عاملان توزیع حاضر به مشارکت نیستند

عاملان توزیع حاضر به مشارکت نیستند
پس از تاخیر سه ماهه از زمان آغاز سال تحصیلی و با گذشت بیش از یک ماه از نواختن زنگ شیر در مدارس استان، وعده اجرای این طرح از 17 دی ماه نیز محقق نشد تا دانش آموزان اردبیلی همچنان در حسرت نوشیدن شیر مدرسه باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت 4 ماه از آغاز سال تحصیلی و با وجود وعده های مکرر آموزش و پرورش استان اردبیل مبنی بر توزیع شیر در مدارس این بار نیز برخلاف آخرین وعده داده شده شیر به مدارس نرسید.
توزیع شیر که از چند سال پیش در قالب طرح ملی و در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی مدارس دخترانه و پسرانه اجرا می شود، امسال با مشکلات عدیده ای مواجه شده و در حالی که سال تحصیلی از نیمه گذشته تحقق آن همچنان با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.
این طرح وزارت آموزش و پرورش در راستای نهادینه کردن فرهنگ مصرف شیر و کمک به تغذیه کودکان از چند سال پیش با توزیع بسته های شیر برای مصرف دانش آموزان در دوره های پیش دبستانی، مهدهای کودک، مدارس دولتی، غیر انتفاعی و مراکز بهزیستی وابسته در مقاطع ابتدایی و راهنمایی برای دختران و پسران آغاز شده است.
پیش از این مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در پاسخ به گزارش مهر از عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی برای توزیع شیر در مدارس استان خبر داده و تاکید کرده بود تا دهم دی ماه در اکثر مدارس و تا 17 دی ماه در تمام مدارس استان شیر توزیع خواهد شد.
عاملان توزیع حاضر به مشارکت نیستند/بخش خصوصی: پول نمی دهند
احمد محمود زاده - مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل - با صراحت اعلام کرده بود که شرکت خصوصی برای توزیع شیر در مدارس مشخص شده و توزیع آن از 17دی در تمامی مدارس استان اعم از دولتی و غیر دولتی انجام خواهد شد.
اما امروز پس از گذشت 10 روز از تاریخ وعده داده شده و عدم توزیع شیر در مدارس استان، پیگیری خبرنگار مهر از مسئولان آموزش و پرورش استان اردبیل با این پاسخ همراه شد که شرکت مورد نظر حاضر به همکاری نشد و شیری در مدارس توزیع نمی شود.
از سویی تحقیقات و گفتگو با برخی از عاملان توزیع و شرکتهای مواد غذایی فعال در اردبیل نشان داد مشارکت کنندگان در مناقصه های پیشین به علت عدم دریافت طلبهای خود که برخی از آنها تاکنون نیز موفق به وصول نشده اند هیچ تمایلی به همکاری مجدد در این طرح ندارند.
10 میلیارد ریال اعتبار روی هوا
این در حالی است که به گفته مدیران آموزش و پرورش استان امسال اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص یافته و این اعتبار نیز به استان ابلاغ شده که با عدم تحقق طرح توزیع شیر هم اکنون پا به هوا مانده است.
بسیاری از والدین دانش آموزان استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز بی اعتمادی از انجام نشدن طرح توزیع شیر و سایر طرحهای رفاهی و خدماتی برای بچه ها، به تمامی خانواده ها توصیه کردند که خود به فکر تغذیه کودکانشان باشند و به این طرحها دلخوش نکنند.
امین باقری یکی از این والدین با ابراز تعجب از عدم توزیع شیر در مدارس، دلایل ارائه شده از سوی مسئولان را ناکافی خواند و یادآور شد: در حالی که در اکثر مواقع تاخیر در اجرای طرحها به دلیل عدم تخصیص اعتبار نسبت داده می شود اما اعتبار این طرح پیش از این واگذار شده و نباید دنبال بهانه بود.
وی عنوان کرد: با وجود اعلام اختصاص اعتبار 10 میلیارد ریالی در اجرای طرح توزیع پوشاک و تغذیه رایگان در مدارس محروم و روستایی انتظار می رفت این طرح حداقل در مدارس محروم  به اجرا در آید که به نظر می آید تنها اعتبار در اجرای موفق یک طرح ملاک نیست.
این شهروند با ابراز نگرانی از رشد بی اعتمادی عمومی نسبت به وعده های مسئولان تصریح کرد: با این تعلل و وعده های توخالی برای اجرای اینگونه طرحها فقط دانش آموزان متضرر می شوند و بهتر است اولیا و مربیان خود به فکر دانش آموزان باشند.
به گفته وی یکی از دلایل استقبال والدین از طرح توزیع شیر، تشویق دانش آموز در مدرسه ایجاد فضای پر نشاط و رقابتی در نوشیدن شیر است که باعث می شود دانش آموزان با اشتیاق شیر را بنوشند اما امسال با وجود تاخیرهای متعدد اجرا نشد.
ایجاد بی اعتمادی با وجود تاکید به مشارکت والدین
باقری همچنین با ابراز تاسف از بی توجهی برخی مسئولان نسبت به عدم تحقق وعده های ارائه شده اظهار داشت: اگر این فرهنگ که تا حصول اطمینان کافی از اجرای طرحها قولی به شهروندان داده نشود، در میان مسئولان نهادینه شود بسیاری از  عرفهای مخرب اخلاقی از بین می رود.
وی، عدم تحقق وعده های مسئولان را به ویژه در زمینه های آموزشی به دلیل فراگیری و زیربنایی بزرگترین عامل ایجاد بی اعتمادی در بین خانواده ها عنوان کرد و یادآور شد: به نظر می رسد با وجود این بی اعتمادی توقع مشارکت و همکاری از والدین و خانواده ها در طرحهای آموزشی و پرورش نا به جا است.
توزیع شیر در مدارس نیز که بنا به اظهارات مسئولان اداره کل آموزش و پرورش به 70 وعده شیر تا پایان سال تحصیلی کاهش یافته است، تضمینی برای اجرای آن نشد و دانش آموزان را بویژه در مناطق محروم چشم انتظار پاکتهای شیر گذاشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com