عواملی که افزایش قیمت مرغ موثر بودند و هستند

عواملی که افزایش قیمت مرغ موثر بودند و هستند
سعید اصغری فرد - تغییرات قیمت گوشت مرغ و امکان افزایش آن به‌دلیل تحول و افزایش احتمالی نهاده‌های تولیدی این روزها خبر ساز است. به طور خلاصه عواملی که افزایش قیمت مرغ موثر بودند و هستند را می توان به شرح زیر مطرح کرد:
الف- افزایش بهای ارز از اسفند سال 1390 که متعاقب آن افزایش بهای نهاده‌های وارداتی از جمله ذرت و سویا را در پی داشت.
ب- علاوه به عامل فوق عدم تخصیص به موقع ارز باعث کمبود نهاده‌های فوق در بازار شده و افزایش بهای غیرواقعی را به صنعت تحمیل می‌کند.
ج- غیر از موارد فوق اخیراً مسائلی غیر قابل توجیه و توضیح تأثیر خود را می‌گذارد که عدم ثبت سفارش نهاده‌های صنعت از 2 تیر 1392 یکی از آن‌هاست که با توجه به فرآیند طولانی از ثبت سفارش تا ورود نهاده‌ها و توزیع آن (در بهترین شرایط حداقل 40 روز به‌طول می‌انجامد)، باعث کمبود و افزایش بهای نهاده‌ها و افزایش قیمت مرغ را در پی‌داشته است.
د- شایعه تغییر قیمت ارز تخصیص داده شده از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای و مقاومت بانک مرکزی در تخصص آن عاملی است که تأثیر فاحشی در قیمت تمام شده مرغ داشته و در آتیه به همراه بندهای فوق در افزایش غیرقابل تصور قیمت مرغ نقش بزرگی ایفا خواهد کرد.
ه- افزایش نامعقول نرخ تورم که تابع تصمیم‌گیری نادرست و غیرکارشناسی در حوزه اقتصاد ملی می‌باشد نیز عامل دیگری در افزایش بهای فرآورده‌های طیور می‌باشد.
متأسفانه هیچ تغییر مثبتی در این عوامل ایجاد نشده و فشارها و تنگناها هم‌چنان بر صنعت تولید گوشت مرغ ادامه دارد، و روند نگران کننده‌ای را رقم می‌زند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com