ضابطه‌مند شدن صدور پروانه چرا برای دامداران عرصه‌های مرتعی

ضابطه‌مند شدن صدور پروانه چرا برای دامداران عرصه‌های مرتعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: صدور پروانه چرا برای دامداران و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی در استان آذربایجان غربی ضابطه‌مند می‌شود.
علی پیرمرادی اظهار داشت: در راستای بهره‌برداری اصولی و ضابطه‌مند کردن پروانه‌های چرا مقرر شده است کارشناسان به طور دقیق با ممیزی و شمارش دام موجود هر یک از بهره‌برداران و دامداران، نسبت به صدور پروانه چرا اقدام کنند.
وی افزود: این کار باید در مهلت و زمان تعیین شده از سوی اداره کل انجام گیرد.
پیرمرادی تصریح کرد: این امر برای بالا بردن ضریب دقت و کاهش خطا است که کارشناسان امر موظف هستند با مقایسه آمار پروانه چراهای قبلی نسبت به تنظیم پروانه چرای جدید اقدام کنند.
وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که برخی از دامداران با گذشت زمان یا تغییر مکان و تغییر شغل، دامداری را رها کرده و به حرفه دیگر پرداخته‌اند ولی چون پروانه تعلیف خود را باطل نکرده‌اند گاهی سوءاستفاده‌هایی از این قبیل پروانه‌ها کرده و در برخی موارد دامداران، پروانه‌های چرای خود را اجاره داده‌اند.
پیرمرادی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های انجام گرفته، با به‌روزرسانی اطلاعات بهره‌برداران و دامداران عرصه‌های مرتعی سعی کردیم دقت و کنترل را بیش‌ازپیش بالا ببریم و بهره‌برداری اصولی از مراتع را که از سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل است، به نحو مطلوب اجرا کنیم.
وی اضافه کرد: در این زمینه سیستم نرم‌افزاری ارتقا داده می‌شود و به صورت آنلاین مشخصات دامداران اعم از تعداد دام‌ها و پروانه مجاز تعلیف مشخص می‌شود که این امر بعد از تخصیص اعتبار ضابطه‌مند می‌شود.
پیرمرادی اعلام کرد: در حال حاضر بر اساس آمار رسمی موجود بیش از 73 هزار مجری و بهره‌بردار در آذربایجان غربی داریم که برای این دامداران تاکنون تعداد 5 هزار و 395  فقره پروانه چرا صادر شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اظهار داشت: عرصه‌های مرتعی آذربایجان غربی بیش از  2 میلیون و 600 هزار هکتار بدون احتساب سطح مساحت جنگل‌های استان است که با افزایش توان سیستم‌های سخت‌افزاری و نیروی انسانی بخش مرتع کنترل، نظارت و احیا را هر چه بیشتر ارتقا می‌دهیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com