فاز دوم مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی در خراسان شمالی انجام می‌شود

فاز دوم مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی در خراسان شمالی انجام می‌شود
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از اجرای فاز دوم مایه کوبی دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.
حمید رمضانی افزود: مرحله  بیست و هشتم  مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی از 15 مهر ماه آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه در این مرحله 80 هزار گاو و گوساله استان در گاوداری‌های صنعتی و روستایی در مدت 20 الی 30 روز کاری توسط گروه‌های ثابت و سیار مایه کوبی می‌شوند، تصریح کرد: این عملیات توسط حدود 50 گروه مایه کوب دولتی و خصوصی انجام می‌شود.
رمضانی با اعلام اینکه مایه کوبی دام‌های سنگین به صورت رایگان انجام می‌شود، اظهار داشت: هزینه گروه‌های بخش خصوصی مایه کوبی نیز توسط دامپزشکی و از محل اعتبارات طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی درمانی دام‌های روستایی و عشایری پرداخت خواهد شد.
به گفته وی طرح مایه کوبی دام سنگین علیه تب برفکی در دامداری‌های صنعتی هر چهار ماه یک بار و در طول سال سه بار انجام می‌شود اما اجرای این طرح در دامداری‌های روستایی دو بار در سال و هر شش ماه یک بار صورت می‌گیرد.
این مسئول گفت: مایه کوبی دام سبک علیه این بیماری نیز در سال یک بار و غالبا در فصولی از سال که دام‌ها در دامداری‌های روستایی و آغل نگهداری می‌شوند، انجام می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در مدت اجرای عملیات مایه کوبی دام، مجوز حمل دام در سطح استان، تنها به مقصد کشتارگاه صادر می‌شود و صدور مجوز حمل دام‌ها، پس از گذشت دو هفته از اتمام طرح مایه کوبی و با رعایت موارد قرنطینه بهداشتی امکان پذیر خواهد بود.
حمید رمضانی عنوان کرد: تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شود که موجب بیمار شدن حیوانات اهلی می‌شود.
وی افزود: ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول‌هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: از این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری یاد می‌کنند و کنترل بیماری نیز منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن دام است.
خراسان شمالی با بیش از دو میلیون راس دام یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com