صنعت لبنیات در آستانه ورشکستگی

صنعت لبنیات در آستانه ورشکستگی
طی 10 روز اخیر مواد لبنی برای سومین بار در طول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، افزایش پیدا کرد که دولت این امر را غیر قانونی دانست.
محمد حسن نکویی مهر معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده با بیان اینکه در  جلسه ای با حضور تولید کنندگان شیر خام و تولید کنندگان محصولات لبنی تفاهم شد که سقف قیمت شیر خام برای شیر صنعتی و ممتاز کیلویی 600 تومان باشد واز طرفی محصولات لبنی هم افزایش قیمتی نداشته باشند، افزود:  این تصمیم از سوی نمایندگان تشکلها و اتحادیه لبنی هم مورد پذیرش قرار گرفت و در کارخانجاتی که افزایش قیمت صورت گرفته ، قیمتها باید به حالت قبل بازگردد.
معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه طی توافق قبلی با تشکل ها و اتحادیه های مرتبط  سقف قیمتی مذکور مورد توافق قرار گرفته بود ، اظهار کرد: ظرف مدت 10 روز نتیجه بررسیها در خصوص  افزایش یا عدم افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی اعلام می شود.
در همین زمینه، مدیر کل حقوقی  از جریمه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  از جریمه11 میلیارد تومانی یک شرکت لبنی خبر داد و اظهار داشت:  از سوی شعبه اول تعزیرات حکومتی شهرستان اسلامشهر یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی، لبنی و بستنی به پرداخت بیش از 109 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد.
اسماعیل قاسمی  مدیر کل حقوقی  از جریمه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه برپایه ضوابط اعلامی از سوی این سازمان تمامی واحدهای تولیدکننده ، شرکتهای واردکننده و خدماتی (دولتی و خصوصی) هنگام تعیین قیمت کالا و خدمات خود ملزم به رعایت ضوابط قیمتگذاری و ضرایب سود مجاز بوده است، اضافه کرد: در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه، طبق قانون تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد می‌شود.
بر اساس این گزارش، سید جواد تقوی معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: واحدهای دامداری باید شیر ممتاز با2/3 چربی و زیر 100 هزار بار میکروبی را هر کیلوگرم حداکثر 600 تومان به فروش برسانند و نرخی غیر از این غیر قانونی است.
 بر اساس این گزارش،  کارگروه قیمت‌گذاری شیرخام با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران برگزارشد و در این جلسه قیمت تمام شده شیرخام دامداران در تهران کیلویی 713 تومان تعیین شد که براساس این مصوبه مقرر شده تا این قیمت برای بررسی در ستاد تنظیم بازار و تعیین قیمت خرید شیرخام از دامدار و قیمت مصرف‌کننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.
با این مصوبه، تعیین مهلت 10روزه‌ سازمان حمایت برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های گذشته در سایر استان‌ها و پایان یافتن مهلت سه روزه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به شرکت‌های لبنی این استان، فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود و قیمت شیرخام و لبنیات همچنان بالا خواهد ماند.
در همین زمینه، مجید علیداد رئیس اتحادیه تعاونی‌های فراورده های لبنی کشور با بیان اینکه  تعیین مهلت 10روزه برای کاهش نرخ شیرخام و بازگشت قیمت فراورده‌های لبنی به نرخ‌های گذشته فاقد ضمانت اجرایی است، تصریح کرد:  دامداری‌ها به تعهد خود برای عرضه شیرخام به نرخ مصوب عمل نکرده‌اند
به گفته رئیس اتحادیه تعاونی‌های فراورده های لبنی کشور  برخی تولید‌کنندگان دولتی شیرخام مانند آستان قدس رضوی این محصول را به نرخ 650 تا 700 تومان عرضه می‌کنند.
علیداد با بیان مطالب فوق، اذعان داشت: با وجود مهلت سه روزه  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های گذشته و درخواست ما از کارخانه‌های لبنی برای بازگشت قیمت ها به وجود نرخ 713 تومانی شیر خام ، کارخانجات لبنی با قیمت های قبلی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.
 
کلمات کلیدی صنعت لبنیات ورشکستگی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com