طرح ویژه دامداران برای هدفمندی یارانه‌ها و دستور رئیس جمهور

طرح ویژه دامداران برای هدفمندی یارانه‌ها و دستور رئیس جمهور

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر بخش دامپروری گفت: اتحادیه دامداران به عنوان نماینده دامداران طرحی در مورد هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر منفی آن بر تولید شیر و گوشت در 5 صفحه تدوین و آماده کرده و به دولت ارائه کرده و هم به رئیس جمهور و هم وزیر جهاد کشاورزی تقدیم شد. رئیس جمهور هم به وزیران اقتصاد، بازرگانی و جهاد کشاورزی جهت اقدام همزمان در مورد خرید تضمینی شیر و گوشت دستوراتی ارائه کرده است.
وی افزود: در حال حاضر در تولید شیر خام به جهت افزایش بیش از تقاضای کارخانه‌ها بحران وجود دارد و کارخانه‌های فرآوری شیر قادر به جذب کل شیر تولید شده نیستند و توازن عرضه و تقاضا در سمت افزایش عرضه بهم خورده است.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران افزود: کارخانه‌ها ظرفیت تحویل شیر خام را 20 درصد کاهش داده‌اند که از آبان ماه سال جاری شروع شده و در حالی که ظرفیت عملی جذب کارخانه‌ها 5.4 میلیون تن برآورد می‌شود، اما 20 درصد آن یعنی حدود یک میلیون تن کاهش یافته و در حال حاضر فقط 4.5 میلیون تن شیر دامداران را تحویل می‌گیرند، این در حالی است که طبق گفته خود کارخانه‌داران ظرفیت نصب شده(ظرفیت اسمی) کارخانه‌های فرآوری شیر بیش از 9 میلیون تن برآورد می‌شود.
سلطانی سروستانی افزود: نامه اتحادیه دامداران به وزیر جهاد کشاورزی نیز تقدیم شده که در آن درخواست شده به استناد قانون خرید تضمینی محصولات اساسی از جمله شیر و گوشت مصوب 1368 با خرید تضمینی این محصولات از دامپروران حمایت شود.
وی همچنین خواستار اجرای قانون نظام جامع دامپروری کشور که به تازگی تصویب شد و گفت: هنوز مرکب این قانون خشک نشده و خرید تضمینی شیر و گوشت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران در مورد وضعیت تولید شیر خام از اول انقلاب اسلامی تاکنون گفت: در ابتدای انقلاب 20 درصد کارخانه‌های موجود شیر خام را توسط دامداران تامین می‌شد و مابقی 80 درصد خوراک آنها از محل واردات شیر خشک و مخلوط کردن با آب تأمین می‌شد.

تحویل شیر خام با کدخدا منشی
سلطانی سروستانی افزود: در حال حاضر روند افزایش دریافت شیر خام توسط کارخانه‌ها تا سال 75 ادامه داشت که در آن سال عرضه و تقاضا به نقطه سر به سر رسید و از آن به بعد در فصل بهار با توجه به افزایش طبیعی میزان تولید شیر مقداری بحران ایجاد می‌شد و شیر مازاد کارخانه‌ها به روش کدخدا منشی در استان‌ها و با هماهنگی استانداری‌ها و جهاد کشاورزی تحویل گرفته می‌شد.
وی افزود: متأسفانه بحران تحویل شیرخام در سال گذشته از عید به بهمن ماه 87 منتقل شد که مازاد شیر خام مشاهده و کارخانه‌ها قادر به جذب شیر نبودند.
سلطانی افزود: با توجه به اینکه شیر کالای فاسد شدنی است، سال گذشته از بهمن ماه مشکلاتی ایجاد شد که باعث نارضایتی دامداران و در نهایت تجمع مقابل وزارت بازرگانی و افزایش تعرفه واردات شد و وزیر قبلی جهاد کشاورزی دستور داد برای حمایت از دامداران روزانه هزار تن شیر خام خرید و تبدیل به شیر خشک و پنیر شود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران افزود: امسال در بهار تا مرداد ماه فشار و بحران بر روی دامداران وجود داشت که اواخر مهر و شهریور این بحران رها شده و از آبان ماه مجدداً خود را نشان داد که رشدی معادل 8 تا 9 درصد در تولید شیر خام مشاهده شد، زیرا زاد و ولد گام و تعدد گاوهای مولد بیشتر شد.
سلطانی افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم برای فرآورده‌های لبنی کاهش پیدا کرده کارخانه‌ها قادر به فروش محصول نیستند، لذا دامداران درخواست‌هایی ارائه کردند که یکی از آنها خرید تضمینی شیر و گوشت بود و همچنین برای حل مشکل مصرف‌کننده پیشنهاد داده شد، یارانه نقدی به تولید‌کننده پرداخت شود.
وی افزود: دولت بابت تولید هر کیلو شیر خام باید یارانه به دامدار پرداخت کند و این پیشنهاد تقدیم رئیس جمهور شد که ایشان دستور داد معاونان وی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند. در این راستا کارگروهی تشکیل شده که قبل از ایجاد بحران مسئله حل شود.
وی افزود: در کارگروه یاد شده در بخش معاونت اقتصادی زیرمجموعه معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شده که اعضای این کارگروه دو نفر نماینده دامداران شامل بنده و دو نماینده تشکل‌های فرآوری شیر، انجمن و اتحادیه لبنیات، نماینده وزارت بازرگانی ،‌اقای مفتح، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده معاونت امور دام و یک نفر از معاونت اقتصادی در کارگروه حضور دارند.
سلطانی سروستانی در مورد تولید شیر خام گفت: طرح اصلاح الگوی مصرف در سال جاری تهیه شده که اجرای آن لزوماً به معنای کاهش مصرف نیست، زیرا در برخی موارد مانند روغن نباتی و قند که مصرف سرانه در دنیا اول است، باید کاهش یافته اما از طرف دیگر مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های لبنی باید افزایش پیدا کند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران خاطر نشان کرد: طی برنامه 5 ساله مصرف سرانه لبنیات از حدود 118 کیلوگرم کنونی باید به 160 کیلوگرم افزایش یابد که در این 5 سال باید 40 کیلو به این سرانه اضافه شود.
وی افزود: روند تولید رو به جلو و افزایشی است اما باید به فکر قدرت خرید مصرف کننده باشیم و مصرف سرانه افزایش پیدا کند.
سلطانی سروستانی در مورد قانع بودن کارخانه‌های فرآوری به سود کمتر گفت: از نظر اقتصادی سود کمتر در فروش حجم بیشتر کالا خود منجر به سود بیشتر خواهد شد و در حال حاضر اگر دامدار از تولید هر کیلوگرم شیر 6 تا 7 درصد سود ببرد باید شیر خام را بیش از 500 تومان به فروش رسانند، اما در حال حاضر بین 400 تا 430 تومان عرضه می‌کند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران افزود: اگر دولت فکر جامعی برای دامداران نداشته باشد، بر اثر کاهش مصرف لبنیات بیماری و کاهش قد و پوکی استخوان در مردم ظاهر می‌شود که هزینه درمان آن به مراتب بیشتر از یارانه حمایت از دامداران خواهد بود.
سلطانی سروستانی در مورد سرانه مصرف پروتئین گفت: گوشت قرمز روزانه 30 گرم و سالی 11 کیلو باید مصرف شوند و شیر 115 کیلو در سال باید به 160 کیلوگرم افزایش یابد.
وی افزود: همه جای دنیا برای تولید شیر و گوشت یارانه پرداخت می‌شود، زیرا حفظ استقلال هر کشور به حفظ استقلال کشاورزی و دامپروری و خوراک مردم وابسته است و اگر بخواهیم خودکفایی و استقلال غذایی ایجاد شود باید از دامدار حمایت به عمل آید.
سلطانی سروستانی افزود: هر رأس گاو شیری در اتحادیه اروپا سالانه 800 تا 1000 یورو یارانه دریافت می‌کند در حالی که در ایران چنین یارانه‌ای به دامدار پرداخت نمی‌شود و دامداران پس از تحمل زیان مجبور به فروش دام‌های شیری خود می‌شوند که برای جایگزینی آن 10 تا 15 سال طول می‌کشد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران در مورد اختصاص 30 درصد یارانه نقدی به تولید گفت: در قانون هدفمندی یارانه مشخص شده 30 درصد یارانه به تولید کشاورزی و صنعت اختصاص یابد که از این رقم معلوم نیست ،چه میزان به بخش دامپروری اختصاص خواهد یافت.
سلطانی سروستانی با بیان اینکه در 7 هزار سال گذشته منبع درآمدی کشور از کشاورزی و یا صنعت بوده، گفت: زعفران و پسته و انار که مربوط به ایران بود، همچنین صنایع دستی و فرش که بهترین آن مربوط به ایران بود، توسط خارجی‌ها به تاراج رفته و امروز باید دولت حواسش را جمع کند تا کشاورزی و دامپروری به عنوان منبع لایزال تولید ثروت در کشور از بین نرود.
وی افزود: در ابتدای انقلاب برای تخم‌مرغ، شیر، برنج، شیرخشک و کره خوراکی از خارج وارد می‌شد که سیاست‌ غلطی مبنی بر دادن پول نفت و واردات غذا از خارج انجام می‌شد، اما با توجه به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر خودکفایی و تاکید اصل 43 قانون اساسی بر خودکفایی و استقلال با تلاش کشاورزان در تولید شیر و گوشت خودکفایی حاصل شده است.
وی افزود: کشاورزی و دامپروری محور توسعه کشور قرار گیرد و توسعه صنعت نیز باید بر مبنای اولویت بخش کشاورزی باشد.
وی گفت: ابتدای انقلاب کل شیر خشک، پنیر و کره و گوشت یخ‌زده، مرغ، تخم‌مرغ و برنج و سوسیس و کالباس از خارج وارد می‌شد که امروزه خودکفایی در همه این محصولات حاصل شده و در حال حاضر نباید دولتمردان به راه‌حل‌های مقطعی برای حمایت از تولید دام و طیور نباید به راه‌حل‌های مقطعی فکر کنند.
وی افزود: در حال حاضر تب برفکی در دامداری‌های استان خراسان رضوی پیدا شده که دارای جلوگیری از تلفات دام باید توسط دولت فکری شود وگرنه تولید شیر و گوشت با مشکل مواجه خواهد شد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com