عرضه تخم‌ مرغ‌های قیمت‌دار با چاشنی مقاومت بازار

عرضه تخم‌ مرغ‌های قیمت‌دار با چاشنی مقاومت بازار
چند سالی است که از پیشنهاد تشکل های بخش خصوصی مبنی بر اعلام قیمت مصوب بر روی تخم مرغ می گذرد اما تنها در برخی برندها و بسته بندی های خاص این موضوع رعایت می شود.
لازم به ذکر است که براین اساس قرار بود قیمت هرعدد تخم مرغ با زرده زعفرانی 330 و زرده معمولی 320 تومان محاسبه شود اما گزارش های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که این روزها درمغازه های سطح شهرهرعدد تخم مرغ با زرده معمولی به حداقل قیمت 400 تومان به فروش می رسد.
البته نباید این نکته را فراموش کرد که طی دو سال گذشته به لطف واسطه ها شاهد نوسان قیمت ها در بازار تخم مرغ بوده ایم و میزان سود عامل تعیین کننده در تاخت و تاز قیمت ها بوده است.
لازم به ذکر است که حک شدن قیمت بر روی تخم مرغ ها مطمئنا از جولان واسطه هایی  که سودهای هنگفتی را از آشفتگی بازار به جیب می زدند جلوگیری می کند.
در این راستا سید فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: از اول مهرماه طرح حک کردن قیمت بر روی تخم مرغ به صورت تشویقی آغاز شده اما متاسفانه مغازه داران و بنکداران نسبت به اجرای این طرح مقاومت کردند و از طرفی به مرغداران گفتند که با اجرای این طرح از آنها تخم مرغ خریداری نمی کنند.
وی افزود: با وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص حک کردن قیمت ها مذاکره ای داشتیم علاوه بر این پشتیبانی امور دام نیز با اصل این موضوع موافق است اما به سبب اینکه زیر ساخت های آن در کشور فراهم نیست با اجباری کردن آن موافق نیستیم.
طلاکش گفت: کار اداری حک کردن قیمت به صورت پایلوت در برخی استان ها همچون تهران ، قزوین و البرز در حال پیگیری است و در صورت انجام شدن مراحل اداری تا پایان دی ماه این طرح در این استان ها عملیاتی می شود.
دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار یاد آور شد: در واقع  قیمت تخم مرغ کف و سقفی دارد و از طرفی قیمت 320 تومانی هر عدد زرده معمولی و 330 تومانی زرده زعفرانی برای شش ماه ابتدای سال بوده که قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 3800 تومان بوده وحال با اجرا شدن طرح حک کردن قیمت  بر روی محصول هر عدد تخم مرغ با توجه به قیمت 4200 تومانی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 360 تومان تعیین شده است.
طلاکش تصریح کرد: بنده معتقدم که قیمت 400 تومانی برای یک عدد تخم مرغ در مقایسه با یک لیوان شیر که 750 تومان است زیاد نیست اما از طرفی هم با اجرای طرح حک شدن قیمت چنانچه مغازه داری بخواهد تخلف در قیمت ها انجام دهد مشمول جریمه تعزیراتی خواهد شد.
با توجه به اینکه چند سالی است از پیشنهاد طرح حک کردن قیمت بر روی تخم مرغ توسط تشکل های بخش خصوصی می گذرد اما همچنان این موضوع به سبب فراگیر نشدن آن در سطح کشور بار مالی بر دوش خانواده ها گذاشته چرا که در این میان واسطه ها و خرده فروشان در سطح بازار بیکار ننشستند و با سو استفاده از فرصت ها قیمت محصول را حسابی بر اساس سود خود بالا و پایین می کنند.
حال لازم است که مسئولان مربوطه از خواب زمستانی بیدار شوند و نسبت به تسریع هر چه سریع تر این طرح اقدام فرمایند چرا که با وجود مخارج سنگین خانوارها،  قدرت اقتصادی مردم بیش از این توان سود جویی دلالان را ندارد.
 
نظرات شما
  •  

    m.a گفت : ۹۴/۱۰/۲۷

    سلام
    درج قيمت روي تخم مرغ به دليل وزن متفاوت آن از30تا 65گرم عملي نيست واين ديدگاه كارشناسي نيست.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com