صنعت مرغداری کشور گرفتار در شرایط نامناسب

صنعت مرغداری کشور گرفتار در شرایط نامناسب
طی ماه های اخیر با تخصیص ارز مبادله ای و عدم توزیع مناسب نهاده های طیور توسط شرکت پشتیبانی امور دام، بحران صنعت مرغداری های کشور شدت گرفته است، به طوری که تولید کنندگان ادامه این روند را برای آینده این صنعت خوشایند نمی دانند.
در جلسه ای که روز دوشنبه با حضور نمایندگان اتحادیه‌های مرغداران سراسر کشور، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مشکلات مرغداری های سراسر کشور مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه تولید کنندگان به مشکلات تامین خوراک طیور، گرانی قیمت نهاده ها، افزایش هزینه های تولید، عدم پرداخت مابه‌التفاوت ارز مرجع از سوی دولت، گرانی نرخ دارو و واکسن، مشکلات بیمه، نوسانات قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار، بروز برخی بیماری‌ در مرغداری‌ها و کمبود نقدینگی اشاره کردند.
همچنین تولید کنندگان این بخش اعلام کردند که متاسفانه برخی سازمان های دولتی خود را رقیب تولید کنندگان می دانند و شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها پشتیبانی از تولید را با خود یدک می کشد و نه تنها از بخش تولید صنعت دام و طیور کشور حمایت نمی کند، بلکه به دنبال تجارت خود است.
نمایندگان مرغداری های کشور در این جلسه اظهار کردند که در حال حاضر مهمترین دغدغه تولید کنندگان، تامین نهاده های مورد نیاز این بخش است که تنها حدود ۱۰ درصد آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام تامین می شود.
طبق گفته نمایندگان مرغداران کشور، شرکت پشتیبانی امور دام مبلغی را بابت تامین نهاده ها از مرغداران دریافت کرده و نهاده مورد نیاز را تحویل نمی دهد.
بر اساس شرط شرکت پشتیبانی امور دام، می بایست تولید کنندگان هر کیلوگرم گوشت مرغ را به ازای پنج کیلوگرم ذرت و ۲ کیلوگرم کنجاله سویا به قیمت ۵۳۰۰ تومان به این شرکت تحویل دهند.
این تولید کنندگان مدعی هستند که با فرارسیدن فصل زمستان بیماری های طیور شیوع می یابد و دست اندرکاران این صنعت موظف به تامین دارو و واکسن برای کنترل بیماری ها هستند، اما برخی از این داروها که از بازار آزاد تهیه می شود، نه تنها تاثیر در کنترل بیماری ها ندارند، بلکه گرانی آنها موجب شده تا تولید کنندگان نتوانند داروی مورد نیاز خود را تامین کنند.
همچنین تولید کنندگان این بخش معتقدند که در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی کشور، هزینه های تمام شده تولید با قیمت خریداری شده محصول از تولید کنندگان همخوانی ندارد و حتی در برخی موارد مشاهده شده که قیمت جهانی گندم و سویا از قیمت این محصولات در بازار کشور پائین تر است.
نمایندگان اتحادیه های مرغداران سراسر کشور در این جلسه خواستار واگذاری هر چه سریعتر طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، تجدید نظر در صدور پروانه بهره برداری از سوی نظام مهندسی، تامین نهاده مورد نیاز این صنعت با قیمت مناسب، مدیریت بر سامانه جوجه ریزی و حمایت از صادرات شدند.
همچنین در این جلسه راه اندازی سامانه مدیریت جوجه ریزی در کشور مورد استقبال تولید کنندگان صنعت طیور کشور قرار گرفت.

 
نظرات شما
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۲/۰۷/۳۰

    خوب خدا رو شکر کلید دولت تدبیر و امید مشکل چند ده ساله مرغداران رو حل کرد با این سیاست های اتخاذ شده تا آخر سال همه مرغداران ور شکست شده و پی کار خود می روند و وقتی مرغداری نباشه مشکلی هم نیست

    پاسخ...
  •  

    علی اسدالهی گفت : ۹۲/۰۸/۰۱

    اقا همه مشکلات تقصیر ما مرغداران هست همش مشکل درست می کنیم چرا صنف زحمتکش دلال و واسطه و بنگاهی مشکل ندارند. خوب ما باید درس بگیریم. دلال باشیم نه مرغدار تا مشکلات نداشته باشیم

    پاسخ...
  •  

    شهرام گرایلی گفت : ۹۲/۱۰/۲۱

    لطفا در مورد سامانه مدیریت جوجه ریزی اگر توضیحی تکمیلی دارید ارائه فرمائید.بنظر میرسد در صورتیکه جوجه ریزی درست ومنطبق با نیاز جامعه مصرف کننده باشد، بخش زیادی از نوسانات قیمت مرغ در بازار تحت کنترل درآید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com