طرح « شناسایی دام آلوده به تب مالت» در خراسان جنوبی اجرایی می شود

طرح « شناسایی دام آلوده به تب مالت» در خراسان جنوبی اجرایی می شود
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح « شناسایی دام آلوده به تب مالت » در خراسان جنوبی خبر داد.
علیرضا رفیعی پورصبح سه شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: اجرای این طرح نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است.
وی تأمین اعتبار طرح توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی استان را یکی از مصوبات کارگروه دانست و گفت: در صورت تأمین اعتبار، این طرح در سطح خراسان جنوبی اجرایی می شود.
رفیعی پور در توضیح  طرح « شناسایی دام آلوده به تب مالت»، بیان کرد: در راستای اجرای این طرح، تمام دام های آلوده به تب مالت طی یک دوره یک ماهه در سطح استان شناسایی و به کشتارگاه نیز منتقل می شوند.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح جامعه از وجود بیماری های دامی ایمن می شود، افزود: همچنین دام های آلوده به تب مالت از چرخه تولید نیز خارج می شوند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح در سال گذشته نیز ارائه شده اما به دلیل کمبود و عدم تأمین اعتبار به نتیجه نرسیده است.
وی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در تأمین سلامت جامعه، بیان کرد: خرید شیر خام توسط کارخانه های لبنی از دامداران یکی دیگر از مشکلات پایدار بوده که باید رسیدگی شود.
رفیعی پور با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در راستای جلوگیری از عرضه شیر خام در مراکز غیر مجاز انجام شده است، افزود: هم اکنون ۱۳ فروشگاه عرضه لبنیات با نظارت دستگاه های ذیربط، شیر خام را نیز به فروش می رسانند.
تجهیز هفت فروشگاه عرضه لبنیات به دستگاه شیر سردکن
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از تجهیز هفت فروشگاه عرضه لبنیات به دستگاه شیر سردکن در بیرجند خبر داد و گفت: این امر اقدامی بسیار مناسب در راستای عرضه شیر سالم بوده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده، عرضه شیر خام در استان طی دوسال گذشته از ۲۵ تن در روز به ۱۵ تن کاهش یافته است.
رفیعی پور با تاکید بر اینکه باید شیر کامل را جایگزین شیر فله ای کنیم، اظهار کرد: در عرضه شیر کامل در استان مشکلی وجود نداشته و فقط همت مسئولان در زمینه تبلیغ را می طلبد.
وی با اشاره به پایش سرمی تب مالت در دام، بیان کرد: از آغاز پایش، از ۶۹۱ دام در سراسر استان نمونه برداری شده و از این تعداد ۶۱۹ دام نیز سالم بوده اند.
رفیعی پور از سلامت ۹۰ درصدی دام های استان خبر داد و افزود: این آمار نشان دهنده فعالیت های شایسته دستگاه ها ذیربط و انجام واکسیناسیون به موقع دام ها است.
کاهش ۵۷ درصدی مبتلایان بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه در طی دوسال گذشته آمار مبتلایان به بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان، ۵۷ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در طول این مدت، شهرستان زیرکوه بیشترین آمار مبتلا به بیماری مشترک بین انسان و دام را داشت، افزود: تعداد این افراد در سال گذشته از ۶۰ نفر به ۱۵ نفر کاهش یافته است.
رفیعی پور ادامه داد: این نتایج، از برگزاری کارگاه های آموزشی، واکسیناسیون به موقع دام و جلوگیری از عرضه شیر فله ای حاصل شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com