عشایر کرمانشاه سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

عشایر کرمانشاه سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: جمعیت عشایر استان ‌سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.
علی‌اشرف آزادی اظهار داشت: جامعه عشایری استان کرمانشاه متشکل از 14 ایل و شامل 14 هزار و 109 خانوار و جمعیتی معادل 79 هزار و 207  نفر هستند که دوره ییلاقی خود را در داخل استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان می‌گذرانند.
مدیر کل امور عشایر استان کرمانشاه دامپروری را شغل اصلی عشایر عنوان و بیان کرد: عشایر استان کرمانشاه  بیش از  یک میلیون و 549 هزار  واحد دامی و به عبارتی 30 درصد از کل دام استان را در اختیار دارند و از 60 درصد عرصه منابع طبیعی این استان و 26 هزار و 527 هکتار از مراتع استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان بهره‌برداری کردند.
آزادی با بیان اینکه عشایر استان کرمانشاه سالانه 10 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند گفت: تولید سالانه 24 هزار و 500 تن شیر، یک هزار و 6330 تن الیاف شامل پشم، کرک و مو، 600 تن روغن حیوانی و 21 هزار و 900 قطعه انواع صنایع دستی از جمله گیوه، قالی، قالیچه، نمد، موج، جاجیم بخشی از فعالیت‌های عشایر این استان در جهت تولیدات دامی و رشد اقتصادی است.
وی در تشریح نحوه خدمات‌رسانی به عشایر بیان کرد: امسال مبلغ 13 هزار و 174 میلیون ریال از محل اعتبارات ماده 10 قانون تنظیم‌ بخشی از مقررات مالی دولت به بخش اعتبارات آبرسانی اختصاص یافت و نیز دو درصد درآمد نفت و گاز به مبلغ هشت هزار و 874 میلیون ریال در قالب 22 پروژه مبادله شد.
آزادی با بیان اینکه طرح‌های ذکر شده با هدف تامین آب شرب دام و خانوارهای عشایر اجرا می‌شوند افزود: در قالب این طرح‌ها آب آشامیدنی سالم به صورت مستمر و در طول شبانه‌روز در بیش از 100 نقطه از محل‌های تجمع عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی توسط 24 دستگاه کامیون تانکردار میان عشایر نیازمند توزیع شده است.
وی با اشاره به خشکسالی سال گذشته و افزایش قیمت نهادهای دامی در بازار بیان کرد: به منظور افزایش تولید گوشت قرمز و جلوگیری از ضرر و زیان عشایر، اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری استان کرمانشاه با استفاده از تسهیلات بانکی مبادرت به خرید 11 هزار تن جو نموده که با یک هزار و 500 ریال کمتر از قیمت بازار میان بیش از سه هزار خانوار عشایر متقاضی تحت پوشش توزیع شده است.
آزادی نقش عشایر را در حفظ و تامین امنیت مرزهای کشور قابل توجه و مهم دانست و عنوان کرد: عشایر در دوران هشت سال دفاع مقدس با تلاش و فعالیت در عرصه تولید و حضور در جبهه‌های جنگ صدها شهید را تقدیم انقلاب کرده‌‌اند و در تمام عرصه‌ها حضوری چشمگیر داشته‌‌اند.
وی افزود: عشایر استان از گذشته تاکنون با آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی ایلیاتی و عشیره‌ای با وجود محدودیت‌ها و عدم برخورداری از امکانات مناسب بهداشتی، آموزشی و خدمات رفاهی و نیز با کم‌ترین امکانات مالی به جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com