صنعت شترداری در هرمزگان توسعه می یابد

صنعت شترداری در هرمزگان توسعه می یابد
معاون بهبودتولیدات دامی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان هرمزگان صنعت شترداری در استان توسعه می یابد.
محمد پورطرق بیان داشت: شرایط اقلیمی شرق استان هرمزگان زیستگاه مناسب برای شترها به وجود آورده است و با توسعه صنعت پرورش شتر می توان بخش زیادی از جوانان جویای کار را در این حوزه مشغول کرد.
پور طرق افزود: وجود بیش۲۱ هزار نفر شتر دراستان باعث شد مسئولان از سال ۱۳۹۰به فکر تسهیل و تسریع درمدت قرنطینه وصدورمجوز صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند.
وی گفت: اگر زیر ساخت های این صنعت توسعه داده شود باعث رونق اقتصادی، اشتغال پایداروافزایش ارزآوری در استان می شود.
پورطرق بیان داشت: در راستای خدمات دهی به شترداران تعداد ۶ ایستگاه شترداری درشهرستان های جاسک، سیریک، میناب و بندرعباس با هدف تامین علوفه، سمپاشی و پلاک گذاری احداث شده است. امسال در صورت تامین اعتبارات لازم طرح توسعه پرورش شتر با هدف ایجاد اشتغال پایدار ورونق اقتصادی اجرا خواهد شد.
این مقام مسئول گفت: تدوین سند توسعه شتربا همکاری دانشگاه هرمزگان، احداث آبشخور شتر در محل های تجمع این دام، تهیه سبوس وتوزیع آن بین پرورش دهندگان، صادرات شتر، ارائه تسهیلات به شترداران و برگزاری جشنواره شتر در بهمن ماه از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در توسعه صنعت شترداری است.
پورطرق افزود: انجمن علمی شتر کشور از سال ۱۳۹۱ با هدف برنامه ریزی در خصوص اصلاح نژاد، تغذیه، سیاست گذاری های کلان، بهداشت و بیماری های شتر راه اندازی شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان رتبه سوم جمعیت شتر را درکشوردارد اظهار داشت: شترهای موجود در استان علاوه بر باربری به علت داشتن سرعت زیاد به شتر پرنده معروف هستنند وبه همین دلیل برای سوار کاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.
پور طرق گفت: عدم توسعه زیرساخت ها و تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم طبیعی و چراگاه‌ها درسطح روستاها ومحل پراکنش شتر، متاسفانه محدودیت هایی را در این صنعت ایجاد کرده است.
وی اظهارداشت: از موی شتر رواندازی بنام خرسک وپوزه بند وهمچنین  از پوست آن برای تهیه کیف ،کفش و زین استفاده می شود. مصرف گوشت شتر در رفع تب، بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.
وی با اشاره به کیفیت بالا و سلامت تولیدات شتر وسایر فراورده های آن ازجمله پوست ومو بیان داشت :با تعامل بیشتر با تحصیلکرده های این بخش واستفاده از توان علمی دانشکده کشاورزی باید راهکارهای مناسبی برای چالش های صنعت پرورش شتر تدوین شود. در هرمزگان حدود ۱هزار نفر به کار پرورش شتر مشغول هستند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com