فراورده های دامی خراسان رضوی به 20 کشور جهان صادر می شود

فراورده های دامی خراسان رضوی به 20 کشور جهان صادر می شود
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از صادرات انواع دام و فرآورده های خام دامی با نظارت و مجوز بهداشتی دامپزشکی استان به ۲۰ کشور جهان خبر داد و گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، خاورمیانه، چین، هند و اعضا اتحادیه اروپا نظیر ایتالیا و لهستان هم اکنون از مشتریان اقلام صادراتی دامی خراسان رضوی هستند.
مجید روحانی نژاد تخم مرغ خوراکی را در صدر صادرات خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 11 میلیون و 811 هزار کیلوگرم از این فرآورده به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: پس از تخم مرغ، جوجه یک روزه و مرغ منجمد جایگاههای دوم و سوم صادرات در زمینه کالاهای مرتبط با دامی را از این استان تشکیل می دهند.
وی گفت: از ابتدای امسال یک میلیون و 141 هزار قطعه جوجه یک روزه و 905 هزار کیلوگرم مرغ منجمد از خراسان رضوی به مقصد افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر شده است.
دکتر روحانی نژاد عمده اقلام وارداتی خراسان رضوی در همین بخش را نیز شامل دام و طیور،گندم دامی، کنجاله پنبه دانه و پیله ابریشم برشمرد که همگی قبل از ورود به کشور می بایست مجوزهای بهداشتی دامپزشکی را اخذ نمایند.
وی افزود: واردات فراورده های خامی دامی به خراسان رضوی از چهار کشور تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان صورت می گیرد.
روزانه 350 تن و سالانه 127 هزار تن گوشت مرغ و همچنین روزانه 225 تن و سالانه 82 هزار تن تخم مرغ در خراسان رضوی تولید می شود.
بر اساس آمارهای سال 1392 وزارت جهاد کشاورزی خراسان رضوی پس از استانهای اصفهان و مازندران دارای بیشترین ظرفیت تولید مرغ گوشتی در کشور است.
این استان هزار و 509 واحد پرورش مرغ گوشتی دارد. خراسان همچنین رضوی نخستین استان در کشور است که از سال 1388 تولید مرغ فاقد آنتی بیوتیک را آغاز کرده و هم اکنون در 23 واحد مرغداری این استان سالانه شش میلیون قطعه مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می شود.
ماهانه 10 میلیون قطعه جوجه ریزی نیز در خراسان رضوی انجام می شود.
خراسان رضوی با تولید سالانه افزون بر 150 هزار تن تخم مرغ نیز رتبه سوم تولید آن را در کشور دارد. این استان دارای 228 واحد تولید مرغ تخم گذار است.
همچنین استان خراسان رضوی با هفت میلیون راس دام سبک و ۳۳۰ هزار راس دام سنگین حدود هشت درصد جمعیت دام کشور را در اختیار دارد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com