فرصت طلبان،منشاء تهمت 50 میلیونی به اتحادیه میهن

فرصت طلبان،منشاء تهمت 50 میلیونی به اتحادیه میهن
مرور بر بازار داخلی تخم مرغ نشان می دهد طی چند سال گذشته قیمت این محصول نوسانات بسیاری را تجربه نموده است. این صنعت همچنین در بازارهای صادراتی نیز شرایط مناسبی نداشته و گاها به دلیل مدیریت غلط میدان را برای رقبا خالی کرده است.
نابساماتی در بازار این کالای اساسی سبب شد که اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن و تولیدکنندگان دست به کار شده و با رایزنی و پیگیری طی دو تفاهم نامه، تنظیم بازار داخل سپس مدیریت صادرات را بر عهده بگیرند.
عملکرد اتحادیه مرغداران میهن در تنطیم بازار تا حدی موفق بوده است اما اقدام جدید این اتحادیه در اخذ ضمانت نامه 50 میلیون تومانی صادراتی از تجار این صنعت آن هم در زمانی که بازارهای صادراتی در شرایط مطلوبی قرار دارد، اعتراضات و واکنش های بسیاری را به همراه داشته است، آنان این اقدام اتحادیه میهن را مانعی برای توسعه و پایداری صادرات می دانند.
برای بررسی موضوع مطرح شده گفتگویی با مهندس رضا ترکاشوند - مدیرعاملی اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن - داشته ایم، وی در این باره به خبرنگار ITPNews، گفت: صنعت مرغ تخمگذار همواره با مشکل نوسانات قیمت در بازار داخل و ناپایداری صادرات مواجه بوده است که این امر زیان مرغداران را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: طی 2 تا 3 سال گذشته با پیگیری های انجام شده توسط اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن دو تفاهم نامه با محتوای؛ واگذاری مسئولیت تنطیم بازار داخل و مدیریت صادرات، با وزارت جهاد کشاورزی به امضاء رسید.
ترکاشوند افزود: بر اساس این تفاهم نامه ها اتحادیه متعهد شد که علاوه بر تنظیم بازار داخل، توسعه و تسهیل در صادرات را نیز مدیریت نماید.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای تولید در صنعت مرغ تخمگذار، بیان داشت: با توجه به ظرفیت سازی که در صنعت مرغ تخمگذار اتفاق افتاده است برای استفاده درست از آن باید در کنار توجه به تامین نیاز بازار داخل حتما برنامه های صادرات نیز وجود داشته باشد.
ترکاشوند تصریح کرد: به منظور ایجاد صادرات منظم، پایدار و نظامند و عبور از حالت پراکندگی باید ضوابط و دستورالعمل های تعریف و تضامینی لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شود.
وی عمده ترین بازار صادراتی تخم مرغ ایران را کشور عراق عنوان کرد و گفت: در بین کشورهای همسایه عراق عمده ترین بازار صادراتی تخم مرغ ایران می باشد اما این کشور به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف همچون تولید کشورهای منطقه، بازارهای قدرتمند قبلی و روابط سیاسی با کشورهای دیگر است.
ترکاشوند  ادامه داد: این عوامل در مقاطعی ظرفیت و عطش زیادی را در این کشور برای واردات تخم مرغ  از ایران ایجاد می کند که موجب می شود افرادی که به دنبال فرصت هستند به صادرات تخم مرغ ورود پیدا کنند.
وی اظهار داشت: این افراد فرصت طلب بدون داشتن تخصص و ارتباطات لازم و رعایت اصول استاندارهای صادراتی، اقدام به صادرات تخم مرغ بی کیفیت در بسته بندی نامناسب می کنند و به شکلی نام محصول و برند ایرانی را خراب می کنند همچنین با ایجاد رقابت غیر سازنده بر روی قیمت ها نیز تاثیر گذاشته و باعث زیان تجار واقعی و  تولیدکنندگان اصلی می شوند.
ترکاشوند تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا بازار صادرات به این شکل نیست که هر کس وارد شده و صادرات انجام دهد زیرا صادرات هر محصولی اصولی دارد که باید تجار با آن آشنا بوده و آنرا رعایت نمایند.
وی بیان داشت: این شرایط موجب شد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این نتیجه برسند که باید صادرات مدیریت شود و برای آن ضوابط خاص در نظر گرفته و برنامه ریزی شود.
به گفته ترکاشوند بر این اساس در کارگروه بازرگانی اتحادیه که منتخب کلیه صادرکنندگان فعال در بخش تولید تخم مرغ می باشد تصمیم گرفته شد برای هر کدام از تجار؛ کد صادرات، کارت و کد رهگیری تهیه شود همچنین برای ملزم نمودن صادر کنندگان جهت رعایت ضوابط و پیروی از سیاست ها و برنامه های اتحادیه مبلغی به عنوان تضمین از آنها گرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که؛ علت اعتراض برخی از صادرکنندگان به الزامات و پرداخت مبلغ تضمینی چیست؟ گفت: هم اکنون بیش از 60 صادر کننده به صورت قانونی و با هماهنگی اتحادیه در حال فعالیت می باشند که اکثر آنها موافق ضوابط تعیین شده و پرداخت مبلغ تضمین هستند از این تعداد کمتر از 2 درصد مخالفت خود را از اقدامات اتحادیه بیان نموده اند، این افراد معمولا کسانی هستند که به دنبال استفاده از فرصت ها بوده و به نام صادرکننده ادعا می کنند که اتحادیه مانع تراشی کرده است.
ترکاشوند تصریح کرد: صادرکنندگان حقیقی کسانی هستند حتی در شرایط سخت نیز صنعت را رها نکرده و در دورانی که کشور به دلیل اعلام بیماری آنفلوآنزا با محدودیت صادرات مواجه بود همچنان با متحمل شدن زیان به کار خود ادامه دادند، اینان هستند که با درک شرایط به این نتیجه رسیده اند که باید برای داشتن صادراتی پایدارهزینه داد.
وی در واکنش به این سخنان که؛ برخی معتقدند دریافت وجه تضمین 50 میلیون تومانی بدون اطلاع وزارت جهاد کشاورزی و تخلف می باشد. اظهار داشت: طبق تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی صادرات به اتحادیه محول شده است و چگونگی مدیریت آن فقط به تصمیمات صنف بستگی دارد ضمن اینکه خوشبختانه مسئولین نیز از واقعیت های گفته شده آگاهی دارند و به دنبال این هستند که کار صادرات اصولی و منظم انجام شود.
با وجود اینکه سیاست های کلی دولت حمایت از صادرات است اما در مقاطعی که قیمت کالاهای اساسی همچون تخم مرغ افزایش می یابد دولت با نگاه حمایت از مصرف کننده صادرات را قطع می نماید، تصمیمی غیر کارشناسی که برای اصلاح نتایج منفی آن بر بازارهای صادراتی ماه ها وقت نیاز است.  
هر چند اقدام اتحادیه برای مدیریت بازارهای صادراتی با تاخیر انجام شد اما خیز برداشتن برای اصلاح صادرات در طولانی مدت به نفع تولیدکننده و پایداری حضور کشور در بازارهای صادراتی منطقه خواهد بود.

برای اطلاع بیشتر مخاطبین در ذیل نمونه ای از دستور العمل صادرات تخم مرغ و تعهدنامه اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن که صادرکنندگان برای ادامه کار ملزم به امضاء و پذیرش آن هستند آمده است:




 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com