عدم رعایت بهداشتی در برخی کشورهای همسایه،جمعیت دامی کشور را تهدید می‌کند

عدم رعایت بهداشتی در برخی کشورهای همسایه،جمعیت دامی کشور را تهدید می‌کند

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مجتبی نوروزی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های آندمیک کشور است و طی سنوات گذشته نیز شاهد اپیدمی‌هایی از این بیماری در سطح کشور بودیم و از طرفی این بیماری از یک کشور به کشور دیگر می‌تواند از طریق هوا، باد، گرد و خاک، وسایل نقلیه، نیروی انسانی، تماس جمعیت دامی دو طرف مرز و قاچاق دام و برخی عوامل دیگر منتقل شود.
وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی خود را در مرزهای رسمی انجام داده و نظارت لازم را بر واردات قانونی دام از کشورهای همسایه،همواره به نحو مطلوبی به انجام رسانیده است همچنانکه در در زمینه صادرات دام زنده نیز این اقدامات را به عمل می‌آورد.
همچنین در سال گذشته سازمان دامپزشکی با استفاده از تمام توان بخش‌های دولتی و خصوصی خود در سه فاز جداگانه جمعیت دامی کشور را تحت پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار داده است، بنابراین به علت اینکه این بیماری شبیه به آنفلونزای تیپ A دارای سویه‌های مختلفی است همواره پیشگیری و افزایش سطح ایمنی دامها با موفقیت همراه نبوده و همین عامل، کنترل بیماری را در جهان با مشکل مواجه ساخته است.
نوروزی در ادامه‌، گفت: این سازمان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری در منطقه خاورمیانه و قفقاز اقدام به اجرای پروژه مشترکی با اتحادیه اروپا در جهت ریشه کنی بیماری کرده که دو فاز آن طی شده و فاز سوم مهار بیماری،در حال عقد موافقتنامه است.
به گفته وی، در این راستا آزمایشگاه‌های تخصصی دامپزشکی در استان‌های در معرض خطر راه اندازی شد و مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرکز بین‌المللی تشخیص بیماری‌ها،شناخته شده است. از سوی دیگر، با تقویت توان مالی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی میزان تولید واکسن تب برفکی بیش از 2.5 برابر سال گذشته شده و امید است در سال جاری به سقف 50 میلیون دز برسد و در اختیار اکیپ های مایه‌کوب دولتی و خصوصی سازمان دامپزشکی قرار گیرد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com