استان‌های تولیدکننده تخم مرغ کشور است و 2.4 درصد تولید را به خود اختصاص داده است.
وی، تعداد کارخانه‌ تولید مایع پاستوریزه تخم مرغ در کشور را هشت کارخانه دانست و افزود: سه کارخانه تولید پودر تخم مرغ نیز در کشور وجود دارد.
نظرپور با اشاره به مقام پنجم کشور از لحاظ تولید تخم مرغ در آسیا، بیان کرد: کشور در جهان نیز رتبه 10 تولید را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به وجود اتحادیه مرغ تخمگذار در استان  گفت: تعاونی مرغ تخمگذار ملایر، تویسرکان و همدان در استان به فعالیت می‌پردازند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اهمیت به تأمین اعتبارات لازم در راستای ارتقای زیرساخت‌های واحدهای مرغ تخمگذار یادآور شد: 71 درصد از تأسیسات واحدهای مرغ تخم‌گذار قدمت 20 تا 30 ساله دارند.
وی خاطرنشان کرد: از سال 90 تا 93 تخم مرغ با رشد 46 درصد قیمت مواجه بوده و در سال 87 نسبت به سال 89 نیز قیمت تخم مرغ منفی 18 درصد کاهش داشته است.
نظرپور، مصرف سرانه تخم مرغ در کشور را 11 کیلو و 400 گرم به تعداد 190 عدد دانست و افزود: مصرف سرانه تخم مرغ معادل مصرف کشوری است و این درحالی است که در برخی از کشورها متوسط جهانی مصرف به 18 کیلو می‌رسد.
وی با اشاره به شناسنامه‌دار شدن 50 درصد از تولید تخم مرغ استان گفت: عمده مواد تغذیه مرغ‌ها (نهاده‌ها) ذرت و سویا هستند و استفاده از هورمون در این زمینه جایگاهی ندارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اهمیت به رعایت مسائل بهداشتی در تولید تخم مرغ گفت: تولید بهترین نوع مرغوب نهاده‌ها هدف اصلی در رعایت نکات بهداشت بوده است.
وی با اشاره به وجود دو نوع نژاد مرغ ایرانی به نام‌های های لاین و «ال اس ال»، خاطرنشان کرد: چهار نژاد خارجی نیز وارد استان شده است.
نظرپور در ارتباط با تفاوت مرغ‌های تخمگذار از نوع گوشتی یادآور شد: مرغ‌های تخم‌گذار به مدت شش ماه پرورش یافته و پس از طی مراحل پولت به مرحله تخم‌گذاری می‌رسند که عمر مفید و اقتصادی آنها 12 ماه است در حالی که مرغ‌های گوشتی باید پس از 42 روز به کشتار برسند.
وی از وجود دو واحد پرورش پولت با 260 هزار قطعه در استان خبر داد و افزود: تخم مرغ‌های استان به صورت روزانه جمع‌آوری و طی همان روز به بازار عرضه می‌شوند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com