طیف گسترده اقدامات سازمان دامپزشکی برای مبارز با کرونا

طیف گسترده اقدامات سازمان دامپزشکی برای مبارز با کرونا
کشورعربستان یکی از کانون های اصلی ویروس کرونا به شمار می رود، با ورود حجاج شایعاتی در خصوص احتمال شیوع بیماری سارس که عامل آن ویروس کرونا می باشد بر سر زبان افتاده است. کارشناسان معتقدند مخزن احتمالی این بیماری برخی حیوانات همچون شتر بوده، به همین جهت و با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی کشور عهده دار پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام است، حتی با فرض شایعه بودن این احتمال، وظایف سنگینی را متوجه این سازمان می کند.
دکتر مهدی خلج – رئیس سازمان دامپزشکی کشور- در این باره به خبرنگار ITPNews، گفت: اولین مورد از بیماری سارس در سال 2012 در عربستان دیده شد و اکنون بیش از 26 کشور آلوده به ویروس کرونا می باشند و گفته می شود که احتمالا از خفاش به شتر و سپس به انسان منتقل شده است.
وی افزود: با وجود اینکه سازمان جهانی بهداشت ، سازمان جهانی بهداشت دام و FAO معتقد هستند که برای اظهار نظر قطعی و معرفی شتر به عنوان مخزن اصلی ویروس کرونا زود است و این ادعا نیازمند مطالعات بیشتری دارد تا مخازن، راه انتقال و چگونه انتقال ویروس تعیین شود؛ اما در شرایطی که برای کشور ما به وجود آماده باید با احتیاط عمل شود.
خلج اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیش از 18 ماه است که از سازمان دامپزشکی خواسته تا برای جلوگیری از احتمال انتقال ویروس کرونا از شتر به انسان اقدامات لازم را انجام دهد و این سازمان نیز سریعا وارد عمل شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری اساسا در شتر هیچ علائمی بالینی نداشته و فقط به احتمال اینکه هر شتر می تواند مخزن انتقال ویروس به انسان باشد، سازمان دامپزشکی طیف گسترده از فعالیت ها را برای پیشگیری از این بیماری انجام داده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این سازمان گفت: این اقدامات شامل نمونه برداری از شترهای بومی داخل کشور بود که به هیچ عنوان آلودگی به ویروس کرونا در آنها دیده نشد، اما مواردی از آلودگی به این ویروس در شترهای که از کشور پاکستان وارد کشور شده بودند تائید شد.
 خلج ادامه داد: اقدام بعدی سازمان دامپزشکی توقف ورود شتر از مرزها به داخل کشور و همچنین جلوگیری از حمل و نقل این حیوان از استان های جنوب شرقی به سایر استان ها بود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: برای عملی شدن این اقدامات هزینه های زیادی خرج شده و کارهای بسیاری نیز به گردن ما مانده است .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com