صنعت شیر همدان در مسیر زیان دهی

صنعت شیر همدان در مسیر زیان دهی
با وجودی که میزان تولید شیر از هر رأس دام در استان در اثر اقدام‌های فنی و مهندسی در سال های اخیر افزایش یافته، میزان جذب شیر توسط واحدهای کوچک صنایع لبنی استان کاهش 42 درصدی داشته است.
در بین فرآورده‌های لبنی، شیر اهمیت زیادی در رژیم غذایی انسان دارد و به دلیل ارزش غذایی بالا و تأمین نیازهای اساسی بدن و تنوع دامنه فرآورده‌های آن که خود به نحوی در تأمین نیازهای غذایی افراد دارای نقش برجسته‌ای است، در تمام دوره‌های زندگی انسان از سنین نوزادی تا زمان کهولت و پیری، کاربرد مصرفی عام دارد.
بررسی ها نشان می دهد که میزان مصرف روزانه شیر و فرآورده‌های لبنی در یک کشور از نظر تغذیه و بهداشت نشان‌دهنده اوضاع اجتماعی آن کشور و بیانگر پیشرفت منابع تولید شیر و سلامت نیروی انسانی آن جامعه است.
استعداد بالقوه افزایش تولید شیر در همدان وجود دارد
در بسیاری‌ از روستاهای استان همدان، استعداد بالقوه افزایش تولید شیر وجود دارد و در برخی نقاط دیگر نیز امکان توسعه دامداری‌های نیمه صنعتی و صنعتی وجود دارد.
مسلم است که توسعه دامداری‌‌های شیری علاوه بر افزایش تولید منجر به افزایش اشتغال نیز می‌شود چراکه در دامداری‌‌های سنتی به ازای هر 10 تن شیر تولیدی در سال، یک شغل ایجاد می‌شود.
بنابراین شناخت قطب‌‌های مستعد برای سرمایه‌گذاری و توسعه دامداری و ایجاد کارخانه‌‌های تبدیلی یا توسعه کارخانه‌‌های فعلی موجب اقتصادی شدن این فعالیت می شود.
پرواضح است که رسیدن به سطح مطلوب تولید شیر، ارائه چشم‌انداز کنونی تولید و یافتن مشکلات و تنگنا‌های تولید و رفع آن یک ضرورت است و از سوی دیگر دولت باید با سیاست‌‌های منطقی به سمت افزایش مصرف سرانه شیر حرکت کند.
سرانه تولید شیر در استان همدان 254 کیلو است
در همین خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سرانه تولید شیر در همدان دو برابر میانگین کشور است، اظهار داشت: سرانه تولید شیر در استان همدان 254 کیلوگرم است و این در حالی است که میانگین تولید کشوری 139 کیلوگرم است.
علیرضا رنجبرضرابی اضافه کرد: در سال گذشته 435 هزار و 700 تن شیر در استان همدان تولید شد که بیش از چهار درصد شیر تولیدی کشور را شامل می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: این در حالی است که سال 88 حدود 396 هزار تن و سال 89 حدود 432 هزار تن شیر در این استان تولید شده است.
جمعیت دام سنگین استان همدان به 444 هزار رأس رسید
وی ادامه داد: جمعیت دامی استان به خصوص دام سنگین صنعتی رو به افزایش است به طوری که جمعیت دام سنگین استان همدان از 420 هزار رأس در سال 88 به 444 هزار رأس در سال 90 رسیده است.
رنجبر ضرابی اظهار داشت: میزان تولید شیر از هر رأس دام در استان در اثر اقدامات فنی و مهندسی طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.
وی گفت: با وجودی که میزان تولید شیر از هر رأس دام در استان در اثر اقدام‌های فنی و مهندسی در سال های اخیر افزایش یافته، میزان جذب شیر توسط واحدهای کوچک صنایع لبنی استان کاهش 42 درصدی داشته است.
کاهش توان خرید شیر در واحدهای لبنی از مهمترین دلایل کاهش میزان جذب شیر است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: حذف یارانه شیر و کاهش فاصله قیمت شیر خانوار با شیر خام و تمایل مردم به خرید شیر خام، خرید بخشی از شیر استان توسط واحدهای صنایع لبنی استان‌های همجوار، افزایش قیمت شیر و کاهش توان خرید شیر در واحدهای لبنی به دلیل کمبود نقدینگی از مهمترین دلایل کاهش میزان جذب شیر است.
وی از اعمال برنامه های حمایتی واحدهای صنایع لبنی خبر داد و گفت: افزایش قیمت نهاده های دامی متاثر از نوسان های قیمت ارز، عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان شیر در استان است.
قیمت نهاده‌های دامی 54 و دو دهم درصد گران شد
وی گفت: قیمت نهاده‌های دامی در سال 91 نسبت به سال 90 بیش از 54 و دو دهم درصد و نسبت به سال 89 بیش از 108 درصد افزایش داشته در حالی که قیمت شیر در سال 91 نسبت به سال 89 حدود 56 درصد افزایش داشته است.
با این تفاسیر پرواضح است که برای اینکه بتوان مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای افزایش تولید شیر و مصرف آن تدوین کرد، در ابتدا باید چالش‌ها و موانع فرآوری بخش تولید و مصرف شیر مشخص شود.
نکته مهم اینکه میزان جذب شیر کارخانه‌های شیر بسیار کمتر از ظرفیت بالقوه آنها است. بنابراین باید در این زمینه مجموعه کارهایی انجام شود.
از آنجا که قیمت علوفه و خوراک دام بیشترین تأثیرگذاری را بر روی قیمت شیر دارد، از این رو اتخاذ سیاست‌های اصولی برای افزایش تولید علوفه مرغوب و همچنین جلوگیری از نوسان‌‌های قیمت این نهاده‌ها برای افزایش تولید شیر ضروری است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com