غفلت بزرگ وزارت جهاد در خودکفایی نهاده‌های دامی

غفلت بزرگ وزارت جهاد در خودکفایی نهاده‌های دامی
حذف ارز مرجع در قانون بودجه سال جاری فضا را برای سوء استفاده برخی از واردکنندگان نهاده‌های دامی فراهم کرده است، به گونه‌ای که با انگیزه کسب سود بیشتر محموله‌های وارد شده را به تولیدکنندگان تحویل نمی‌دهند!
در همین حال گران شدن قیمت جهانی نهاده مزید بر علت شده تا مرغداران قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
بنا به اعلام منابع مطلع، طی روزهای اخیر قیمت یک کیلو گرم کنجاله سویا با 30 درصد افزایش به 1450 تومان و هر کیلو گرم ذرت با 25 درصد افزایش به 900 تومان رسیده است! در این شرایط مسؤولان تنظیم بازار با منطقی خواندن افزایش قیمت مرغ این رشد قیمتی را صرفاً به گران شدن قیمت جهانی نهاده نسبت می‌دهند و تأکید می‌کنند، ارز 1226 تومانی واردات نهاده تا اطلاع ثانوی حذف نمی‌شود.
رئیس سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به وابستگی بیش از 70 درصدی کشور به واردات نهاده‌های مورد نیاز بخش دام و طیور معتقد است، در زمینه تولید این نهاده‌ها در کشور تا کنون کوتاهی صورت گرفته است. گفت و گوی ما را با محمد یوسفی بخوانید:
این روزها شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم. با این توجیه که ارز مرجع واردات نهاده حذف شده و یا قیمت جهانی نیز رشد داشته است.
از سویی دیگر شنیده می‌شود واردکنندگان به خاطر کسب سود بیشتر نهاده 1226 تومانی را به مرغدار تحویل نمی‌دهند، حتی شنیده می‌شود، برخی مرغداران از این فضا سوء استفاده می‌کنند و به گرانی‌ها دامن می‌زنند. به عنوان یک فعال این حوزه، چنین اخباری را تأیید می‌کنید.
در وهله اول باید سوء استفاده مرغداران را تکذیب کنم، چون آنها امکان سوء استفاده ندارند. ما حتی اعلام خطر می‌کنیم، چون در بلاتکلیفی به سر می‌بریم و در حدود یک ماه گذشته هیچ گونه ثبت سفارشی با ارز مرجع برای نهاده انجام نشده است.
حتی نگرانیم که تا دو سه هفته آینده کنجاله سویا در بازار پیدا نکنیم... واقعیت این است که محموله‌های زیادی ترخیص شده که با ارز مرجع به کشور آمده اما وارد کنندگان بهانه جویی می‌کنند و نهاده را به تولید کننده تحویل نمی‌دهند. طی سه هفته گذشته قیمت نهاده به طور متوسط 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.
برخی محموله‌ها هم هنوز ترخیص نشده و به وارد کنندگان گفته شده اگر بنا را بر ارز مبادله‌ای بگذاریم باید مابه التفاوت بدهید.
این‌ها همه برای تولید کننده بلاتکلیفی ایجاد می‌کند. بی‌انصافی است که چندین کشتی حامل نهاده در نزدیکی آب‌های ایران از 3، 4 ماه پیش تا کنون متوقف شده اند و بانک مرکزی هنوز ارز مورد معامله را به فروشنده پرداخت نکرده است. مرغداران از ابتدای سال جاری تا کنون افزایش قابل توجهی در قیمت نهاده را تحمل کرده است.
واقعیت این است که نگرانیم با گران شدن روز افزون قیمت مرغ مصرف سرانه 25 کیلویی محقق نشود و تقاضای بازار به شدت کاهش یابد.
این که گفته می‌شود، بخش زیادی از نوسانات به خاطر انحصار 70 درصدی واردات نهاده در دست یک نفر است تأیید می‌کنید؟
تقریباً بله... 3 تا 4 شرکت عمده هستند که 70 درصد واردات را در انحصار دارند و بسیاری از کشتی‌های در آب مانده متعلق به آن‌هاست، چون تکلیفشان معلوم نیست و حذف ارز مرجع باعث شده جرأت نکنند به نرخ مبادله‌ای تمایل داشته باشند.
آقای یوسفی! وقتی تا 70 درصد به واردات این نهاده‌ها وابسته هستیم، چرا برخلاف تنوع اقلیمی که در کشور وجود دارد تا کنون نسبت به تولید این نهاده‌ها مطابق نیاز کشور اقدام نشده است؟ آیا می‌توان وضعیت آشفته فعلی را تا حدود زیادی منبعث از کم کاری‌ها در تولید این نهاده در کشور دانست؟
باید بخش زراعت وزرات جهاد کشاورزی پاسخگوی این نواقص باشد. ما در تولید کنجاله ذرت می‌توانیم به خودکفایی برسیم، در حالی که از مجموع نیاز 4 تا 5 میلیون تنی به این نهاده فقط 2 میلیون تن در کشور تولید می‌شود. امکان جایگزینی برخی اقلام زراعی با ذرت وجود دارد، اما چون کشاورز کاشت ذرت را به صرفه نمی‌بیند و مثلا کاشت هندوانه را به صرفه می‌داند، امروز به واردات ذرت نیازمندیم. دولت هیچ برنامه ریزی اصولی برای جایگزینی این محصولات نداشته است. نباید اجازه داد کشاورز هر چه دلش خواست بدون توجه به نیاز واقعی کشور بکارد.
تمام این نواقص از نبود برنامه ریزی در وزارت جهاد کشاورزی ناشی می‌شود. متأسفانه نیاز اصلی مرغداری‌ها کنجاله سویاست که کشور ما در کشت آن با محدودیت روبروست و به همین دلیل ارز مرجع را برای واردات آن اختصاص داده اند. در حال حاضر حداکثر 15 درصد نیاز مرغداری‌ها به کنجاله سویا از تولید داخل تأمین می‌شود. اگر این کم کاری‌ها نمی‌شد، اوضاع فعلی خیلی بهتر بود.
واقعیت این است که مشکل اصلی ما تأمین کنجاله سویاست که باید تعیین تکلیف شود؛ البته بتازگی نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشته‌ایم و از او خواسته‌ایم هم تولیدکنندگان و مهم مردم را از بلاتکلیفی خارج کنند. در شرایطی که برخی واردکنندگان سوء استفاده را به اوج رسانده اند و به قدری بی‌انصافند که حاضر نیستند یک کیلو از کنجاله سویا را به نرخ مرجع بفروشند، از این‌رو به برنامه ریزی درست مسؤولان برای جایگزینی کشت نهاده‌های دام و طیور با برخی محصولات بیش از هر زمانی احساس نیاز می‌کنیم. امیدواریم این زنگ خطر را مسؤولان جدی بگیرند.
 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۹۲/۰۴/۲۵

    مقاله بسیار عال و دلسوزانه است - قطع وابستگی به خارج

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com