عوامل مؤثر بر قیمت جوجه

عوامل مؤثر بر قیمت جوجه
در حال حاضر حدود یکصد میلیون جوجه یکروزه گوشتی در کشور تولید می‌شود. در  هر ماه حدود 17 روز هچ وجود دارد که در هر هچ، قریب به 6 میلیون جوجه گوشتی تولید می شود. به جرأت می توان گفت در هیچ روزی قیمت ها مشابه یکدیگر نیستند و بین شرکت ها و واحدهای مختلف کشور هم قیمت ها کاملاً  متفاوت است. علت چیست؟
با توجه به اینکه حلقه های صنعت از هم جدا می باشند، مزارع گوشتی مستقل از مزارع مادر فعالیت می نمایند و تعداد شرکت هایی که به صورت مجموعه های یکپارچه فعالیت می کنند بسیار کم است، لذا،عوامل ذیل در تعیین قیمت جوجه یکروزه تأثیر دارند:
1- عرضه و تقاضا:  اولین و مهمترین عامل تعیین قیمت هر کالایی میزان عرضه و تقاضای آن می باشد. در مقاطعی که جوجه در اوج تولید است، قیمت ها فارغ از سایر عوامل  مؤثر که در پی خواهد آمد، کاهش یافته و برعکس در قعر تولید قیمت ها افزایش خواهد داشت. با توجه به اینکه بازار محصولات طیور هم بازار رقابت کامل است و یعنی هیچ تولیدکننده ای سهم مؤثری در بازار ندارد، لذا هیچ شرکت و یا واحدی هم نمی تواند محصول خود را خارج از عرف بازار قیمت گذاری کند.
2- نژاد:  با توجه به شرایط فعلی صنعت طیور ایران که حلقه های تولید از یکدیگر جدا هستند، نژاد جوجه عامل مؤثری بر تعیین قیمت جوجه می باشد. در حال حاضر چهار نژاد راس، کاب، آربوراکرز و هوبارد در کشور وجود دارد. بسته به اینکه مزارع گوشتی با کدامیک از این نژاد ها راغب به کار باشند، تقاضای بازار برای هر یک از این نژاد ها هم متفاوت است. مزارع مادر عمدتاً برای جوجه ریزی، نژاد راس (Ross) را ترجیح می دهند و سایر نژاد ها در مرتبه بعدی قرار دارند. اینکه واقعاً از نظر عملکرد اختلاف معنی دار و قابل‌توجهی بین نژاد راس و سایر نژاد ها وجود دارد، جای بحث است، ولی به هر صورت نگاه مشتری در تعیین قیمت کالا مؤثر است.
3- سن گله:  با توجه به اینکه کیفیت جوجه های تولیدی از گله های بسیار جوان (جونیورJunior =) که تخم‌مرغ‌های ریزتری دارند، پائین تر از گله های میان سن است، طبیعتاً مزارع گوشتی تمایل دارند که جوجه‌هایشان از گله های بسیار جوان یا بسیار مسن نباشند. همین عامل روی قیمت جوجه تأثیر دارد. در این ارتباط، طبیعتاً، گله های تولکی در مرحله آخر قرار خواهند گرفت.
4- حسن شهرت شرکت : بسته به اینکه شرکت مادر چند سال است که جوجه تولید می کند، در کدام منطقه قرار دارد، کیفیت جوجه های تولید شرکت چگونه بوده، نحوه خدمات به مشتریان چقدر آنها را راضی کرده و خلاصه اینکه برند شرکت چه ارزشی پیدا کرده است، قیمت فروش جوجه های تولیدی شرکت در بازار تعیین می شود. در آینده نه چندان دور، امیدواریم که با استفاده از سیستم های طبقه بندی شرکت ها، رتبۀ شرکت های مادری تعیین شود که قطعاً بر قیمت جوجه و فروش آنها تأثیر خود را نشان خواهد داد.
5- واسطه ها: یا به عبارتی یاران و یاوران شرکت های مادری تأثیر جدی بر بسته شدن قیمت جوجه در هر روز دارند. تعداد مشتریانی را که هر واسطه دارد، حسن شهرت واسطه، میزان نقدینگی ایشان و نحوۀ تعامل آنها با مشتریان و شرکت های تولیدکننده جوجه در قیمت گذاری جوجه نقش دارد.
6- نحوه فروش:  بسته به اینکه فروش نقد یا نسیه باشد، قیمت تغییر می کند. مسلماً با توجه به ارزش زمانی پول، قیمت نقدی پائین تر از قیمت نسیه (روال) در بازار می باشد. اینکه شرکت های تولیدکننده جوجه گوشتی از نظر وضع نقدینگی در چه موقعیتی باشند و چقدر نیاز عاجل به پول داشته باشند، قیمت فروش خود را تنظیم می‌کنند.{tor_sutitle}مزارع مادر عمدتاً برای جوجه ریزی، نژاد راس (Ross) را ترجیح می دهند و سایر نژاد ها در مرتبه بعدی قرار دارند{/tor_sutitle}
رابطه مشتریان با تولیدکنندگان جوجه مادر و سابقه آن ها در تعیین شکل فروش، مؤثر است. ممکن است شرکت  ها حتی در یک روز بخشی از جوجه را نقد و بخشی را نسیه عرضه نماید یا به یک مشتری فقط نقد و به مشتری دیگری نسیه بفروشند. لذا، ممکن است در یک روز یک شرکت حتی با چند قیمت جوجه های خود را معامله کند.
7- قیمت گوشت مرغ: گرچه که فروش جوجه در هر روز ارتباط چندانی به قیمت گوشت مرغ در آن روز ندارد، مع الوصف هر قدر قیمت مرغ کاهش یابد، قیمت جوجه یکروزه گوشتی نیز کاهش خواهد یافت. در همین ارتباط، در صورتی که پرورش دهندگان مرغ گوشتی احساس کنند که در آینده نه چندان دور  (دو ماه آینده)، قیمت مرغ خوب خواهد شد، هجوم به جوجه ریزی و افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت جوجه خواهد شد.
8- قیمت نهاده ها: عمدۀ هزینه پرورش مرغ گوشتی هزینه تهیه دان و یا به عبارتی ذرت و کنجاله سویا می‌باشد. با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده ها در روزهای اخیر، نگرانی پرورش دهندگان گوشتی از گرانی این نهاده ها تأثیر جدی بر تصمیم به جوجه ریزی دارد. در این ارتباط، وضع نقدینگی پرورش‌دهندگان گوشتی تأثیر جدی بر تمایل به جوجه ریزی خواهد داشت. به عبارتی، موجب افزایش یا کاهش تقاضا خواهد شد.
9- تسهیلات بانکی: در صورتی که بانک ها تسهیلاتی برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی قائل شوند، یا به عبارتی سرمایه در گردش در اختیارشان قرار دهند، این امر موجب افزایش تمایل به جوجه ریزی و تحریک تقاضای جوجه خواهد شد. متأسفانه در دو سال گذشته که بانک ها در ارائه تسهیلات مشکلاتی داشته اند، کلیه بخش های صنعت طیور تحت تأثیر قرار گرفته اند.
10- دخالت دولت: در مقاطعی که تولید نسبت به مصرف افزایش نشان می دهد، ورود شرکت پشتیبانی امور دام به بازار و خرید گوشت مرغ، چه مستقیماً از تولیدکنندگان و چه از کشتارگاه ها می تواند اثر جدی بر روی قیمت مرغ داشته و به تبع آن قیمت جوجه افزایش یابد.  متقابلاً در صورت افزایش قیمت جوجه خارج از انتظار دولت، دخالت سازمان تعزیرات حکومتی می تواند تأثیر منفی بر قیمت جوجه داشته باشد.
 
نظرات شما
  •  

    مهدی رضائی گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    یعنی دقیق و مفید و ساده و صحیح

    پاسخ...
  •  

    دکتر شامیلو گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    سلام
    عوامل فرهنگی نقش بسیار مهمی در این باره ایجاد کرده است، البته مدیریت ناصحیح هم بسیار تاثیر گذار بوده است. امید است که دوستان با نقد دقیق وانتقادپذیری صحیح، بستری رو آماده کنند که اصالت کلیه نژادها حفظ و مرغداران به ارزش های واقعی آنها پی ببرند

    پاسخ...
  •  

    تورج بهادری گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    متن بسیار مفیدی بود
    متاسفانه کاب علی رغم تمام حسن ها و امتیازهایی که دارد، نتوانست در ایران جایگاه خود را نشان دهد که از نظر بنده، مدیریت یک نژاد و فرهنگ سازی آن خواستار یک مدیریت منطقی و با سواد می باشد و مدیریت یک مجموعه 20 یا 30 نفری فرق دارد. مدیریت کلان و استراتژی درستی را می طلبد.
    این نژاد می توانست در ایران جواب های بهتری را بگیرد اما سواد مسئولین آن بسیار برای این کار ناچیز است
    پلاس هم فعلا در چرخه تولید نقش عمده و بسزائئ را ندارد و بهتر است قبل از هر توسعه ای همین گونه آرام و بی صدا حرکت کند
    راس هم که به علت پشتیانی های قبلی خود، همواره موفق بوده و اصول مدیریت صحیح آن را همیشه نجات داده و در زمره بهترین های ایران است

    پاسخ...
  •  

    مرغداری 50 هزارتائی گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    سلام
    ممنون آقای دکتر
    واقعا مطلب بجا و مناسبی بود

    پاسخ...
  •  

    مهندس دامپروری گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    بهتره که همه نژادها حمایت بشن چرا که تک نژادی برای ایران بسیار خطرناک است اما مدیران نژادها نیز باید بر روی اصول پرورشی و فرهنگی نژادشان بسیار بسیار تلاش کنن
    ممنون

    پاسخ...
  •  

    عباس شاه محمدی گفت : ۹۱/۱۰/۲۶

    با توجه به مطالب ذکر شده عرضه و تقاضا مهمترین عامل تعیین قیمت می باشد ،مهمترین عوامل افزایش تقاضای داخلی 1- قیمت نهاده ها2- فصل جوجه ریزی با توجه به سوخت مصرفی که در قیمت تمام شده جوجه بسیار موثر می باشد3- سیاست اقتصادی دولت در واردات گوشت مرغ در تنظیم بازار نیز از عوامل موثر قیمت جوجه یکروزه می باشد

    پاسخ...
  •  

    مرغدارتبريزي گفت : ۹۱/۱۱/۱۱

    جناب اقاي حاتمي واقعاخسته نباشيدبااين محاسبه كارشناسي تون شماتلفات وداروروحساب نمي كنيد؟كجاكارگرواسه سه ماه يك ميليون مي گيره؟هرجوجه الان فقط 200تومان پول واكسنش مي شه شماچطورواسه3000 جوجه فقط يك ميليون اون هم پوشال وتغذيه و... حساب كرديدشماسوخت واجاره واين جورچيزهاروحساب نمي كنيد؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com