عناوین مهم خبری که در نشست دوستانه نشریات تخصصی و معاونت امور دام مطرح شد

عناوین مهم خبری که در نشست دوستانه نشریات تخصصی و معاونت امور دام مطرح شد

عدم توزیع مناسب از سوی اتحادیه ها علت ضعیف شدن طرح ساماندهی بود
به گزارش خبرنگار موج، سید نظام الدین سجادی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری اعلام کرد: مجری طرح ساماندهی تولید و توزیع مرغ بخش خصوصی بود و دولت در کنار آن، به عنوان حامی و هادی تا زمانیکه اتحادیه ها بتوانند مستقل شوند، عمل کرد.
وی گفت: به منظور انجام کار حمایتی، ستادی متشکل از همه دستگاهها که به نوعی در طرح مشارکت داشتند تشکیل شد که شرکت پشتیبانی امور دام یکی از اعضای ستاد بود.
سجادی به نحوه تامین نهاده ها اشاره کرد و افزود: در این طرح اتحادیه ها موظف بودند نهاده ها را به طور مستقیم از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل گرفته و در بین اعضا توزیع کنند و قیمت نهاده را به شرکت پشتیبانی باز گردانند. از سوی دیگر اتحادیه ها باید مرغ تولید کنندگان را در بازار به فروش برسانند. در صورت عدم وجود بازار، شرکت پشتیبانی وارد عمل شده و مرغ مازاد بر نیاز را خریداری کند.
وی تصریح کرد: با وجود فشارهای مختلف، با توجه به آمار جوجه ریزی، میزان تولید کشور، بالا رفتن میزان تولید و افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید طرح در مقایسه با سالهای قبل موفق بود. هدف وزارت جهاد از تامین نقدینگی،  افزایش تولید و بازاریابی محصول مرغداران بود. علت تعطیلی طرح نیز عدم توان مجری بود زیرا مجری نیاز به نقدینگی داشت که معرفی اتحادیه به بانکها به وسیله وزارت جهاد کشاورزی انجام شد ولی اتحادیه قادر به سپردن وصیغه به بانکهای عامل نبودند.
وی در ادامه افزود: وصیغه تشکلها باید بوسیله اعضا تامین شود و عدم ارایه آن نشانه نبود اعتماد بین اعضا و مسئولین تشکلها است. تشکلها برای اعضا کار شاخصی انجام نداده اند به همین دلیل افراد مایل به همکاری با تشکلها نیستند. بی رقبتی به تشکلها به حدی است که در زمان انتخابات، بسیاری از اعضا حق امضا را به افراد دیگر واگذار کرده و در نشستهای سالیانه نیز شرکت نمی کنند.
سال گذشته در هر فصل بر روی گوشت مرغ، قیمت گذاری شده است
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی میزان مرغ مازاد خریداری شده در سال گذشته را 150 هزار تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته سه بار برای مرغ قیمت گذاری شد و هیچ واحد تولیدی به دلیل کاهش قیمت مرغ و زیاندهی واحد، تعطیل شود. شرکت پشتیبانی با قیمت خوب، تولیدات را خریداری کرده و تولید کنندگان متضرر نشدند.
وی توزیع کنجاله و ذرت ارزان بین تولیدکنندگان جوجه یکروزه را نشان دهنده حمایت دولت از صنعت مرغداری دانست و افزود: در زمانیکه قیمت جوجه یکروزه به شدت کاهش یافته بود ذرت به قیمت 210 تومان با اقساط سه ماهه، بدون کارمزد در اختیار تولید کنندگان قرار گرفت در حالیکه قیمت آن در بازار 250 تومان بود. کنجاله نیز با قیمت 360 تومان به مرغداران عرضه شد در حالیکه قیمت آن در بازار 460 تومان بود.
سجادی به افزایش حجم نقدینگی در بخش دام و طیور اشاره کرد و گفت: در سال 84، زیر بخش دام و طیور 360 میلیارد تومان نقدینگی داشت که این رقم به 1800 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
تصدی گری ها به تشکل ها واگذار شده است
وی از تمایل وزارت جهاد کشاورزی به واگذاری امور تصدی گری به تشکلها خبر داد و افزود: 16 وظیفه که وزارت جهاد کشاورزی مایل به واگذاری آنهاست از جمله کشتارگاهها، سردخانه ها، کارخانه خوراک دام و غیره به طور رسمی به تشکلها اعلام شد و تا کنون از سوی هیچ تشکلی در این زمینه اعلام آمادگی نشده است.
مرغدار ها برای صادرات به بهره وری توجه ویژه داشته باشند
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار موج مبنی بر مشکل مرغداران برای صادرات مرغهای بزرگ به دلیل فرهنگ غلط مصرف در کشور خاطر نشان کرد: 70 درصد هزینه های تولید یک کیلو مرغ مربوط به علوفه است. مرغداری ها باید به بحث افزایش بهره وری توجه جدی کنند زیرا در غیر اینصورت قیمت مرغی که از برزیل وارد می شود به دلیل تولید نهاده های بخش در آن کشور، ارزانتر خواهد بود و توان رقابت با محصولات سایر کشورها را نخواهند داشت.
وی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها افزود: به طور قطع اگر به بحث بهره وری و افزایش کیفیت تولید در صنعت مرغداری توجه نشود این صنعت با اجرای طرح، با مشکل مواجه خواهد شد. برای تولید مرغ کوچک هیچ محدودیتی در کشور وجود ندارد. اتحادیه مرغداران باید با برنامه ریزی مناسب برای صادرات متناسب با درخواست کشور هدف تولید داشته باشد و بقیه تولیدات متناسب با ذائقه داخلی انجام شود.
مهندس حسین دماوندی نژاد قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه تصریح کرد: دولت اقدامات لازم برای کاهش دوره بهره برداری در صنعت مرغداری انجام داده است. در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام مرغهایی با وزن 1800-1200 گرم را خریداری می کند اما عمدتا این تشکلها هستند که برای تولید مرغ سنگین به دولت فشار وارد می کنند.
وی گفت: سیاستهای گسترش سیستم بسته بندی و غیره برای تولید مرغ با وزن مناسب است اما تشکلها رقبتی به کاهش وزن نشان نمی دهند. دولت طی برنامه های قبل دستورالعمل مشخص برای کاهش وزن در اختیار تشکلها قرار داده است. فیلمهای ترویجی معاونت امور دام به طور عمده مربوط به فرهنگسازی در این زمینه است.
سید نظام‌الدین سجادی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در جمع مدیران مسئول نشریات تخصصی بخش کشاورزی افزود: معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته شرکت پشتیبانی امور دام بیش از 150 هزار تن مرغ مازاد از مرغ‌داران خریداری و در انبارها ذخیره کرد که 120 هزار تن آن در 8 ماه دوم انجام شد و این ذخیره در طول تاریخ این شرکت بی‌سابقه بوده است، اما برای حمایت از تولید کنندگان این کار انجام شد و در ضمن ذخیره مطمئنی از گوشت سفید در کشور ایجاد شد. 
در طرح ساماندهی هیچ مرغداری نگران مشتری نبود 
وی تاکید کرد: هیچ مرغداری نگران این نبود که تولیدش بدون مشتری بماند و شرکت پشتیبانی نیز ذرت کیلویی 250 تومان را بصورت 3 ماهه و بدون کارمزد به نرخ 210 تومان همچنین کنجاله 460 تومانی را به قیمت 360 تومان بصورت مدت‌دار در اختیار مرغداران قرار داد. 

دماوندی‌نژاد قائم مقام معاون امور دام یکی از برنامه‌های معاونت امور دام را تهیه 10 هزار تن تخم‌مرغ از 46 میلیون قطعه مرغ بومی در کشور ذکر کرد و گفت: طرح دیگر اصلاح نژاد مرغ بومی در کشور است.
علی صابری مدیر دفتر تغذیه امور دام نیز از اختصاص 75 میلیارد تومان برای تهیه خوراک دام یارانه ای برای دام خبر داد.
صابری افزود: همچنین سالی 1800 کارشناس امور دام از بخش خصوصی در دامپروریها جذب می‌شوند.

 
کلمات کلیدی نشست خبری
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com