صنعت تولید تخم مرغ در خراسان شمالی لنگ می زند

صنعت تولید تخم مرغ در خراسان شمالی لنگ می زند
خراسان شمالی در گذشته جزو استان های تولید کنند مرغ و تخم مرغ در کشور بود اما اکنون بنا به دلیل مشکلات فراوان صنعت تخم مرغ در این استان لنگ لنگان پیش می رود.
خراسان شمالی یکی از استان های کشاورزی کشور است و انتظار می رود شاهد  تولید چشمگیر تخم مرغ در این استان باشیم اما این صنعت در این استان هنوز یک پا دارد و نه بر تولید که بر مصرف می چرخد.
عدم راه اندازی واحدهای پرورش مرغ تخم گذار در خراسان شمالی از گذشته ها مورد بحث بوده اما زیرساخت های این صنعت هنوز در این استان مهیا نشده است.این امر باعث شده تا این استان کشاورزی در تامین این ماده پروتئینی نیازمند استان های دیگر باشد.
هم اکنون تنها یک واحد پرورشی مرغ تخم گذار در استان فعال است که ظرفیت آن تنها 39 هزار قطعه است و تولیدشان پاسخگوی نیاز حتی پنج درصد نیاز این استان نیز نمی شود.
مردانی یکی از مرغدارن استان است که به خاطر مشکل قیمت بالای نهاده های دامی مرغ های تخم گذار خود را به کشتارگاه راهی کرده است می گوید: نوسان شدید قیمت نهاده های دامی باعث شد تا تولید تخم مرغ برایم به صرفه نباشد و مرغ های تخم گذارم را راهی کشتارگاه کنم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی در این باره می گوید: تنها یک واحد پرورش مرغ تخم گذار در این استان با ظرفیت 16 هزار قطعه فعال است.
علی اصغر عباس پور اظهار می کند: به خاطر تولید ناچیز این محصول، بیشتر نیاز مردم استان به این فرآورده از قوچان، چناران و دیگر شهرستان های خراسان رضوی تأمین می شود.
حلقه های گسسته زنجیره عرضه تخم مرغ در استان
در این میان نبود زنجیره فروش مناسب تخم مرغ در استان نیز باعث شده تا سرمایه گذاری در این بخش تحت شعاع قرار گیرد و رغبتی برای راه اندازی واحدهای پرورش مرغ تخم گذار در این استان مشاهده نشود.
این  امر مشکلی است که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز آن را تائید می کند و می گوید: شبکه توزیع تخم مرغ در این استان ناقص و با مشکل روبه رو است.
علی مبارکی اظهار می کند: در حال حاضر توزیع این محصول به گونه درست و متوازن در تمام نقاط استان انجام نمی شود و توزیع تخم مرغ تنها در برخی نقاط استان متمرکز شده است.
سرانه مصرف تخم مرغ در استان پایین است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود توزیع نامناسب تخم مرغ را علت کم بودن سرانه مصرف این محصول در استان عنوان می کند و می گوید: سرانه مصرف تخم مرغ در خراسان شمالی 18.5 درصد از میانگین کشوری پایین تراست.
مبارکی می افزاید: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 11.41 و در استان ما 9.3 است و این نشان از استقبال کم مردم از تخم مرغ است.
تولید تخم مرغ برای مرغداران اقتصادی نیست
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی همچنین درباره علت عدم رغبت از سرمایه گذاری در پرورش مرغ تخم گذار می گوید: در وضعیت کنونی و با گرانی نهاده های دامی تولید تخم مرغ برای مرغداران این استان صرفه اقتصادی ندارد.
مبارکی اظهار می کند: گرانی نهاده های دامی باعث شده تا هزینه تمام شده تولید تخم مرغ از قیمت عرضه آن بالا باشد و این امر فعالیت اقتصادی مرغداران را تحت شعاع قرار داده است.
وی اضافه می کند: البته شرکت پشتیبانی امور دام اخیرا توزیع نهاده ها را در میان مرغداران آغاز کرده است اما اگر قیمت نهاده ها با روند کنونی بالا رود مرغداران به ناچار مرغ های تخم گذار را روانه کشتارگاه می کنند.
روستائیان نیز مصرف کننده تخم مرغ اند
مبارکی با اشاره به اینکه در این استان کشاورزی حتی روستاییان نیز به جای اینکه تولید کننده تخم مرغ باشند مصرف کننده این محصول هستند می گوید: البته در این باره تفاهم نامه ای با بسیج سازندگی استان در دو هفته اخیر منعقد شده و در آن روستائیان برای پرورش مرغ بومی در منازل خود و برای مصارف روزانه خود حمایت می شوند.
وی می افزاید: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان تامین جوجه های بومی برای پروش مرغ بومی را عهده دار شده است.
مبارکی در باره وضعیت تولید تخم مرغ در این استان می گوید: سه واحد نگهداری و پرورش مرغ تخم گذار در استان  وجود دارد که تنها یکی از آنان پولت ریزی را انجام داده اما جوجه ها هنوز به مرحله تخم گذاری نرسیده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی می افزاید: تخم مرغ های تولیدی سنتی نیز به ندرت وارد بازار می شوند و عرضه ناچیز آن تاثیری در کاهش قیمت این محصول در بازار ندارد.
در تولید تخم مرغ خودکفا می شویم
مبارکی درباره برنامه های سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در زمینه افزایش تولید تخم مرغ در استان می گوید: راه اندازی سه واحد بزرگ پرورش مرغ تخم گذار از محل طرح توسعه بخش کشاورزی مصوب شده است که یک واحد 100 هزار قطعه ای در فاروج به بانک معرفی شده و در حال انجام کارها است.
وی تصریح می کند: در صورت بهر برداری از این طرح، ظرفیت پرورش مرغ تخمگذار استان به 139هزار قطعه افزایش می یابد و در تولید تخم مرغ نیز به خودکفایی می رسیم.
مبارکی زمان آغاز بهره بردای از این واحد پرورش مرغ تخم گذار را نیمه نخست سال 93 عنوان کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com