فریاد مرغداران از خسارتهای تولید

فریاد مرغداران از خسارتهای تولید

گروه اقتصادی - روزنامه قدس:اگر تا چندی پیش مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت روزافزون تخم مرغ معترض بودند و تأکید داشتند که قیمت آن بیش از قدرت خرید است اما امروز در پی همان افراط، قیمت تخم مرغ در سراشیبی ارزانی قرار گرفته و این بار فریاد تولیدکنندگان را در آورده است.
به اعتقاد کارشناسان قیمت تخم مرغ در تمام فصول سال از یک تعادل نسبی برخوردار نیست که همین موضوع بعضاً موجب بروز دغدغه های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می شود.
زیان 500 تومانی برای هر کیلو
دبیر انجمن صنفی گوشت مرغ کشور، با بحرانی خواندن بازار تخم مرغ از زیان 370 میلیارد تومانی واحدهای تولیدی تا پایان سال در صورت ادامه روند فعلی خبر داد.
علی آذروش در گفتگو با ایلنا افزود: از 15 روز گذشته تاکنون، تولیدکنندگان تخم مرغ به ازای هر کیلو تخم مرغ، بالغ بر 500 تومان زیان می بینند که تداوم این روند تا پایان سال، مقدار خسارت واحدهای تولیدی را به 370 میلیارد تومان خواهد رساند.
این کارشناس امور دام، نبود سیستم توزیع مناسب و عدم تنظیم بازار و نبود راهکارهای مناسب برای ورود این محصول به بازارهای صادراتی را از عوامل اصلی بحران ایجاد شده در بازار تخم مرغ اعلام کرد.
بی ثباتی بازار تخم مرغ و رشد دلالی
دبیر انجمن صنفی گوشت مرغ کشور علت افزایش قیمت تخم مرغ را علاوه بر نبود سیستم مناسب توزیع بازار، ورود دلالان به واسطه عدم سیستم توزیع مناسب بازار و نبود سیاستهای حمایتی، تشویقی برای صادرات اعلام کرد.
آذروش گفت: نبود سیاستهای حمایتی از سوی دولت باعث شد که ظرفیت موجود صادرات به کشورهای عراق، افغانستان و... به کشورهای رقیب واگذار شود.
وی با تأکید بر اینکه تولید و بازار تخم مرغ بحرانی است، تصریح کرد: تداوم روند جاری، نوید افزایش بی سابقه قیمت تخم مرغ در سال جاری را خواهد داد.
افت 50 درصدی قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر
در همین حال عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از کاهش 50 درصدی قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: کاهش نامتعادل قیمت تخم مرغ به ضرر مرغداریهای کشور است.
«سیدمحمد رضا حاجی اصغری» در گفتگو با ایرنا افزود: علیرغم افزایش قیمت تمام شده تخم مرغ در مراکز تولیدی، قیمت این محصول طی روزهای گذشته (از شنبه) با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.
به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ طی روزهای گذشته 12 هزار و پانصد ریال بوده است.
نماینده مردم میانه در مجلس از مسؤولین وزارت بازرگانی کشور درخواست کرد: برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز کشور، کاهش بی رویه قیمتها که می تواند موجب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی شود نیز کنترل شود.
حاجی اصغری، صنعت مرغداری کشور را صنعتی توانمند در تأمین امنیت غذایی کشور توصیف کرد و افزود: مسؤولین با اجرای برنامه های مناسب، به دنبال تقویت این صنعت در کشور باشند.
وی با انتقاد از واردات مرغ از کشور ترکیه که در نطق میان دستور سه شنبه مجلس نیز مطرح شد، افزود: این واردات در درجه نخست، تولیدات داخلی را تضعیف کرده و در نهایت منجر به زیان همه مردم خواهد شد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تاریخ انقضای حک شده بر روی مرغ گرم وارداتی از کشور ترکیه، گفت: در حالی که سازمان دامپزشکی همواره زمان 5 روزه برای مصرف مرغ های داخلی ثبت می کند، بر مرغ های وارداتی از ترکیه تاریخ های 15 تا 17 روزه ثبت شده است.
وی ادامه داد: در این خصوص از رئیس سازمان دامپزشکی کشور سؤال شده که تاکنون جوابی دریافت نشده است.
ضرورت ایجاد نظام منطقی برای تولید تخم مرغ
از سوی دیگر رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی بر نظم و نسخ منطقی به تولید مرغ تخم گذار و نیز تخم مرغ تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرگانی خراسان رضوی، علی صفرزاده در جلسه شورای نظارت و کنترل بازار استان اظهار داشت: مازاد تولید تخم مرغ استان باید با تسهیل شرایط و حمایتهای دستگاه های مرتبط به سایر کشورها صادر شود.
وی با تأکید بر ضرورت حمایتهای یارانه ای علاوه بر جوایز در خصوص صادرات تخم مرغ استان افزود: تأمین نقدینگی و منابع مالی تشکلهای اصلی مرغ تخم گذار توسط بانکها نیز از دیگر ضروریات حمایت از صنعت مرغ تخم گذار استان است.
صفرزاده تصریح کرد: خرید، ذخیره سازی و صادرات مازاد تولید تخم مرغ استان، فرهنگ سازی در صنوف و مصرف کنندگان و حذف گله های مازاد از چرخ تولید، به منظور اعمال حمایت از صنعت مرغ تخم گذار استان ضرورت دارد.
وی با انتقاد از نبود آمار صریح از وضعیت تولید تخم مرغ گفت: تولید تخم مرغ در استان بیش از مصرف سرانه و نیاز استان است و در زمینه نظم دهی به این امر و افزایش بهره وری و حضور در بازارهای پر مخاطره باید اقدامات لازم توسط دستگاه های متولی صورت پذیرد.
رئیس سازمان بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در شرایط کنونی با افزایش قیمت دان و کاهش غیرمنطقی قیمت تخم مرغ، تولیدکنندگان تخم مرغ استان متضرر می شوند، افزود: قیمت تخم مرغ باید منطقی شود، ضمن اینکه نرخ های تحمیلی زیاد نیز قابل قبول نمی باشد.
صفرزاده با تأکید بر لزوم برخورد با واحدهای جوجه ریزی متخلف تصریح کرد: واحدهای غیرمجاز باید شناسایی و شرکتهای پخش برای کم کردن فاصله تولید و مصرف و حذف واسطه ها ایجاد شوند.
وی تنها تشکل قانونی مرغ تخم گذار در استان را اتحادیه شرکتهای تعاونی مرغداران تخم گذار دانست و اظهار داشت: تشکل سازی و نهادسازی در این صنعت نیز ضرورت دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com