عشایر ایلام تولیدکننده اصلی گوشت قرمز در غرب کشور

عشایر ایلام تولیدکننده اصلی گوشت قرمز در غرب کشور
عشایر استان ایلام هم اکنون با تولید هفت هزار و 200 تن گوشت قرمز در سال به عنوان قطب اصلی تولید گوشت قرمز در غرب کشور محسوب می شوند.
وجود ظرفیتهای مناسب برای توسعه دامداری و تولید فرآوده های دامی در استان ایلام باعث شده این استان یکی از قطبهای اصلی تولید فرآوده های دامی در کشور باشد و هم اکنون این استان در تولید گوشت قرمز، تولید شیر، پشم و... قطب مهمی در کشور و غرب کشور محسوب می شود.
بدون شک نقش اصلی در تولید فرآورده های دامی را عشایر استان ایلام بر عهده دارند و این قشر زحمت کش بار اصلی تولید را بر دوش می کشند که باعث شده بخش مهمی از نیازهای جامعه برطرف شوند و مردم بدون دغدغه برای تامین نیاز خود زندگی کنند.
نقش عشایر همیشه در چرخه تولید در کشور نادیده گرفته شده و اگر به خوبی در این بخش سرمایه گذاری شود بخش مهمی از نیازهای کشور توسط عشایر تامین می شود چراکه ظرفیتهای بزرگی بین عشایر وجود دارد که برای مسئولان ناشناخته است.
تولید گوشت قرمز به عنوان یکی از مهمترین نیازهای کشور ما امروز توسط عشایر استان ایلام به خوبی انجام می شود به طوری که عشایر استان سالانه بالغ بر هفت هزار و 200 تن گوشت قرمز تولید می کنند و این تولید به تمام نقاط کشور ارسال می شود.
ایلام قطب اصلی تولید گوشت قرمز در کشور
علی سلیمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام اظهار داشت: عشایر استان ایلام توانایی های بسیار بالایی در تولید فرآوده های دامی و دیگر محصولات دارند که باعث شده این استان به یک قطب در بحث فرآوده های دامی تبدیل شود.
وی بیان داشت: یکی از طرحهایی که از سالهای گذشته در استان اجرایی شده بحث تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری استان ایلام بوده است که این این طرح با موفقت اجرا شد و تاثیرات مثبتی نیز از خود بر جای گذاشت.
سلیمی افزود: این طرح با استفاده از منابع ملی برای افزایش تولید و کمک برای تامین نیازهای گوشتی کشور صورت گرفته و به خوبی نیز جواب داده است و باعث منابع درآمدی برای خود عشایر نیز شد که تاثیر مثبتی در رفاه زندگی عشایر داشته است.
این مسئول تصریح کرد: اداره امور عشایری استان ایلام در سالهای قبل با ایجاد امکانات لازم برای عشایر استان سعی داشته زمینه تولید بیشتر گوشت قرمز را در استان فراهم کند.
مدیر کل امور عشایری استان تصریح کرد: 65 درصد دامهای استان ایلام متعلق به عشایر است و به همین دلیل سرمایه گذاری برای تولید فرآوده های دامی به خصوص گوشت قرمز ضروری و امری اجتناب ناپذیر است.
سلیمی افزود: تولید هفت هزار و 200 تن گوشت قرمز توسط عشایر به ارزش 165 میلیارد تومان خود گواه نقش مهم عشایر در تولید گوشت قرمز در کشور است که این میزان تولید بخش مهمی از نیازهای جامعه را تامین می کند.
ارائه خدمات بیشتر برای تولید بیشتر
وی افزود: یکی از مباحث مهم برای توسعه خدمات رسانی به عشایر استان بحث بازسازی راه های ارتباطی عشایری استان است که این مهم طی سالهای اخیر به طور جدی در دستور کار قرا گرفته تا عشایر مشکل رفت و آمد نداشته باشند.
سلیمی بیان داشت: به همین منظور هم اکنون دو هزار و 200 کیلومتر راه عشایری در استان وجود دارد که سالانه مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد تا عشایر به راحتی بتوانند جابجا شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 90 درصد راه های عشایری استان ایلام بازسازی شده است و در سال جاری این میزان به 100 درصد می رسد که این مهم باعث افزایش خدمات به عشایر می شود.
وی افزود: حل مشکلات عشایر استان ایلام از جمله راه و آبرسانی با توجه به خشکسالی های اخیر، دو اولویت مهم در استان است.
سلیمی ادامه داد: بدون شک ارائه خدمات به عشایر موجب تولید بیشتر از سوی این قشر زحمت کش می شود.
وی بیان داشت: علاوه بر تولید گوشت قرمز در بین عشایر استان ایلام دیگر فرآوده های مهم دامی و صنایع دستی در بین عشایر تولید می شود که در سطح کشور بسیار معروف هستند.
مدیر کل امور عشایری استان ایلام بیان داشت: عشایر استان ایلام با تولید شیر، پشم، کشک، دوغ و..بخش مهمی از نیازها استان را بر طرف می کنند که البته تولید روغن محلی یکی از شاخص های عشایر استان است که در کشور طرفداران زیادی دارد.
وی بیان داشت: روغن محلی عشایر استان از مرغوبیت و کفیت بالایی برخوردار است و در غرب کشور بسیار معروف است که به عنوان سوغات استان نیز شناخته شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com