ضرر روزانه چهار میلیارد تومانی مرغداران از کاهش قیمت تخم‌مرغ

ضرر روزانه چهار میلیارد تومانی مرغداران از کاهش قیمت تخم‌مرغ
با کاهش یک‌هزار و 600 تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ از نرخ مصوب، مرغداران در هر روز چهار میلیارد تومان ضرر می‌دهند.
دبیرکل کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار با اعلام این خبر گفت: فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغدار یک‌هزار و 600 تومان زیان به همراه دارد که با احتساب تولید روزانه دوهزار و 500 تن در کشور، به صنعت تخم‌مرغ در هر روز چهار میلیارد تومان خسارت وارد می‌شود.
فرزاد طلاکش افزود: بر اساس نرخ مصوب سال گذشته، هزینه تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ چهارهزار و 200 تومان اعلام شد که امروز به دوهزار و 600 تومان کاهش یافته است، در حالی که مرغداران با هزینه احمالی تورم نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت جهادکشاورزی در دولت یازدهم همکاری‌های زیادی برای حل مشکل مرغداران از قبیل تسهیل شرایط صادرات و انتقال تخم‌مرغ مازاد به بسته امنیت غذایی انجام داده‌اند، اما در مقطع فعلی بازار صادراتی کشش جذب این حجم از تخم‌مرغ تولیدشده را ندارد.
دبیرکل کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: در سال گذشته به‌طور متوسط روزانه شش کانتینر تخم‌مرغ به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود که در مقطع اخیر به‌دلیل تغییرات فصلی و کاهش میزان صادرات به‌خاطر تأمین نیاز "بسته امنیت غذایی"، این میزان به شش کانتینر کاهش پیدا کرده است.
طلاکش با اشاره به ورود فصل گرما و کاهش مصرف تخم‌مرغ در کشور و سایر کشورهای واردکننده تخم‌مرغ ایران، تصریح کرد: با کمک به افزایش نقدینگی واحدهای پاستوریزه‌سازی تخم‌مرغ می‌توان تولید مازاد مصرف را به صنایع تبدیلی برد و با ماندگاری یک سال ذخیره کرد.
وی یادآور شد: تخم‌مرغ‌های با پوست حداکثر سه ماه در سردخانه باقی می‌ماند، اما با فرآوری این محصول، ماندگاری و ارزش افزوده آن بیشترشده و برای صادرات شرایط بهتری خواهد داشت.
طلاکش تأکید کرد: 9 کارخانه تبدیلی تخم‌مرغ پاستوریزه با ظرفیت روزانه 300 تن در کشور وجود دارند که به‌دلیل مشکلات نقدینگی با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com