صنعت دامداری مورد بی‌مهری واقع شده است

صنعت دامداری مورد بی‌مهری واقع شده است
علی‌رغم این‌که تولیدات دامی ایران بسیار مرغوب و قابل رقابت با کشور‌های پیشرفته دنیاست و تولیدات این بخش طی چند سال گذشته از تولیدات بخش کشاورزی پیشی گرفته و کیفیت شیر خام و گوشت قرمز ایرانی در جهان رتبه دارد اما این بخش همچنان مورد بی‌مهری است.
جمشید سلیمانی رییس اتحادیه دامداران استان تهران اظهار کرد: دامداران برای تولید گوشت و شیر باید چندین نوع نهاده و علوفه را تهیه کنند تا محصولشان وارد بازار شود، لذا هرچه قیمت علوفه افزایش یابد، به همان نسبت نیز قیمت شیر خام و گوشت قرمز بالا می‌رود.
وی تصریح کرد: مسوولان وظایف خود را در قبال دامداران و تولیدات محصولات دامی انجام ندادند، چرا که طبق قانون سهم یارانه بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال گذشته‌اش باشد، اما در صنعت دامپروری این موضوع به فراموشی سپرده شده است.
سلیمانی گفت: هر ساله 500 میلیارد تومان یارانه به شیر پرداخت می‌شد که این میزان در سال گذشته به 100 میلیارد تومان برای علوفه تقلیل یافت.
رییس اتحادیه دامداران استان تهران اظهار کرد: قیمت یونجه 58 درصد، سبوس 22 درصد، سویا 9.5 درصد و ذرت 10.5 درصد نسبت به قبل از اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها افزایش یافته است.
او با اشاره به این‌که 65 تا 70 درصد هزینه‌های دامداری مربوط به هزینه‌های خوراک دام است، گفت: با توجه به این‌که قیمت علوفه 25 درصد در سال گذشته گران شد، سهم 70 درصدی هزینه‌های دامداری‌ها در تامین خوراک به 80 درصد افزایش یافت.
عضو اتحادیه سراسری دامداران مرکزی اظهار کرد: طبق روال همیشه در زمان افزایش قیمت به جای آسیب‌شناسی با تولید‌کننده برخورد می‌شود که این امر ضربه به تولید داخلی است از سوی دیگر به جای این‌که طبق استاندارد جهانی قیمت تمام‌شده در دستگاه‌های ناظر دولتی بررسی شود، برای تنظیم بازار و رضایت مصرف‌کننده‌ قیمت‌ها دستوری و بدون کارشناسی هزینه‌ تمام شده تولید تعیین می‌شود.
سلیمانی با گلایه از پرداخت نکردن سهم 20 درصدی تولید از قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار کرد: گوساله نر پرواری حداقل کیلویی شش هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود اما در بازار مصرف با افزایش چند برابری مواجه می‌شود، آیا تولیدکننده مقصر چند برابر شدن قیمت گوشت قرمز از تولید تا مصرف است؟!
وی تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت دامپروری کشور و وجود ظرفیت‌های بالای تولیدی در این صنعت که به دلیل مشکلات تولید، خالی مانده است روی آوردن به واردات محصولات دامی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی امری متناقض است.
این دامدار تاکید دارد: با برطرف کردن مشکلات تولید و سیاست‌گذاری‌های درست در این بخش می‌توانیم نه تنها نیاز کشور را به هر اندازه پاسخ‌گو باشیم، بلکه بازار مصرف کشور‌های همسایه را نیز می‌توان تامین کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com