عرضه فلّه شیرخام به معنای توزیع بیماری بین مردم است

عرضه فلّه شیرخام به معنای توزیع بیماری بین مردم است
در حالی که تلاش کارشناسان بهداشتی و مواد غذایی این است که سهم حدود ۵ میلیون تن از ۹ میلیون تن شیرخام کشور که وارد چرخه صنعت و فرآوری می‌‌شود باید افزایش یابد، اما معاون سازمان دامپزشکی از عرضه فلّه‌ای شیرخام در خراسان خبر می‌دهد.
کارشناسان بهداشتی بارها اعلام کرده‌اند، شیر به عنوان یک ماده غذایی مفید همانقدر که برای بدن انسان مفید است، محیط بسیار مناسبی برای رشد انواع و اقسام میکروب به شمار می‌رود.
به گفته کارشناسان، شیر که از پستان گاو دوشیده می‌شود، اگر گاو سالم باشد، با بار میکروبی صفر و کاملاً استریل است، اما این ماده مفید غذایی به محض اینکه 4 دقیقه در معرض هوای آزاد قرار گیرد، بار میکروبی آن تا پانصد هزار در سی سی افزایش می‌یابد و اگر به مدت بیش از آن در معرض هوا قرار گیرد، بار میکروبی شیر از میلیون واحد نیز می‌گذرد.
با این وجود در حالیکه به عنوان یک شهروند شاهد هستیم بسیاری از مغازه‌های خواروبار فروشی در پایتخت فقط شیرهای خمره‌ای را در یخچال نگهداری و شیرهای پلاستیکی را در سبد جلوی مغازه و در معرض باد ، آفتاب ، گرما و سرما قرار می‌دهند، چون به اعتقاد خودشان، برایشان صرفه اقتصادی ندارد که شیر پلاستیکی را در یخچال نگهداری کنند.
در حالی که باید کارشناسان و ناظران بهداشت و محیط‌ زیست و یا شورای اصناف در این امر نظارت جدی داشته باشند و با متخلفان برخورد کنند که خریداران شیرهای پلاستیکی معمولاً از قشر با درآمد پایین جامعه هستند، اما حقوق آنها رعایت نمی‌شود و شیرهای در کیسه پلاستیکی و در معرض هوای آزاد خریداری می‌کنند که به جای حفظ سلامتی باعث بیماری آنها می‌شود.
دراین شرایط محسن مشکوه، معاون سازمان دامپزشکی از اجرای طرح آزمایشی عرضه شیر به صورت فله‌ای در استان خراسان خبر می‌دهد که این مسئله به معنای آغاز یک سیر عقب‌گرد و قهقرائی است که نظارتی بر آن نخواهد بود و در آینده انواع و اقسام بیماری های با منشاء دام و فراورده لبنی در مردم پدیدار می‌شود.
البته در گذشته و در محیط‌های روستایی که دارای آب و هوای پاک و تمیز بوده و تراکم جمعیت مانند شهرها نبوده است، شیر و فرآورده‌های آن به صورت فله‌ای نگهداری و فرآوری می شد و مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شد، اما در شهرها که با انواع و اقسام آلودگی آب، خاک و هوا  روبرو هستند، عرضه مواد غذایی به صورت فله‌ای و دست فروشی به ویژه شیر و فراورده‌های آن باید به طور جدی توسط مسئولان ذیربط مانند ماموران بهداشت، محیط زیست و یا شهرداری‌ها و اصناف جلوگیری شود و این وظیفه دولت است که بر سلامت مردم نظارت کند و اجازه افزایش خطرات جانی و بیماری برای شهروندان به بهانه سود اندک و زودگذر عده‌ای دلال در زمینه محصولات لبنی را ندهد.
بسیاری از کارشناسان و کارخانه های لبنی معتقدند، باید کل شیر تولیدی کشور که حدود 9 میلیون تن در سال برآورد می‌شود، از چرخه صنعت و فرآوری بگذرد و در یک محیط کاملاً بهداشتی و استاندارد ارائه شود و از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جلوگیری شود.
دامپزشکان می‌گویند از حدود 1700 نوع بیماری در جامعه انسانی، حدود 750 نوع بیماری با منشاء دامی است و از جامعه دامی بوسیله تماس انسان با محیط پررورش دام و یا استفاده از فراورده‌های دامی و گوشت و شیر منتقل می‌شود، بنابر این نظارت بر بهداشت محیط تولید و عرضه شیر و فرآورده‌های بسیار ضروری و لازم به نظر می‌رسد که این وظیفه وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط با سلامت شهروندان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com