عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت کشور

عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت کشور
رئیس سازمان عشایر ایران گفت: یکی از توانمندی‌های خوب عشایر تولید گوشت است که می‌توانند سالانه 190 هزار تُن گوشت معادل 25 درصد گوشت کشور را تولید کنند.
«کرم علی قندالی» در آئین معارفه اولین رئیس اداره عشایر استان قزوین که با حضور «علی‌اکبر متقی‌فرد» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و معاونین و مدیران برگزار شد با بیان این مطلب یکی از ظرفیت‌های عشایر را تولید گوشت قرمز برشمرد و افزود: یکی از توانمندی‌های خوب عشایر در تولید گوشت است که می‌توانند سالانه 190 هزار تُن گوشت معادل 25 درصد تولید گوشت کشور را تولید کنند که با توجه به ظرفیت دو سال گذشته 25 تا 30 درصد در زنجیره تولید گوشت قرمز رشد داشته‌ایم.

وی در ادامه عشایر را مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در حفاظت از عرصه‌های مراتع کشور دانست و گفت: وجود مرتع مناسب یکی از ظرفیت‌های خوب برای عشایر است که اولین وظیفه، حفظ و صیانت از منابع پایه آب‌ و خاک و منابع طبیعی است.
رئیس سازمان عشایر ایران خاطرنشان کرد: بهترین مراتعی که ماهیت آن خوب و عاری از دستبرد انسانی است و به‌حالت بکر باقی‌مانده عرصه‌های مربوط به مراتع و منابع طبیعی عشایر است بنابراین عشایر نقش بسزایی در صیانت از مراتع و منابع طبیعی دارند.

به گفته‌ی قندالی، 84 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که 24 میلیون هکتار آن در چرای دام است.

وی بابیان این‌که استان قزوین به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی، بستر مناسبی برای کشاورزی دارد، گفت: این استان مدرن‌ترین نوع تکنولوژی و فنون جدید کشاورزی را دارد و در ابعاد مختلف این بخش رشد خوبی داشته و حتی در بخش دام و دام‌پروری از قدمت و سابقه بسیاری برخوردار است.
رئیس سازمان عشایر ایران خاطرنشان کرد: در حوزه عشایر 74 درصد درآمد عشایر از محل دام و دام‌پروری است و یکی از کارهای مهم برای آنان توجه به بخش دام و دام‌پروری و داشتن مرتع مناسب است.

قندالی یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های خوب عشایر نوع زندگی خاص و بهره‌وری است که می‌توانند از منابع خدادادی و طبیعی به نحو شایسته بهره‌وری کنند.
وی بر لزوم اهمیت فعال کردن و بهره‌مندی از ظرفیت مناسب عشایر در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.
رئیس امور عشایر ایران گفت: در حوزه تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز و بخش بحران؛ تسهیلات مناسب با سود 4 تا 10 درصد پرداخت خواهد شد.
قندالی اضافه کرد: در زنجیره تولید گوشت باید عشایر را به سمت سایر تولیدات دامی مثل شیر، صنایع‌دستی و صندوق خرد زنان روستایی سوق دهیم.
به گفته‌ی این مقام مسئول، برای هر صندوق خرد زنان روستایی 25 میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد و دور برگشت 5 ساله پرداخت خواهد شد.
قندالی به اهمیت سرشماری سال 1397 عشایر کشور اشاره کرد و گفت: در کشور 200 تعاونی عشایری با حدود 20 هزار خانوار عضو وجود دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: عشایر نیازهای بسیاری دارند که می‌توان به مشکلات قشلاقی و اجرایی نشدن بیمه اجتماعی عشایر اشاره کرد.
قندالی بر لزوم تشکیل شورای عالی عشایر در استان با ریاست استاندار قزوین تأکید کرد.
در پایان این مراسم، بهزاد غیاثوند به‌عنوان اولین رئیس اداره امور عشایری استان قزوین معرفی شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com