عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت قرمز کشور

عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت قرمز کشور
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: عشایر کشور در تولید مواد پروتینی و گوشت قرمز کشور نقش نخست را دارند.
کرم علی قندالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری کشور در نشست خبری در اهواز گفت: عشایر با داشتن 24میلیون راس دام معادل 28درصد دام سبک کشور و در اختیار داشتن چهار درصد دام سنگین، سالیانه به تنهایی 25درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می کنند.
وی گفت: عشایر 32میلیون هکتار مرتع معادل یک سوم مراتع کشور ، و چهار درصد زمین های کشاورزی رااختیار دارند.
وی به تولید 35درصدی صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری اشاره کرد و افزود: همه عشایر کشور در تعاونی های عشایری و صندوق توسعه بخش کشاورزی عضویت دارند که خدمات رسانی به عشایر از طریق این تشکل ها صورت می گیرد.
قندالی با اشاره به برنامه این سازمان برای توانمند سازی عشایر گفت: در برنامه ششم توسعه،دولت سه هزار و 200میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته، که این اعتبار می تواند به افزایش توانمندسازی عشایر و افزایش تولید ناخالص کشور منجر شود.
وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت ، هم اکنون 95درصد جامعه عشایری دفترچه درمانی در اختیار داشته و 54درصد جمعیت آنان به خانه های بهداشت دسترسی دارند.
رییس سازمان امور عشایری کشور به خسارات وارده به عشایر کوچ رو در مناطق قشلاقی خوزستان اشاره کرد و افزود: هنوز میزان دقیق خسارات وارده برآورد دقیق نشده، ولی دولت بخشی از این خسارات را از طریق تسهیلات جبران خواهد کرد.
قندالی به تقویم کوچ عشایر ساکن در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و نبود رویش مناسب مراتع، امسال کوچ عشایر به مناطق ییلاقی 15روز زودتر انجام می شود چون ظرفیت چرای دام در مناطق قشلاقی به شدت محدود شده است.
استان خوزستان در موقع قشلاق هرساله میزبان عشایر هفت استان اصفهان ، لرستان ، ایلام ، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه وبویر احمد، همدان و کرمانشاه است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com