عشایر تولید کننده 25 درصد گوشت قرمز اصفهان

عشایر تولید کننده 25 درصد گوشت قرمز اصفهان
مدیر امور عشایر استان اصفهان گفت: عشایر با کمترین جمعیت حدود 25 درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند، چرا که مالک یک سوم دام‌های استان اصفهان هستند.
علی محمد یوسفی باصری روز گذشته (سه شنبه) در جمع خبرنگاران در روستای رامشه بخش جرقویه اظهار کرد: در حال حاضر عشایر، حدود یک و دو دهم درصد جمعیت استان را با تعداد پنج هزار و 300 خانوار تشکیل می‌دهند، اما با وجود همین رقم اندک حدود 25 درصد از گوشت قرمز استان را تولید کرده و مالک یک سوم دام‌های استان هستند.
وی با بیان اینکه 9 هزار و 605 خانوار عشایری در کل استان اصفهان زندگی می‌کنند، افزود: عشایر کوچ روی استان شامل سه گروه هستند که ایل بختیاری با جمعیت چهار هزار و 100 نفر در دو شهرستان فریدون شهر و چادگان و ایل قشقایی با جمعیت پنج هزار و 300 نفر در سه شهرستان شهرضا، سمیرم و دهاقان زندگی و کوچ می‌کنند.
مدیر امور عشایر استان اصفهان از تعداد 300 خانوار از عشایر عرب در جرقویه اصفهان خبرداد و گفت: ییلاق دو ایل بختیاری و قشقایی در استان اصفهان است، اما برای عشایر جرقویه این استان حکم قشلاق را دارد، به عبارت بهتر در فصل زمستان آنها در مراتع جرقویه هستند.
یوسفی باصری با اشاره به تولید پنج هزار و 500 تن انواع لبنیات توسط این قشر جامعه استان اصفهان، ادامه داد: حدود دو میلیون راس دام در عرصه‌های مراتع به ویژه در غرب و جنوب غرب استان در مالکیت عشایر است و آنها دارای پروانه یک میلیون و 250 هزار هکتار از مراتع هستند.
وی اظهار کرد: کل اراضی زیر کشت عشایر 22 هزار هکتار است که فقط در 16 هزار هکتار آن کشت و زرع شده و سالانه 42 هزار تن محصول مانند گندم، جو و ... از آن برداشت می‌شود و علاوه بر این سالانه 95 هزار تن محصولات باغی نیز توسط عشایر تولید می‌شود که برای نمونه می‌توان گفت که یک سوم باغات سیب سمیرم متعلق به همین گروه است.
مدیر امور عشایر استان اصفهان از تولید سالانه 25 تن عسل در مناطق عشایری به خصوص در شهرستان‌های غربی استان خبرداد و گفت: این قشر سالانه 24 هزار و 500 قطعه صنایع دستی اعم از گلیم، قالی و قالیچه و... تولید می‌کنند.
عشایر جرقویه‌ 350 هزار هکتار مرتع دارند
یوسفی باصری درباره ایل عرب جرقویه گفت: دحدود یک هزار و 384 خانوار عشایری اعم از ساکن و کوچ رو سهامداران شرکت تعاونی جرقویه هستند که بیش از 300 خانوار آنها از مرتع چرا برخوردارند و قشلاق آنها فریدن و چهارمحال است.
وی ابا اشاره به 126 هزار راس دام عشایر عرب جرقویه، افزود: حدود 350 هزار هکتار مرتع در دو بخش جرقویه سفلی و علیا و هم‌چنین سه هزار هکتار اراضی کشاورزی در اختیار این قوم قرار دارد، اما به دلیل خشکسالی فقط سالانه در یک هزار هکتار آن محصولاتی مانند گندم و جو کاشته می‌شود.
تاسیس اولین فرهنگسرای عشایری کشور در اصفهان
مدیر امور عشایر استان درباره نمایشگاه‌های عشایری اظهار کرد: اولین فرهنگسرای عشایری کشور در اصفهان و در میدان امام علی احداث می‌شود که طرح آن نیز توسط معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان ارایه شده است.
یوسفی باصری با یادآوری اینکه در دو استان لرستان و فارس موزه‌های عشایری وجود دارد، گفت: البته در تهران نیز خانه عشایر تاسیس شده، اما فرهگسرای خاص این قشر جامعه در اصفهان احداث می‌شود.
وی درباره صنایع دستی عشایری خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولان میراث فرهنگی استان همکاری خوبی برای برپایی نمایشگاه نشان ندارند، حال آنکه تولیدات صنایع دستی عشایری در جشنواره میراث ناملموس جایگاهی خاص داشت.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com