طی انجام طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از بخش کشاورزی حمایت شود

طی انجام طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از بخش کشاورزی حمایت شود

یک متخصص علوم دامی گفت: انرژی، نفت، گاز، برق و آب از سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شوند که متاسفانه به دلیل ارزان بودن، هیچ کس ارزش آن‌ها را در بخش صنعت و دامپروری نمی‌داند.
دکتر غلامرضا قربانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود، در عین حال اظهار کرد: زمانی که برای انرژی و آب مصرفی بهای چندانی پرداخته نمی‌شود، قطعا به آسانی هدر می‌روند.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: در حال حاضر هزینه‌های آب و گاز مصرفی سهمی در مخارج زندگی ما ندارد. هرچه دولت تلاش می‌کند از آبیاری‌های قطره‌ای و بارانی استفاده کند، میزان زمین‌های تحت این آبیاری جدید اساسا عددی نیست چراکه هزینه آب و برق پرداخت نمی‌شود.
وی افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها ممکن است در ابتدا افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد، اما در درازمدت همه نسل‌ها از پیامد‌های مثبت آن بهره‌مند می‌شوند.
قربانی تصریح کرد: بخش کشاورزی و گاوداری صدمات زیادی را به محیط زیست می‌زند. این محیط زیست متعلق به همه است، در حالی که با بهینه مصرف نکردن سیستم‌ها هیچ کنترلی بر روی آن‌ها نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طی انجام طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید از بخش کشاورزی حمایت شود اما این حمایت‌ها قطعا در درازمدت قابل انجام نیست. از این رو کشاورز، دامدار و گاودار باید یاد بگیرد تولید خود را افزایش دهد.
به گفته‌ی وی، با هزینه‌های ارزان کارگر،‌ نفت، آب و گاز، قیمت‌های تمام شده شیر و گوشت کمتر از کشورهای اروپایی نیست و ضرر این مساله تنها به مردم می‌رسد، در حالی که کشاورز و دامدار باید تولید اقتصادی داشته باشد.
قربانی با بیان اینکه نسبت به سایر کشورها از ژنتیک و غذا مدیریت و استفاده بهینه‌ای نشده است، گفت: در حال حاضر از همان گاو هلشتاین نیز نمی‌توانیم مقدار شیر لازم را برداشت کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com