ظرفیت ها و چالش های صنعت مرغداری درمازندران

ظرفیت ها و چالش های صنعت مرغداری درمازندران
»  اتحادیه مرغداران حاضر به امضای تفاهم‌نامه ارزانی نیست
»  قیمت‌های دستوری مرغ تنها روی کاغذ
با توجه به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران به طور میانگین سالانه 5 درصد افزایش یافت و این در حالی است که در مصرف تخم مرغ شاهد افزایش 7/2 درصدی هستیم .
هم اکنون سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور 23 کیلو گرم و تخم مرغ 10 کیلو گرم است .
بر اساس همین آمار بیش از یک میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ و 700 هزار تن تخم مرغ یکسال گذشته در ایران تولید شد .
اما مازندران به عنوان تنها استان دارای چرخه کامل تولید طیور به ویژه مرغ چه جایگاهی در این باره در کشور دارد ؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید گوشت مرغ در استان را نزدیک به 200 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: با وجود مشکلاتی مانند تأمین نهاده ها ، تولیدات این بخش 15 درصد افزایش یافت .
عظیمی تولید تخم مرغ در استان را 14هزار تن دانست و افزود : در تولید جوجه یک روزه نیز مازندران به رقم 286 میلیون قطعه در سال رسیده است .
به گفته این مقام مسئول ، مازندران در تولید جوجه یک روزه ، مرغ و تخم مرغ به ترتیب رتبه های نخست ، دوم و چهارم کشور را به خود اختصاص داده است .
اما با این وجود مدتی است مرغداران و تولید کنندگان این بخش در مازندران از اوضاع چندان راضی نیستند .
میرابی از مرغداران بابل بزرگترین مشکل خود را کمبود نهاده ها و سختی تهیه برخی داروها دانست و گفت : این مسائل به ویژه در 6 ماه گذشته رکود 2 سالن از 5 سالن مرغداری را به دنبال داشت .
آقاجان نژاد دیگر مرغداری است که افزایش قیمت سوخت ، کاهش سهمیه سوخت و کمبود نهاده ها به ویژه کنجاله سویا و ذرت را از مسائل خود برشمرد . مسائلی که این روزها در سراسر کشور نیز به چشم می خورد .
هادی زاده رئیس کمیسیون کشاورزی و دامپروری اتاق بازرگانی مازندران نیز اختصاص ندادن تسهیلات سرمایه ای برای ساخت یا تکمیل واحدها ، نوسانات شدید قیمت نهاده ها و پایین بودن مدت باز پرداخت تسهیلات حمایتی را از مشکلات تولید کنندگان گوشت مرغ در استان برشمرد و گفت : تشکل های استانی توان واردات نهاده ها را ندارند و این مسئله بر مشکلات افزوده است .
وی با اشاره به افزایش 95 درصدی قیمت تخم مرغ و نزدیک به 2 برابری قیمت مرغ در سه ماه گذشته افزود : سیاست های کاملاً اشتباه مسئولان وزارتخانه ، اعلام آمار نادرست تولیدات ، از مسئولان استان ، بی ثباتی مدیریتی و سودجویی برخی از بازاریان ، عوامل اصلی گرانی ها است .
عابدینی مدیر عامل شرکت پشتیبانی دام و طیور استان هم با دفاع از عملکرد مسئولان سازمان صنعت و معدن و تجارت ، تناقض های آماری جهاد کشاورزی و تحریم ها را از عوامل بروز مشکلات برای مرغداران اعلام کرد .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در توصیف اوضاع سرمایه گذاری و بازار تولید مرغ در استان ، میزان سرمایه گذاری در صنایع مرغ مازندران را به اندازه 5 درصد دیگر واحدهای صنعتی و کشاورزی اعلام کرد .
نگهدار با اشاره به تأمین بخشی از نیازها پایتخت به گوشت مرغ و صادرات روزانه 300 تن از این محصول به تهران افزود : برای ادامه فعالیت مفید در این بخش ورود جدی تر بخش دولتی و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی ضروری است زیرا هیچ یک به تنهایی نمی توانند موفق باشند .
با توجه به فعالیت بیش از 2 هزار واحد تولید مرغ گوشتی ، 170 واحد مرغ مادر و 10 واحد تولید مرغ اجداد و زیر مجموعه هایی مانند 40 واحد تولید تخم مرغ ، 50 واحد تولید جوجه یک روزه و 16 واحد کشتارگاه صنعتی و نیز فعالیت تنها واحد تولید مرغ لاین کشور (نژاد
خاصی از مرغ گوشتی )در مازندران به نظر می رسد این استان از ظرفیتهای بالقوه فراوانی در این بخش برخوردار است اما به دلیل مسائلی که مطرح شد نمی توان آینده روشنی پیش روی این صنعت دید.



 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com