فروش مرغ زنده در فومن همچنان ممنوع است

فروش مرغ زنده در فومن همچنان ممنوع است

فرماندارفومن اعلام کرد: با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای مرغی فروش هرگونه مرغ زنده دراین شهرستان همچنان ممنوع است.
"کریم شعبانی" روزشنبه به خبرنگارایرنا اعلام کرد: اکیپهای سیارجلوگیری ازفروش مرغ زنده همچنان درسطح این شهرستان به کار خود ادامه می‌دهند.
وی از مردم فومن خواست بااکیپ‌های نظارتی‌همکاری کنند.
ویروس عامل بیماری دارای سه تیپ ‪ A،B،C‬است که تیپ ‪ A‬مسوول ایجاد بیماری در پرندگان و سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان است .
این تیپ تحت تیپ‌های ‪ H5‬و ‪ H7‬می‌تواند فرم فوق حاد بیماری راایجاد و باعث تلفات شدیدی شود که به ‪ ۱۰۰‬درصد نیز می‌رسد.
پرندگان وحشی و آبزی بویژه پرندگان مهاجر می‌توانند بدون ابتلاء ویروس های انفلوانزای طیور را انتقال دهند.
خوک نیز به عنوان یک مخزن قادر است از مخلوط کردن ویروسهای انسانی و مرغی تیپ جدیدی ایجاد کند که از نظر بیماری‌زایی برای انسان و طیور خطرناک است.
پرنده مبتلا و انسان نیز به عنوان ناقل زنده در انتقال این بیماری نقش بسزایی دارند.
ویروس انفلوانزای پرندگان در بسیاری از پرندگان اهلی و وحشی مانند بوقلمون ، مرغ ، خروس ، مرغ شاخدار، کپک ، بلدرچین ، غاز، قرقاول، اردک ، چلچله دریایی ، قو ، حواصیل ، پنگوئن و پرندگان زینتی مانند مینا، طوطی ، شاهین و گنجشک شناسایی شده است.
انتقال این بیماری به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد در روش مستقیم ویروس از طریق مجاری تنفسی ، ملتحمه ، چشم و مدفوع از پرنده آلوده به پرنده حساس منتقل می‌شود.
اما در انتقال غیر مستقیم این بیماری بوسیله وسایلی مانند کفش ، لباس ، خودرو ، اب ، دان و بستری که در معرض آلودگی ویروس قرار دارند، دانی که از منابع غیر مطمئن بویژه کانونهای آلوده تهیه شده، کود آلوده و پراکنده شدن آن در محیط اطراف ، وسایل نقلیه آلوده و توسط حشرات و جوندگان الوده منتقل می‌شود.
شروع ناگهانی و انتشار سریع بیماری در گله طیور، کاهش شدید مصرف دان ، بی حالی شدید و پژمردگی ، افت شدید تولید در مرغ تخمگذار، مشکلات تنفسی حاد و سیانوزه شدن تاج ، ریش و خونریزی در ساق پا از علائم این بیماری است.
با توجه به اشکال متفاوت ژنتیکی واکسیناسیون نمی‌تواند ایمنی صد درصد ایجاد کند لذا رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است .
جداکردن پرندگان حساس از پرندگان آلوده و دور نگه داشتن پرندگان حساس از ترشحات و محتویات دفعی پرندگان الوده ، پاکسازی و ضد عفونی کردن کامل سالن ها، لوازم و تجهیزات و انبار دان قبل از جوجه‌ریزی، از ورود پرندگان و جوندگان به داخل سالن‌ها و انبارها جلوگیری شود، شرایط محیطی مناسب از نظر تهویه ، حرارت و رطوبت برای پرورش جوجه‌ها فراهم شود، قبل از ورود جوجه ، دان مورد نیاز را تهیه و با گاز فرمالین ضد عفونی شود، برای هر سالن کارگر جداگانه‌ای در نظر بگیرد و از تردد افراد بین سالنها بویژه در زمان وقوع تلفات خودداری شود، در واحدهای تخم‌گذار و گوشتی در صورت امکان سیستم قرنطینه‌ای و دوش برای پرسنل فراهم شود در غیر این صورت عدم امکان استفاده از دوش ، تعویض کامل لباس و کفش و استفاده از کلاه و ماسک الزامی است ،استفاده از حوضچه برای ضد عفونی کردن چکمه ها، دفع بهداشتی پرندگان تلف شده یا سوزندان لاشه‌ها با لاشه سوز، از خارج کردن لاشه‌های طیور اکیدا خودداری شود.
استان گیلان دارای بیش از ‪ ۱۷‬میلیون طیور بومی و صنعتی است.

 
کلمات کلیدی مرغ زنده
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com